TESTISSÄ Audio-Technica ATH-L5000

Älä osta kokeilematta

Audio-Technican kuulokkeet soivat upeasti kaikin tavoin, mutta eivät sovi kaikkien päähän.

Audio Technica ATH L5000 52634 scaled 1

(Foto: Tillverkare)

Audio-Technica on tehnyt kuulokkeita 45 vuotta, ja onpa vastuussa myös henkilökohtaisesta suosikistani dynaamisten kuulokkeiden saralla: ATH-ADX5000. Erottelevuutta piisaa kuin Sennheiser HD 800S:llä mutta eloa ja iloa on sitäkin enemmän.

Audio-Technica ATH-L5000 tulee kauniissa, kahvallisessa kotelossa. Kuva: Geir Gråbein Nordby

L5000 muistuttaa ADX5000:ää vain nimen loppuosan perusteella. ADX5000 on avoin malli, jonka materiaalina on musta metalli. L5000 puolestaan on suljettu, päällystetty beigellä nahalla ja tuplasti edellistä painavampi. Avoimessa mallissa on säädettävä sanka, mutta suljetussa mallissa on tyydyttävä siihen mitä saa. Edes kuppeja ei voi kallistaa, joten jos sattuu olemaan kapeapäinen, tulevat vain kuppien alaosat päätä vasten.

Minulle kävi juuri näin. Olisin varmaan saanut tilanteen korjattua taivuttamalla alumiinisankaa voimakkaasti, mutta en uskaltanut riskeerata näin kalliiden kuulokkeiden kanssa. Niinpä tyydyin vain puristamaan kuppeja korviani vasten kriittisillä kuunteluhetkillä. Silloin basso toistui tiukasti ja muhkeasti, mutta kun päästin kupit, jäi soundi ohueksi. Äänenlaatua koskevat huomioni ovat tästä eteenpäin tehty kuppeja puristamalla, mikä lienee antaa oikeamman kuvan siitä, miltä kuulokkeet hyvin istuessaan kuulostavat.

Mainos
Kuva: Geir Gråbein Nordby

Äänenlaadusta

Kacey Musgravesin kitara soi niin rapsakasti ja soinnukkaasti etten ole ennen tainnut moista kuulla suljetuista kuulokkeista. Ääni on läpinäkyvämpi kuin AKG K872:ssa, joka on tätä tummempi ja verhoutuneempi. Laatu ei ole aivan eri maailmasta, vaan soundi on eri tavalla tasapainotettu. Audio-Technica kuulostaa lineaarisemmalta, ja jos työskentelisin ääniteknikkona, valitsisin ATH-L5000-kuulokkeet K872:n sijaan.

Kontrabasso Laura Marlingin Soothing-kappaleessa soi poikkeuksellisen dynaamisesti ja juurevasti syvään bassorekisteriin pureutuen. Avoimen ADX5000-mallin (jota pidän yhä parempana, vaikka on melkein puolet halvempi!) loisto puuttuu, mutta yksityiskohdat ovat aivan eri tasolla.

Audio-Technica onnistuu äänenlaadultaan melkeinpä kaikin puolin, ja äänikuva on ilmavampi ja suurempi kuin Focal Stelliassa. Lämpöä ei ole yhtä paljon – kuulokkeiden valinta on aina vaihtokauppaa.

Audio-Technica ATH-L5000:n taajuusvaste, miniDSP:n kompensaatiokäyrällä kuvattuna. Alhaalla näkyvät kummankin kanavan kymmenen mittausta, yhteensä 20, jotka on mitattu hieman eri paikoista. Ylhäällä on oikean ja vasemman kanavan keskimääräinen vaste ja mustalla käyrällä molempien. Lisäsimme sen, sillä ero oikean ja vasemman välillä oli niin suuri bassossa 400 Hz:stä alaspäin. Tämä taas johtui kuulokkeiden huonosta istuvuudesta, jonka takia kuppeja piti painaa kädellä, jolloin eri puolet ovat reagoineet hieman eri tavalla mittauksiin. Niiden alapuolella on 20 eri mittausta, joista keskiarvo laskettiin. Keskimääräinen taajuuskäyrä on vasteeltaan sulava ja liikkuu hieman alaspäin bassosta diskanttiin siirtyessä. Ero ei ole niin suuri AKG K872:ssa, ja L5000 on siihen verrattuna paljon lineaarisempi. 7 Hz:n lisävahvistus iskee rumpuihin potkua ja raikkaan soundin. Basso jää kuitenkin ohueksi, jos kupit eivät sulkeudu hyvin korvien ympärille. L5000:n laatu tulee esiin vain hyvän istuvuuden kautta! Mittaus on tehty käyttäen Hegel HD20-DAC:ia, Auralic Taurus -kuulokevahvistinta, miniDSP E.A.R.S.-mittausmikrofonia ja REW-ohjelmaa.

Johtopäätökset

ATH-L5000 tuntuu ja näyttää kalliilta, ja ääni on loistava. Sointi on kirkasta ja rytmit dynaamisia. Musiikki toistuu rehellisesti, puhtaasti ja niin vahvasti ja rytmisesti, että kunnon kuulokevahvistin vaaditaan.

Äänenlaadusta ei voi valittaa. Sen sijaan istuvuudesta voi, sillä säätövaraa ei ole mihinkään suuntaan. Jos pää ei ole kovin iso, joutuu kuppeja painamaan korville, ja kaikki tämän testin arviot onkin tehty kuulokkeista tiukasti kiinni pitäen.

Jatka lukemista
Exit mobile version