TESTISSÄ: Pro-Ject The Classic Evo

Dynaamista ja erottelevaa vinyylisointia

Pro-Ject on päivittänyt The Classic -retrosoittimensa ja luonut siitä hinta-laatusuhteeltaan luokkansa parhaan ostoksen.

Karakter
Pro-Ject The Classic Evo
forfatter
Julkaistu 07.02.2021 - 07:00
Ääni & Kuva kiteyttää
Täyteläinen ja vahva basso, loistavat dynamiikat. Erottelevampi ja rytmisempi kuin perusversio. Irrotettava johto ja elektroninen nopeusvaihdin.
Langallinen ja painoilla varustettu antiskating on vähän hankala.
Faktat
  • Tyyppi: Hihnavetoinen levysoitin
  • Äänivarsi: 9-tuumainen Evo, hiilikuitu/alumiini
  • Äänirasia: Ortofon Quintet Red MC
  • Levylautanen: 30 mm, alumiinia
  • Liitännät: Phono
  • RIAA/DAC: Ei ole/ei ole
  • Erityistä: Pölysuojus, RCA-kaapeli
  • Väri: Eukalyptus, pähkinä
  • Mitat/paino: 46,2 x 13,1 x 35,1 cm/10,5 kg
  • Verkkosivusto: project-audio.com

Pro-Jectin levysoitinmallisto on niin laaja, että se voi hämmentää. Valmistajalla on 10 eri mallisarjaa, josta löytyy laitteita joka hintaluokasta. Kaiken kaikkiaan eri malleja on peräti 40! Eikä siihen ole edes laskettu mukaan eri värivaihtoehtoja ja erikoismalleja…

Valikoimasta erottuu kuitenkin joitakin helmiä – kuten tällä kertaa testattava The Classic Evo, joka on häpeilemättömän retron näköinen vinyylisoitin. Se on evolvoitunut Pro-Jectin aiemmasta The Classic -soittimesta.

The Classic sai nimensä paitsi siitä, että se näyttää kuin se olisi suunniteltu 70-luvulla, myös siitä, että brändin perustaja Heinz Lichtenegger halusi soittimen, joka muistuttaisi muutenkin LP-soittimia, joita hän nuoruudessaan myi äitinsä huoltoasemalla.

Tämän haaveen seurauksena The Classic näki päivänvalon 2016.

Päivitetty retrosoitin

Ja nyt mallia on päivitetty. The Classic Evon sisäkuori on pehmustettu pienillä TPE-kuulilla (termoplastisella kumilla), ja sen päällä ulkokuori ikään kuin leijuu. Alumiinirakenteisen levylautasen vaimennuksessa on on niin ikään käytetty TPE-kumia, samoin äänivarren vastapainossa.

Äänivarsi on 9-tuumainen ja tuttuun tapaan valmistettu alumiinista ja päällystetty hiilikuidulla. Sen korkeutta voi säätää ja siinä on myös azimuth-säätö, jota voi ränklätä mukana tulevalla kuusiokoloavaimella.

Project Classic Evo arm scaled 1
Äänivarressa on korkeussäätö, mutta antiskatingin monimutkaisuus turhauttaa. Kuva: Lasse Svendsen

The Classic Evon sisäkuori on aiempaa painavampi ja jäykempi, minkä pitäisi auttaa vähentämään resonanssia. Sisälautanen ja pohja, jolla se pyörii, on lainattu 175 The Philharmonic Recordplayer -laitteelta ja niiden sanotaan olevan toleranssiltaan ja kitkaltaan parempia. Elektroninen moottorinohjaus puolestaan on sama kuin The Classicin Super Pack -versiossa.

Project Classic Evo innertallerken scaled 1
Evo-mallissa on perusversiota paremmat sisälautanen, pohja ja sisäkuori. Kuva: Lasse Svendsen

Ortofonin MC-äänirasia

Classic-soittimen perusversio on varustettu erittäin hyvällä Ortofonin MM-tyypin 2M Silver -äänirasialla, mutta Evoon on asennettu valmiiksi Ortofonin Quintet Red. Se erittäin käyttökelpoinen MC-äänirasia, joka on helppo yhdistää vahvistimen esivahvistimeen ja joka kasvaa tehtävän mukana, mikäli päättääkin käyttää vielä laadukkaampaa esivahvistinta.

Project Classic Evo Ortofon MC scaled 1
Ortofonin MC-äänirasia nostaa kokonaisuuden laatutasoa. Kuva: Lasse Svendsen

Classic Evo on erittäin helppo ottaa käyttöön ja käyttää. Ensin asennetaan vaimentavat tassut, jotka säädetään niin, että soitin on vaaterissa. 33 ja 45 kierroksen levyille käytetään litteää kumihihnaa, kun taas pyöreä hihna on tarkoitettu 78 kierroksen savikiekoille.

Levysoittimen mukana tulee myös laadukas signaalikaapeli erillisellä maajohtimella, ohut huopamatto sekä pölysuojus. Ohjeita seuraamalla saa asennettua vastapainon ja säädettyä paineen (2,3 grammaa) mukana tulevalla painolla, minkä jälkeen kaikki onkin valmista.

Project Classic Evo hastighet scaled 1
Elektroninen nopeudenvaihdin – huomaa, että myös 78-kiekkojen soittaminen onnistuu! Kuva: Lasse Svendsen

Antiskating-paino pitää asentaa itse, ja se voi olla haastavaa: pitää ruuvata lovettu messinkipinni äänivarren ripustuksen takaosaan ja solmia painoa pitävä lanka keskimmäisen loven ympärille. Kun tämän on saanut tehtyä, lanka kiristetään, jottei paino pääse putoamaan ja pahimmassa tapauksessa hukkumaan levysoitinta pyyhkiessä tai siirtäessä.

Project Classic Evo TPE tallerken scaled 1
Vaimennukseen on käytetty termoplastista kumia, myös soittimen sisäpuolella. Kuva: Lasse Svendsen

Tarkempi ja dynaamisempi

Evo-versio kuuluu hintaluokkaan, jossa kisa on kovaa. Sisäänrakennetulla esivahvistimella varustettu loistava Technics SL-1500C on edullisempi mutta sen sointi ei ole yhtä ihastuttavan lämmin kuin Evolla. Rega Planar 6 on rytmisesti erottelevampi ja paremmin kontrollissa, mutta vain jos siihen yhdistää Anian MC-äänirasian – jolloin kokonaisuudesta tuleekin kalliimpi.

Hinnan puolesta Evo asettuu näiden kahden väliin ja vaikuttaisikin olevan hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvä ostos. Se on tyylikäs ja laadukas, mutta ennen kaikkea toistaa musiikkia vakuuttavasti.

Sen dynaaminen kontrasti ja vivahteikkuus ovat parempia kuin The Classic -perusversiolla ja esimerkiksi Dire Straitsin Love Over Gold -albumilla kitarat toistuvat äärimmäisen selkeinä ja tarkkoina, ja sointi on syvempi kuin Pro-Ject X2:lla.

Keith Jarrettin piano asettuu edemmäs äänikuvassa ja soi vivahteikkaammin. Soinnut toistuvat sävykkäästi ja matalimmatkin oktaavit toistuvat painokkaammin kuin Rega Planar 3:lla tai Pro-Ject X2:lla.

Evo-versio on rytmisesti parempi, ja äänikuva on myös yksityiskohtaisempi ja laulu soi vaivattoman luonnollisena ja kauniin syvänä. Evo tarjoilee kuulijalle enemmän kaikkea, mutta isoin etu sen paremmat dynamiikat ja avoimempi äänikuva.

Yhteenveto: Pro-Ject The Classic Evo

Classic Evo on hintaluokkansa parhaita ostoksia, sillä se tuo vakuuttavasti esiin musiikin yksityiskohtia. Teknisesti ottaen Evo-version parannukset perusversioon verrattuna ovat melko vähäisiä, mutta äänenlaatu on silti pykälää parempi. Tällä soittimella voi soittaa kaikkea Metallicasta Mozartiin – The Classic Evo on Pro-Jectin laajan vinyylisoitinvalikoiman ehdottomia helmiä.

Mainos

Päivän tarjoukset

forfatter

Lasse Svendsen

Päätoimittaja. Lasse on työskennellyt LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 1999 ja ehtinyt urallaan kirjoittaa valokuvauksesta ja kameroista, hifistä sekä autoista erilaisiin norjalaisiin aikakauslehtiin. Intohimo alaan syttyi 1980 Garrard-levysoittimien, Tandberg-vahvistimen ja Jamo-kaiutinparin myötä. Lasse kirjoittaa LB Ääni & Kuvaan etenkin kameroista, hifistä, tietokoneista ja autoista.