Testissä Dynaudio Evoke 20

Monipuolisuuden mestari

Dynaudio herättää musiikin eloon ja tuo artistin olohuoneeseen anteliaan tilantunnun kera.

Dynaudio Evoke 20 SPREAD 53844

(Foto: Produsenten)

Evoke 20 tunnistaa heti Dynaudion kaiuttimeksi, vaikka kulmia onkin hieman pyöristetty edellisestä sarjasta.

Cerotar-diskantti on aivan uusi, ja se sisältää ylimääräisen Hexis-kalotin, joka hajottaa resonanssia. Hexiksen teknologia on lainattu uusimmista Contour- ja Confidence-sarjoista, eikä sitä löydy muista Dynaudio-kaiuttimista.

Saimme Evoke-kaiuttimen Blonde Wood -versiona, joka on itse asiassa persikkapuuta. Harmaa puu istuu nätisti modernin skandinaaviseen kotiin valkolakattuine parketteineen. Saatavilla on toki muitakin värivaihtoehtoja.

Mainos

Ääni: Dynaudio Evoke 20

Walter ”Wolfman” Washington toistuu upean avoimesti ja painokkaasti Even Now -kappaleessa. Syvä ja silti avoin ja ilmava laulu sijoittuu maittavasti keskelle äänikuvaa. Vierailevan tähden Irma Thomasin astuessa yllättäen näyttämölle muuttuu sointitasapaino. Thomasin ääni soi Washingtonia kevyemmin ja saa enemmän voimaa keskirekisteriin. Ei tunnu siltä, että Dynaudio lisäilisi omiaan ääneen, vaan musiikki soi kuten se on tarkoitettukin. Niinpä soundi on aivan erilainen Kacey Musgravesin terävämmällä laululla kantriballadissa Slow Burn. Dynaudio ei muutu otteiltaan rajuksi kuten Monitor Audio Gold 100.

Laura Marlingin Soothing-kappaleella on upea pohja, jossa perkussiot ja tuplabasari saavat huomattavaa painetta vaikka kappale onkin rauhallinen. Dynaudio erottelee painotukset kauniisti. Tuplabasso soi isommin kuin B&W:llä, ja vaikka musiikissa ei olekaan samaa vauhtia ja rokkaavuutta kuin KEF:llä, hoitaa Dynaudio homman kotiin.

Sello Bachin sellosarja G-duurissa soi lämpimästi ja täyteläisesti. Dvořákin viulukonsertto Opus 53 soi sinfoniaorkesterin käsissä mestarillisesti – tämä on todella hyvä.

Johtopäätökset

Säveltäjä Claude Debussy totesi jotakin sen suuntaista kuin ”musiikki on tila nuottien välissä”. Kuunneltuani Dynaudio Evoke 20 -kaiutinta on helppo olla samaa mieltä. Äänikuva loittonee taaksepäin ja soittimet erottuvat väleissään runsaasti ilmaa. Evoke 20:n basso on energinen ja vakaa, ja se pysyy ylä-äänten mukana kauniisti. Musiikkilajista riippumatta teokset soivat uskottavasti, ja tämä on luokkansa paras kaiutin. Meidän piti tosin tehdä vielä tiukka lisävertailu Dynaudion ja B&W 705 S2:n välillä.

Jatka lukemista
Exit mobile version