TESTISSÄ: Pro-Ject X1

Loistolevari järkihintaan

Pro-Ject onnistuu levysoittimellaan mittelöimään taidokkaasti hintaluokkansa johtajia vastaan.

Karakter
Pro-Ject X1
forfatter
Julkaistu 10.05.2020 - 18:02
Ääni & Kuva kiteyttää
Avoin äänikuva, joka soi täyteläisesti ja bassoltaan dynaamisesti. Jäykässä varressa on korkeussäätö eikä se ole erityisen herkkä värähtelyille. Irrotettava johto ja elektroninen nopeudenvaihdin.
Antiskating-säätö.
Faktat
  • Tyyppi: Hihnavetoinen levysoitin
  • Äänivarsi: 8,6-tuumainen Evo, hiilikuitua/alumiinia
  • Äänirasia: Pro-Ject Pick It S2 MM
  • Levylautanen: 20 mm, akryyliä
  • Liitännät: Phono
  • RIAA/DAC: Ei ole/ei ole
  • Erityistä: Pölysuoja, RCA-kaapelit
  • Väri: Musta, valkoinen tai pähkinä
  • Mitat/paino: 41,5 x 12,5 x 33,5 cm/7 kg
  • Verkkosivusto: project-audio.com

Jos etsii kohtuuhintaista levysoitinta, törmää usein kahteen valmistajaan: Regaan ja Pro-Jectiin. Alle tuhannen euron laitteissa nämä brändit melko lailla jakavat markkinan – eikä syyttä.

Molemmat valmistavat todella hyviä levysoittimia, jotka näyttävät ja kuulostavat hyviltä ja ovat vieläpä helppoja käyttää. Kysy keneltä tahansa, joka omistaa Rega Planar- tai Pro-Ject Debut -mallin.

Koska LP-levyjen myynti ei näytä hiipuvan – päinvastoin – tuodaan markkinoille jatkuvasti myös uusia levysoittimia. Pro-Jectin X-sarja koostuu kahdesta mallista, josta X1 on edullisempi. X2-mallissa on paksumpi ja painavampi levylautanen, hieman pidempi äänivarsi ja kalliimpi äänirasia.

Mallit ovat muutoin samannäköiset ja saatavana valkoiseksi tai mustaksi lakattuna tai pähkinäviilulla.

Planar 3 on Regan lähin kilpailija X1-mallille. Ne maksavat suurin piirtein saman verran, ja eroa on ainakin ulkonäössä ja materiaaleissa: Regalla levylautanen on lasia ja äänivarsi alumiinia, kun taas Pro-Jectin MDF-levystä valmistettu soitin on varustettu akryylilautasella ja hiilikuitupäällysteisellä alumiinivarrella.

Project X1 PU scaled 1
Pro-Ject on viisaasti valinnut Ortofonin valmistaman MM-äänirasian. Kuva: Pro-Ject

Ortofonin MM-äänirasia

X1 on oikeastaan hiukan paremmin varusteltu kuin Planar 3. Signaalijohto on irrotettava – ja maadoitettu – ja nopeutta voi säätää elektronisesti (ei siis tarvitse nostaa levylautasta ja siirtää hihnaa). Jalat ovat säädettävät. Molemmat levysoittimet saa mustana tai valkoisena, mutta Pro-Jectin myös pähkinäviilulla.

Äänirasia on tyyppiä MM eli Moving Magnet – Pro-Ject Pick It S2 – joka sopii useimpiin vahvistimiin ja vastaanottimiin. Sen on Pro-Jectin toiveiden mukaan valmistanut Ortofon. Äänirasia on kiinnitetty 8,6-tuumaisen suoran ja hiilikuidulla päällystetyn alumiinisen äänivarren päähän. Varressa on korkeuden säätö ja azimuth-säätö, mikä on tässä hintaluokassa melko poikkeuksellista. Suurin osa käyttäjistä ei sitä tarvinne, mutta jos haluaa vaihtaa äänirasian joskus parempaan, voi tällainen säätömahdollisuus olla kullanarvoinen.

Puhtaampaa ääntä

Aiemmin Regan ja Pro-Jectin soitinten ääniprofiilit poikkesivat toisistaan huomattavasti. Planar 3 on perustaltaan kepeä ja dynamiikoiltaan melko suora, kun taas saman hintaluokan Pro-Ject-soittimilla on yleensä täyteläisempi sointi ja hieman erottelevampi fokus. Kaikin puolin miellyttävä siis, mutta dynamiikoissa ei tuhlailla.

X1 poikkeaa valmistajan aiemmista soittimista, sillä sen dynamiikat ja fokus ovat paremmat ja basso tiukempi. Onneksi tuttu täyteläinen sointi on samalla silti onnistuttu säilyttämään.

Project X1 top scaled 1
Akryylista valmistettu levylautanen, elektroninen nopeudensäätö ja korkeussäädöllä varustettu hiilikuituvarsi – sekä erinomainen äänenlaatu! Kuva: Pro-Ject

Dire Straitsin Love Over Gold -kappaleen kitarat soivat ehkä vieläkin tarkemmin Planar 3 -soittimella, mutta X1 tuo ääneen enemmän syvyyttä ja basso on muhkeampi. Saman huomaa myös Keith Jarrett Trion Still Live -kappaleessa, joka soi isommin ja kontrabasso lämpimämmin. Piano on X1:llä ehkä hillitympi mutta rummut nousevat esiin paremmin, mikä sopii tähän musiikkiin hyvin.

Pro-Jectin perustaja Heinz Lichtenegger on julkaissut itävaltalaisisten jazz-muusikoiden kanssa live-albumin nimeltään Jazzy Zoetrope. Se toimii hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka hyvää äänenlaatua voikaan yksinkertaisilla laitteilla saada: äänitys on tehty analogista 8-raitaista Otaria, 2-raitaista Studet-kasettinauhuria, vanhoja Neumann-mikrofoneja ja Cadac Studio -konsolia käyttäen.

Levy soi lämpimästi ja erottuvin sävyin. 180-grammainen vinyylilevy on dynamiikoiltaan runsas ja se erottuu hyvin.

X1 toistaa kaiken erinomaisesti, mikä ei ole yllätys. Vaikka musiikki tuntuu välillä vähän rutinoituneelta, välittää Pro-Ject hyvin albumin tenhoavan live-tunnelman.

Ja tässä piilee yksi X1:n vahvuuksista. Se ei ole yhtä tarkka kuin Technics SL-1000R tai Rega P10, mutta se toistaa musiikkia houkuttelevammin ja viehättävämmin kuin tämän hintaluokan soittimet yleensä.

Pro-Ject X1 on paras vaihtoehto Regalle, ja erilaisen soittotyylinsä vuoksi se lienee monen suosikki.

Yhteenveto: Pro-Ject X1

Pro-Jectin levysoittimen ei tarvitse jäädä muiden varjoon, ei edes Regan erinomaisten samanhintaisten laitteiden. X1 on selkeä kilpailija Regan, Reloopin, Thorensin ja TEACin saman hintaluokan malleille ja onnistuu kuulostamaan niin hyvältä, että se muodostunee monen LP-harrastajan suosikkisoittimeksi. Elektronisen nopeusvaihtimen ansiosta on helppo vaihdella 45- ja 87-levyjen välillä, ja kokeiluhalukkaille korkeussäätö on kullanarvoinen lisä. Useimpien tarpeisiin ja korviin X1 kuulostanee kuitenkin niin hyvältä, ettei tarvetta osien kalliimpiin päivityksiin ole.

Mainos

Päivän tarjoukset

forfatter

Lasse Svendsen

Päätoimittaja. Lasse on työskennellyt LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 1999 ja ehtinyt urallaan kirjoittaa valokuvauksesta ja kameroista, hifistä sekä autoista erilaisiin norjalaisiin aikakauslehtiin. Intohimo alaan syttyi 1980 Garrard-levysoittimien, Tandberg-vahvistimen ja Jamo-kaiutinparin myötä. Lasse kirjoittaa LB Ääni & Kuvaan etenkin kameroista, hifistä, tietokoneista ja autoista.