Mainos
Mainos
Mainos

Testissä: 2 huippuprojektoria

Kaksintaistelu kotiteatterin kauneimmista kuvista

Toisella on markkinoiden mustin musta. Toisella on markkinoiden korkein resoluutio. Kaikki on valmista huippuluokan projektorikaksintaisteluun!

Lojuuko sinulla 7 000 euroa käytettäväksi upeaan televisioon? Sillä saa 65-tuumaisen OLED-television tai 75-tuumaisen huippuluokan LCD-television. Kumpikaan ei riitä, jos haluaa todella tuntea luotien viuhuvan toimintaelokuvaa töllöttäessä tai ihon menevän kananlihalle trilleriä tuijottaessa. Koolla on väliä, ja vain videoprojektorilla saa elokuvateatteria vastaavan elämyksen kotioloissa. Jopa musikaalit ja romanttiset komediat tuntuvat liikuttavammilta jättikankaalla.

Hienot elämykset vaativat muutakin kuin kokoa, muutenhan voisi tuhlata tuhatlappusen mihin tahansa projektoriin ja olla tyytyväinen. Tähän testiin valitsimme kaksi todella hyvää vaihtoehtoa, joiden highend-kuvanlaatu ylittää joissakin tilanteissa jopa elokuvasalin laadun.

 

4K

Televisiomarkkinoilla 4K Ultra HD -resoluutio on jo pitkään ollut tavallinen, ja se tarjoaa tietysti paljon terävämpää kuvaa kuin pelkkä HD. Projektoripuolella laadusta on jääty jälkeen. Käytännössä vain Sony tarjoaa aitoa 4K-resoluutiota alle 40 000 eurolla. Sonyn edullisin 4K-projektori on 5 000 euron hintainen VPL-VW260ES, joka loi testissämme loistavan kuvan 140-tuumaiselle kankaallemme.

Muut projektorivalmistajat eivät ole onnistuneet tarjoamaan aitoa 4K-laatua kohtuuhintaan, mutta monet – myös JVC – edelleen mainostavat laitteitaan 4K-resoluutiolla vaikka paneelin oikea resoluutio on matalampi. 4K-efektin saavuttamiseksi käytetään shifting-tekniikkaa: vinoon asetettu optinen linssi peilaa paneelin pikselit heijastaen valon niistä horisontaalisen neljäsosapikselin verran. Näin pikseleitä näyttää olevan tuplasti todellista enemmän, kun ne heijastuvat vuorottain. Aivomme tulkitsevat kuvan täydellisenä ja erittäin terävänä, vaikka todellisuudessa kyseessä on kaksi matalamman resoluution kuvaa, jotka lomittuvat keskenään. Omaan silmääni näin tuotettu kuva on terävämpi kuin tavallisella HD-laadulla tuotettu, vaikka se ei aitoa 4K:ta olekaan.

Kaksi kilpailijaa

Tässä testissä asetamme kaksi kilpailijaa vastakkain. Sony VPL-VW360ES on aito 4K-projektori, ja se mittelöi pikselinvaihtotekniikkaa hyödyntävää JVC DLA-X7900:aa vastaan.

JVC:n etuna on Sonya korkeampi kontrasti, ja kuten ennestään tiedämme, on JVC:n vahvuus hiilenmusta musta.

Muutoin projektoreiden ominaisuudet ovat likipitäen samanlaiset. Esimerkiksi elektronisen optiikan säätö ja kaksi linssimuistia mahdollistavat valmiit asetukset 16:9-elokuville ja 2,35:1:lle. Molemmissa laitteissa on kuvan interpolaatio pehmeämpien liikkeiden luomiseksi jopa 4K-materiaalilla. Molemmissa on myös HDR10-tuki, mikä tarjoaa dynaamisemman värialueen ja valon Ultra HD -materiaalilla.

Testissä: Sony VPL-VW360ES

Huhtikuu 2018
Sony VPL-VW360ES

Veitsenterävää kuvaa 4K-laadulla

Aito 4K-resoluutio ja häikäisevän hyvä kuva puoltavat Sonyn valintaa.

Aito 4K-resoluutio ja upea terävyys yhdistettynä todella hyvään mustaan. Myös HDR toimii erittäin hyvin.
Projektori vaatii kalibroimista ”black crushin” välttämiseksi. Musta ei ole parasta näkemäämme tasoa.

Sony VPL-VW260ES vakuutti veitsenterävällä kuvallaan. Vihdoin on saatavana aito 4K-projektori alle maagisen 5 000 euron rajan, ja Sony onnistui lähes kaikessa.

Oli siinä vikojakin. Ensinnäkin dynaaminen iiris puuttui, mikä teki mustasta vaaleampaa kuin mitä se voisi olla. VW260:ssa ei myöskään ollut linssimuistia, jonka ansiosta olisi mahdollista tallentaa erilaisia zoom- ja tarkennusasetuksia kahteen muistiin. Esimerkiksi jos filmi on kuvattu suhteella 2,35:1, voi tallentaa omat linssisuhteensa sekä 2,35:1:lle että 16:9:lle ja valita automaattisesti oikean suhteen kaukosäätimestä. Kuvan interpolaatio löytyy HD-videolle mutta ei 4K:lle, joten liikkeet eivät toistu mahdollisimman pehmeinä 4K-laadulla.

VW360-mallissa on kaikki mitä VW260:sta puuttui. Vaikka optiikka onkin paperilla sama, on kaikki komponentit asetettu herkemmäksi spesifikaatioiden poikkeamille. Se tarkoittaa mahdollisesti vieläkin tarkempaa kuvaa.

Sony VW360:n dynaaminen iiris on todella nopea ja hiljainen, aivan kuten JVC:lläkin. Sonylta puuttuu sisempi iiris, joka estää sirotevaloa pääsemästä optiseen järjestelmään. Niinpä Sonyn musta ei ole yhtä mustaa kuin JVC:llä, mutta ei se kauaksi jää.

Paperilla valovoimaksi on merkitty 1 500 luumenia, joka on vähemmän kuin JVC:llä. Käytännössä eroa ei huomaa, ja subjektiivinen kokemukseni on, että näiden kahden valovoima on samaa tasoa.

Käyttö

Sonyn valikko on parempi kuin JVC:llä, ja se myös reagoi nopeammin kaukosäätimen käskyihin. Linssiasetusten tallentaminen sujuu jouhevasti, mutta Sonylla on kuljettava valikon kautta, kun taas JVC hakee muistista asetukset kaukosäätimen napilla.

Sonyn laite on pakko kalibroida, mikä tekee siitä vähemmän käyttäjäystävällisen. Tehdasasetuksilla ”black crush” on melko näkyvää, eli tummilla alueilla on liian vähän valoa. Varjoisat alueet kasvavat, jolloin yksityiskohdat katoavat. Värit ovat liian kylläisiä, mikä näyttää aluksi vaikuttavalta, kun esimerkiksi ruoho on aivan tavattoman vihreää. Mutta värit eivät anna todenmukaista kuvaa.

– Tässä onkin paljon työtä, totesi kalibroinnista vastannut Gorm Sørensen.

Siksipä on sääli, että JVC, joka ei sitä tarvitse, on varustettu automaattisella värien kalibroinnilla. Sonyn projektori, joka vaatii ehdottomasti kalibroinnin, toimii paljon manuaalisemmin tässä mielessä.

Tehdasasetuksilla värit ovat liian kylläiset, mutta tilanne korjaantuu kalibroinnilla.
Kalibrointi vie aikansa, mutta loppujen lopuksi saimme deltapoikkeamaksi 1,1.

 

Kuvanlaatu

Kuten todettua, kuva on tehdasasetuksilla turhan värikylläinen, ja ensisilmäyksellä hahmot erottuvat hyvin voimakkaasti taustasta – syystä, että musta on erittäin mustaa. Liioiteltujen värien ja mustuuden vuoksi kalibroimaton Sony ei yllä JVC:n kuvanlaadun tasolle. Kun katsomme Ultra-HD-laadun Blu-ray-elokuvaa, on VW360:n aidosta 4K-resoluutiosta etua. Ryan Goslingin parransänki erottuu hyvin Blade Runner 2049 -elokuvassa. Useimmissa kohtauksissa JVC:n kuvanlaatu on kuitenkin parempi ja uskollisempi elokuvantekijöiden visiolle.

Gormin huolellisen kalibrointisession jälkeen Sonyn värintoistosta saadaan kunnollinen ja deltapoikkeamaksi aivan erinäköisen kuvan tuottava 1,1.

Verrattuna JVC DLA-X7900:aan ei Sony VW360:lla ole yhtä syvää musta. Varjoisat kohdat ovat aavistuksen vaaleampia, mutta musta toimii hieman paremmin kuin aiemmin testaamassamme mallissa VW260.

Jos katseluhuone itsessään ei ole hiilenmusta, ei JVC:n mustasta pääse varsinaisesti nauttimaan, ja silloin Sonyn edut pääsevät enemmän oikeuksiinsa. Kuva on nimittäin veitsenterävä! HD-videoiden terävyydessä ei suuria eroja ole, mutta 4K Blu-ray -elokuvien kohdalla Sonyn kuvanlaatu on huomattavasti terävämpi ja yksityiskohtaisempi kuin JVC:llä.

Blade Runner 2049 on 4K-laadulla puhdasta nautintoa. Ryan Goslingin parransänki on terävämpi ja yksityiskohtaisempi ja Las Vegasin pääkatua peittävästä punaisesta hiekasta erottuu enemmän sävyjä sen sulautuessa hiekkamyrskyyn.

Ja mikä parasta: HDR toimii hyvin Sonyn projektorilla. Se johtuu siitä, että osan tai kaiken kadonneesta valosta voi säätää portaattomasti HDR:ään vaihtaessa. Silloin HDR-efektit vähenevät – tai katoavat kokonaan, riippuen palautetun valon määrästä. Näin saa paljon suuremman väritilan kuin jos HDR olisi kytkettynä pois päältä. HDR nimittäin tukee useampia ja syvempiä värejä (DCI-P3 ja BT2020), joiden ansiosta kuva on realistisemi ja kolmeulotteisemman tuntuinen – vaikka varsinaiset HDR-efektit vaaleilla kuva-alueilla ovatkin rajoitetut.

Tämä näkyy kohtauksissa, joissa on paljon sävyjä, kuten taivaassa – olipa se sitten sininen tai ruosteenpunainen, kuten Blade Runner 2049:ssä. Kalpeat kasvotkin erottuvat selkeämmin, sävykkäämmin ja realistisemmin.

Kuva: Sony

 

Johtopäätökset

Sony VPL-VW360E:ssa on kaikki, mitä jäimme toivomaan viimeksi testaamastamme VW260-mallista, kuten dynaaminen iiris, syvempi musta ja linssimuisti. Sonyn projektori ei yllä aivan mustimpaan mustaan, kuten saman hintaluokan JVC DLA-X7900. Sonyn laite on myös ehdottomasti kalibroitava, jotta varjostumat eivät puurouta tummia kohtia kokonaan mustiksi, ja värikylläisyyttä on syytä laimentaa myös. Mutta näiden säätöjen jälkeen kuva on kuin elokuvateatterissa!

Kuva on todella terävä etenkin Ultra HD -sisällöillä, mikä on mahdollista vain aidolla 4K-videoprojektorilla, jollainen VW360 on. HDR-materiaali värit saavat lisää syvyyttä. Tavallisella HD-videolla Sonyn edut eivät ole niin ilmeisiä, mutta onneksi Ultra HD on nykyään normi. Näistä syistä valitsemme Sony VW360:n referenssiprojektoriksemme alle 10 000 euron luokassa.

Faktat

Tekniikka: SXRD (LCOS)

Resoluutio: 4096 x 2160

Kennon kontrasti: Ei ilmoitettu

Dynaaminen kontrasti: 200 000:1

Valovoima: 1 500 luumenia

Lampun käyttöikä: 6 000 tuntia (eco mode)

HDR: On (HDR10)

Optinen linssinsäätö: On

Etäisyys 100 tuuman kuvaan: 16:9: 3,05–6,28 m

Verkkosivusto: sony.fi

Hinta: 7 000 €

Bästa pris på Sony VPL-VW360ES

Testissä: JVC DLA-X7900

Tee tilaus jatkaaksesi lukemista
Tilaa Ääni & Kuva

Oletko jo tilaaja?
Kirjaudu sisään

Mustempi kuin yö

JVC tunnetaan markkinoiden syvimmästä mustasta. Eikä se petä nytkään.

Poikkeuksellinen musta yhdistettynä ehkäpä parhaaseen värintoistoon, jonka olemme tehdasasetuksilla nähneet.
Kuvan terävyys ei ole aidon 4K-projektorin tasoa, ja HDR-materiaali on liian tummaa.

DLA-X7500 ei ehtinyt olla kaupassa kauaakaan ennen kuin DLA-X7900 korvasi sen. Jos ehdot ostaa edeltävän mallin, ei hätää – uusi on käytännössä sama projektori. Kaksi asiaa on toisin: uudessa mallissa HDR-sisältöjen toistoa on parannettu (valo on erityisen dynaamista, ”vaaleampaa kuin valkoinen”), ja siinä on uusi ja paranneltu eShift-ominaisuus, joka simuloi 4K Ulra HD -resoluutiota.

Kuinka eShift toimii? Projektorin kenno on ”vain” HD-resoluutiota, joten hienojakoisemman kuvan aikaansaamiseksi kuva piirretään uudelleen siirtämällä kuvaa moottoroidulla optisella prosessorilla diagonaalisesti puolen pikselin verran. Siirrosta syntyneet ”aukkopaikat” täytetään uudella informaatiolla.

eShiftistä on jo versio 5, joka tarjoaa entistä parempaa 4K-videoiden käsittelyä ja onnistuu paremmin lisäämään oikeaa informaatiota jokaiseen pikseliin. Pitää muistaa, että jokainen pikseli on edelleen yhtä iso kuin HD-kuvassakin, ja koska ne lomittuvat toistensa päälle, ei kuva voi koskaan olla yhtä tarkka kuin aidolla 4K-projektorilla. Mutta aika lähelle tekniikalla voi jo päästä.

Kuva: JVC

 

Tämän hintaluokan projektoreissa on dynaaminen iiris, joka hallitsee valon määrää. Sen avulla mustasta saa vielä mustempaa tummissa kohtauksissa. Edeltäjänsä tapaan DLA-X7900:ssä on kaksi iiristä – sisempi ja ulompi – jotka hallitsevat mustan määrää todella tarkasti. Sisempi iiris onnistuu estämään suurinta osaa hajavalosta pääsemästä projektorin sisään, ja ulompi hoitaa loput.

DLA-X7900:n kirkkaus on edeltäjänsä tapaan melko korkea, 1 900 luumenia, ja kontrastisuhde 1,3 miljoonaa yhteen tekee vaikutuksen dynaamisella mustallaan. Kennon kontrastiksi ilmoitetaan 130 000:1. Vaikka luku lienee optimistinen, voimme silti todistaa, että musta on aivan omaa luokkaansa!

Käyttö

Täysin automatisoidun optisen säädön ansiosta zoomia, terävyyttä ja linssinsiirtoa ohjataan kaukosäätimestä, ja asetukset voi tallentaa projektorin kahteen muistiin. Jos siis kangas on vaikkapa elokuvakokoa 2,35:1, voi sille tallentaa oman asetuksensa ja 16:9-koolle oman asetuksensa, ja vaihdella näiden kahden väliltä kaukosäätimen nappia painamalla.

JVC:llä on automaattinen gammakalibrointi, joka toimii asentamalla Datacolor Spyder5 -mittari ja sitten käynnistämällä kalibrointiohjelma tietokoneelta. Jos väreissä on vääristymiä, ne korjataan automaattisesti. Voi kuitenkin olla fiksua ottaa ammattilainen kalibroimaan värilämpötilat kohdilleen.

Valikkoja ei ole muuteltu sitten viime näkemän. Ne näyttävät edelleen olevan vuodelta 1992 ja muistuttavat lähinnä muinaisten tietokoneiden BIOS-valikoita. Jos kytkee projektorin PC:hen kalibrointia varten, ei se anna automaattisesti IP-osoitetta, vaan ensin on aktivoitava DHCP.

JVC DLA-X7900 on väriasetuksiltaan lähes täydellinen jo tehdasasetuksilla.
Pienellä kalibroinnilla värit saa juuri kohdilleen.

 

Kuvanlaatu

Tehdasasetuksilla JVC:n kuvanlaatu on hieno ja mustan kontrasti antaa kuvaan hyvää painetta. Blade Runer 2049 -elokuvan pimeät kohtaukset saavat kolmiulotteisen tunnun, sellaista syvyyttä, josta useimmat projektorit voivat vain haaveilla. Mustan hillitseminen tuo hahmot esiin taustasta upeasti. Mustan sävyt ovat täysin linjassa JVC:n tutun laadun kanssa, eli täysin omassa luokassaan.

Varovainen kannattaa olla: jos katseluhuoneen ovi on hitusen raollaan ja tilaan pääsee valoa, katoavat varjoisten alueiden yksityiskohdat ja tummat alueet muuttuvat yhtenäiseksi puuroksi. Jos huonetta ei saa täysin pimennettyä, voi olla fiksua säätää kuva hieman kirkkaammaksi.

Myös värit näyttävät tehdasasetuksilla hyvältä. Kalibrointiasiantuntijamme Gorm Sørensen vahvistaa vaikutelman mittauslaitteillaan. Projektori seuraa gammakäyrää ja väritila on lähes täydellinen. Gormin ainoaksi tehtäväksi jää säätää värilämpötilaa aivan pikkuisen. Erittäin vaikuttavaa, ja itse asiassa verrannollista kolme kertaa kalliimpaan Sony VPL-VW760 -projektoriin.

4K Ultra HD -materiaali ei olekaan JVC:llä yhtä loistavaa. Ryan Goslingin parransänki ja ihohuokoset Blade Runner 2049 -elokuvassa eivät erotu yhtä tarkasti kuin Sonyn aidolla 4K-projektori WV360:lla. Kun Niander Wallace vie hengen replikantilta hiekanvärisessä huoneessa, ei vivahteita näy yhtä paljon kuin Sonylla.

Eikä tilanne koske vain resoluutiota. Vaikka JVC on parantanut HDR-videoiden käsittelyään edeltäjästään, ei se riitä. HDR-videot näyttävät liian tummilta JVC:n projektorilla. Asiaa voi korjata nostamalla kontrastia, mutta lopputulos ei silti näytä oikealta. Värit eivät näytä aidoilta ja kuva on yhä liian tumma. HDR laajempi väritila ei myöskään pääse loistamaan. Niinpä laitoimme HDR:n pois päältä Blu-ray-soittimesta, jolloin pimeiden ja hämärien kohtausten yksityiskohdat tulevat aivan eri tavalla esiin.

Johtopäätökset

JVC DLA-X7900 on erinomainen projektori, ja pimeässä katseluhuoneessa synkkien elokuvien katselu on visuaalinen nautinto. Musta on ylivoimaisen mustaa! Projektorin kirkkaus riittää hienosti tasaisen kirkkauden luomiseen valoisiin kohtauksiin.

Plussaa myös siitä, että X7900 toimii tehdasasetuksillakin upeasti, ja värit ovat lähes täydelliset kalibroimattakin. Emme ole nähneet toista projektoria, jonka kuvanlaatu on näin hyvä näin pienillä säädöillä.

Ultra HD Blu ray 4K -sisällön kanssa JVC ei ole yhtä hyvä. Se ei ole yhtä tarkka kuin aito 4K-projektori, eikä HDR-kuva toistu kovin hyvin – kuva jää liian tummaksi, mikä tuntuu kohtuuttoman suurelta uhraukselta siitä hyvästä, että saa ekstravoimakkaan kirkkauden HDR-efekteillä. Mieluummin kannattaa ottaa HDR pois päältä.

Faktat

Tekniikka: D-ILA (LCOS)

Resoluutio: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Kennon kontrasti: 130 000:1

Dynaaminen kontrasti: 1 300 000:1

Valovoima: 1 900 luumenia

Lampun käyttöikä: 4 500 tuntia (low mode)

HDR: On (HDR10)

Optinen linssinsäätö: Ja

Etäisyys 100 tuuman kuvaan: 16:9: 3,1–6,2 m

Verkkosivusto: eu.jvc.com

Hinta: 6 800 €

Bästa pris på JVC DLA-X7900
Bästa pris på 2 huippuprojektoria

Lisää

Keskustelu
6 televisiota: 55 tuumaa + 4K + HDR

Hyvä kakkostelkkari

Tarvitsetko edullisen kakkos-tv:n? Kaupoista kannattaa nyt bongata viime vuoden malleja hyvällä alennuksella!

6 langatonta kuuloketta

Vakavasti otettavaa langatonta

Nykyajan langattomat huippukuulokkeet tarjoavat uskottavaa äänenlaatua ja mukavaa käytettävyyttä.

5 premium-pelikannettavaa

Viisi viileää

Pelaaja tarvitsee kunnon vehkeet. Otimme taitelukentälle viisi kannettavaa, jotka eivät säiky mitään tai ketään.

Asus ZenBook 14 UX433FA-A60225T

Edullista luksusta

Kevyen ja tyylikkään ultrabookin voi saada myös ilman kultaista luottokorttia.

6 pelihiirtä

Veitsenterävää tarkkuutta

Pelaaja on tasan yhtä tappava kuin aseensa. Testasimme kuusi tämän hetken parasta pelihiirtä.

Luksusluokan langatonta

Kalliimpien langattomien kaiuttimien äänenlaatu lähentelee jo perinteisten kaiuttimien tasoa.

ASUS Zenfone Max Pro (M2) julkaistaan Suomessa!

Ällistyttävä akkukesto, enemmän tehoa ja parempi kestävyys

Testissä
Philips 65OLED903

Ilotulitusta silmille ja korville

Philipsin paras OLED-televisio on päässyt Bowers & Wilkinsin kaiutingurujen käsittelyyn. Lopputulos on käsittämättömän upea!

Testissä
Dynaudio Xeo 20

Entistäkin langattomampi

Dynaudion langattomat aktiivikaiuttimet soivat miellyttävästi.

Testissä
MSi PS42 8RB-015NE

Siviilikäyttöön

MSi on lähes synonyymi pelitietokoneelle. Prestige-sarja on kuitenkin tehty ”hienoihin” toimistotehtäviin.

Mainos
Testissä
Tivoli Audio Music System Home

Langatonta retroa

Tivolin radiossa on useimpien tarpeisiin sopivat ominaisuudet, mutta pari miinusta myös.

Testissä
TCL 55DP600

Edullinen yleis-tv

TCL:n televisiolla on mukava hinta, mutta käyttäjäystävällisyydestä ja äänestä on nipistetty liikaa.

Testissä
Sony KD-75ZF9

Ei ihan maalissa

Sonyn kuumin LCD-tv on kuvanlaadultaan huippu, mutta kokonaisvaikutelma ei ole ihan täydellinen.

Testissä
LG 65SK9500

Ilmiömäistä väri-ilottelua

Jösses, mitä sävyjä! LG on tunnettu tyylikkäistä OLED-näytöistään, mutta valmistajan paras LCD-televisio ei mene hukkaan sekään.

Testissä
LG OLED65W8

Eksoottinen seinäkoriste

LG:n Wallpaper-OLED on kuuminta, mitä rahalla tv-maailmassa saa! Kuva kelluu katsojan edessä, mutta hieman kömpelö soundbar tiputtaa pisteitä.

Testissä
9 älykotituotetta

Tulevaisuuden koti jo nyt

Älykkäät laitteet tekevät asumisesta mukavampaa, turvallisempaa ja hauskempaa.

Testissä
Yamaha MusicCast BAR 400 ja MusicCast 20

Laajennettava tv-ääni

Vihdoin Yamahalla on soundbar, johon voi liittää langattomat kaiuttimet! Mutta MusicCast BAR 400 on paljon muutakin.

Testissä
Yamaha TT-N503 MusicCast Vinyl 500

Langaton levysoitin

Yamaha on tehnyt oman versionsa langattomasta soittimesta - ja se ylittää kaikki odotuksemme.

Testissä
9 pelikuuloketta

Koneen korvat

Löytyyköhän kuusen alta tänä vuonna pelikuulokkeet? Sukelsimme kuulokeviidakkoon selvittääksemme mikä tällä hetkellä on jei ja mikä ei.

Testissä
Parhaat levysoittimet pikkurahalla

Tässä testissä tarkastelemme parhaita edullisia levysoittimia, jotka on helppo asentaa ja jotka sopivat myös aloittelijalle.

Testissä
6 tietokonekaiutinta

Työpöydältä kajahtaa

Hyvät kaiuttimet muuttavat tietokoneen pelikoneeksi, leffateatteriksi ja musiikkisoittimeksi.

Testissä
Joulun 55-tuumaiset televisiot

Parhaat tv-löydöt

Suunnitelmissa uusi televisio jouluksi? Nämä mallit tarjoavat veitsenterävää kuvaa, ja rahaa jää vielä muihinkin jouluostoksiin.

Testissä
6 soundbaria

Telkkarin paras kaveri

Jos tv kärsii latteasta soundista, on edullinen soundbar helpoin ratkaisu ongelmaan.

Mainos
Testissä
Sony KD-65AF9

Odotuksen arvoinen

Aivan televisiovuoden lopussa Sony lanseeraa uuden OLED-huippumallinsa Bravia KD-65AF9:n, jonka design, kuva ja ääni ovat highend-luokkaa parhaimmillaan.

Testissä
Asus ZenBook Pro 15 UX580GE-E2036T

Luksuslelu

Pro-tason ZenBook käy kilpaan Applen kanssa – ja voittaa monella saralla.

Testissä
Logitech MX Vertical

Positiivinen yllätys

Logitechin uudenlainen hiiri tarjoaa lepoa väsyneelle ranteelle.

Testissä
Ultimate Ears Megaboom 3

Kestävämpi ja kätevämpi

Rantabileiden suosikkikaiuttimemme uusi versio on entistä kestävämpi ja käytännöllisempi käyttää.

Testissä
LG OLED65B8PLA

OLED-löytö

LG:n uusi edullisen luokan malli asettaa kovan haasteen niin kilpailijoille kuin LG:lle itselleenkin. Se onnistuu nimittäin tarjoamaan ainakin 90-prosenttisesti saman kuvanlaadun kuin huippumallit, mutta paljon mukavampaan hintaan!

Testissä
Pioneer PLX-1000

Hifi-ääntä DJ-uskovaiselle

Ulkonäöstään huolimatta Pioneerin DJ-soitin on mahtava levysoitin kotiin.

Testissä
Philips 55PUS6503

Hyvä perus-tv

6503-sarjan televisioista puuttuvat ne erikoisuudet, jotka yleensä yhdistämme Philipsiin, mutta tarjoavat kuitenkin hyvää kuvanlaatua miellyttävään hintaan.

Testissä
4 pelikannettavaa

Peli-iloa puoleen hintaan

Ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi päästäkseen mukaan pelien hurmaan. Testasimme neljä erinomaista pelikannettavaa, jotka ovat – melkein – yhtä hyviä kuin kaikilla herkuilla varustetut luksusmallit.

Testissä
Philips 65OLED803

Viilein OLED

Etsitkö televisiota, joka eroaa massasta? Philips 65OLED803 -televisiota siistimpää saa hakea.

Testissä
Logitech G512 Carbon

Tarkk’ampujan näppäimillä

Logitechin näppäimistö sanoo klik – ja toimii tarkemmin kuin mikään aiemmin testaamamme.

Testissä
LG Xboom Go PK7

Enemmän bling-blingiä kuin bassoa

Vilkkuvista diskovaloistaan huolimatta PK7 on eniten edukseen arkikaiuttimena.

Testissä
Dynaudio Music 1

Hifiä keittiöön

Music-sarjan minimalli pärjää hienosti isoja vastaan – ja päihittää isoveljensä joissakin asioissa.

Testissä
LG OLED65E8PLA

Luksus-OLED

LG:n E8-sarjan ”melkein-huippumalli” tarjoaa ilmiömäistä kuvanlaatua tyylikkäässä paketissa, mikä näkyy myös hinnassa.

Testissä
Tivoli Audio Go Andiamo

Langaton Tivoli mukaan reissuun

Tivolin ensimmäinen kannettava kaiutin jää hieman odotuksia vaisummaksi.

Testissä
Sony Xperia Ear Duo

Erilaiset etanat

Jos Airpodsit näyttävät mielestäsi tyhmiltä, niin kokeile näitä!

Testissä
Asus ZenFone 5Z

Vähän enemmän hyvää

Tämän vuoden Zenfone-huippumalli on monelta osin identtinen sarjan edullisemman mallin kanssa. Vaikkakin paljon nopeampi.

Testissä
Dynaudio Music 7

Upea monihuonekaiutin

Dynaudio iskee multiroom-trendiin Music-mallistollaan.

Testissä
Sony WH-1000XM3

Hipihiljaa

Vapise, Bose! Sony WH-1000XM3 -kuulokkeet ovat maailman parhaat vastamelukuulokkeet.