annonse
annonse

Sony VPL-VW260ES

Huippuresoluutiota kohtuuhintaan

Tammikuu 2018Sony VPL-VW260ES

Vihdoinkin: aito 4K-resoluutio viidellä tonnilla! Sonyn videoprojektori tarjoilee veitsenterävää kuvaa, hyvännäköistä kontrastia ja upeaa syvyysvaikutelmaa.

Ääni & Kuva kiteyttää

Kalibroinnin jälkeen projektori toistaa kuvaa taianomaisen upeasti, ja kontrasti ja värien syvyys HDR-asetuksella tekevät ennennäkemättömän vaikutuksen.
Ei dynaamista iiristä. Jos laitetta ei kalibroi, ovat gammakäyrät aivan pielessä ja kuviin syntyy hajanaisia varjostuksia.

Pikseliralli käy kovana televisiomarkkinoilla. 4K Ultra HD -telkkarin saa 65-tuumaisena tuhannella eurolla, ja pienempiä kokoja jaetaan miltei ilmaiseksi. Ensi vuonna odotamme näkevämme 8K-näytöt, joissa resoluutio on nelinkertaistettu – 16-kertaistettu HD-resoluutioon nähden! Eikä se siihen varmastikaan jää.

Videotykkien puolella onkin ollut hiljaisempaa. Ei ole helppoa valmistaa niin korkearesoluutioista pikselipaneelia niin pieneen tilaan, joten sivuoireena projektorin koko kasvaa epäkäytännöllisen suureksi, ja virrankulutus ja jäähdytyksen tarve myös. Tähän mennessä edullisin aito 4K-tykki on ollut 7000 euron hintainen vuoden 2014 Sony VPL-VW300ES, ja viime vuonna esitelty VPL-VW550ES pääsi myös alle 10 000 euron. On edullisempiakin videotykkejä, jotka mainostavat pystyvänsä ”aitoon 4K-laatuun”, ja tavallaan väite on oikea: projektori heijastaa oikean määrän pikseleitä. Se tapahtuu kuitenkin matalammalla resoluutiolla, jolloin pikseleitä täytyy vuorotella hurjalla vauhdilla, jotta aivot tulkitsisivat kuvan 4K:ksi. Tästä seuraa kuitenkin ikäviä sivuvaikutuksia.

Mistä päästäänkin VPL-VW260ES-malliin. Sony on nimittäin onnistunut puolittamaan hinnan 5 000 euroon, ja projektorissa on oikea 4K-paneeli. Skaala on kuten VW550-mallissakin, aivan riittävän kokoinen tässä hintaluokassa. Myös paino, 14 kg, on samaa luokkaa kuin kalliimmassa edeltäjässä. Nämä speksit kasvattavat ennakko-odotuksiamme, etenkin kun saimme esimakua laitteesta jo pari kuukautta ennen lanseerausta.

Paneelia on parannettu sitten viime näkemän, joten uudessa VW260-mallissa on itse asiassa korkeampi kontrastisuhde kuin tuplasti kalliimmassa VW500-mallissa. Sony on joutunut tinkimään jostakin saadakseen hintaa alaspäin, ja se on dynaaminen iiris – niinpä musta ei ole syvän mustaa.

Kuva: Sony

 

Reality Creation

Sonyn parhaissa projektoreissa on Reality Creation -ominaisuus, ja VW260:een sitä on paranneltu. Se nostaa kuvan terävyyttä ja yrittää skaalata tavallisen HD-kuvan 4K-laatuun. Ominaisuuden voimakkuutta voi säätää itse, ja uudessa versiossa terävyyttä voi kasvattaa entistäkin pidemmälle ennen kuin hahmojen ympärille alkaa muodostua valkoisia ääriviivoja.

Liikkeet

Projektori tuottaa uuden kuvan jokaisen aidon kuvaruudun väliin, millä on saatu hahmojen liikkeet pehmeämmiksi. Sony kutsuu ominaisuuttaan nimellä Motion Flow, ja VW260:ssa se toimii kaikilla videoilla HD-laatuun asti. 4K on kuitenkin toistettava alkuperäisessä muodossaan.

Ei linssimuistia

Sonyn viimeisimmissä kalliissa 4K-projektoreissa on linssimuisti, mikä tarkoittaa sitä, että laite osaa vaihtaa automaattisesti vaikkapa 16:9 ja 2,35:1-kuvasuhteiden välillä. VW260:ssa tämä ei kuitenkaan toimi, vaan sen saadakseen on hankittava noin 7 000 euroa maksava VW360. Samalla saa dynaamisen iiriksen ja paremmat optiset komponentit. Vertailukohtana mainittakoon, että sekä JVC:llä että Epsonilla linssimuisti löytyy alle 5 000 euroa maksavista malleistakin – samoin kuin dynaaminen iiris. VW260:sta löytyy kuitenkin moottoroitu linssi, jonka terävyyttä, zoomia ja asentoa voi säätää kaukosäätimestä.

HDR

VW260 tukee HDR-materiaalia (High Dynamic Range), joka on tavallista valovoimaisempaa ja tarjoaa siten vahvempaa kontrastia. Se näkyy vaikkapa kohtauksissa, jossa nuotio palaa kirkkaasti tummassa yössä, tai autojen valoissa, jotka loistavat tarkasti jo kaukaa pimeässä. Projektoreiden HDR-tuki on epäilyttänyt meitä jo pitkään, sillä toisin kuin televisioissa, ei mitään lisävalovoimaisuutta ole. Siispä efektin onnistuminen vaatii tummien kohtien tummentamista, joten 90 % ajasta katselet tummempaa kuvaa, vain jotta lopuissa 10 %:ssa kuvissa näkyisi kirkkaampia kohtia.

Valon puuttumista voi VW260:ssa korvata valikosta. Silloin menettää osan HDR-efektistä, ja HDR-kirkkauden ollessa maksimissaan ei HDR:ää näytä olevan joitakin tärkeitä poikkeuksia lukuun ottamatta lainkaan. HDR-asetuksella projektori tukee paljon laajempaa väritilaa (DCI-P3) kuin tavallisella videolla (Rec.709). Tämä saa aikaan Deadpool-elokuvassa sen, että nimihahmon punainen puku saa enemmän syvyyttä ja kuva tuntuu lähes kolmiulotteiselta, vaikka HDR-efekti itsessään onkin vaatimaton.

Gammakäyrä on varsin vino ennen kalibrointia. Kuva: Geir Gråbein Nordby

 

VPL-VW260 tehdasasetuksilla

Kuten aina testatessamme laadukkaampia videolaitteita, pyysimme nytkin asiantuntijamme Gorm Sørensenin kalibroimaan projektorin markkinoiden parhaita mittausvälineitä apuna käyttäen.

– Näkyy heti, että gammakäyrä on pielessä. Tummimmilla harmailla alueilla on liian vähän valoa, joten ne hukkuvat varjoihin. Lopputuloksena on ”black crush”, sanoo Gorm nähdessään projektorin kuvan.

Tekniikka: SXRD (LCoS)

Resoluutio: 4096 x 2160

Paneelin kontrasti: Ei ilmoitettu

Dynaaminen kontrasti: Ei ole

Valovoimaisuus: 1 500 luumenia

HDR: On (HDR10)

Optinen linssinsäätö: On

Etäisyys 100-tuumaiseen kankaaseen (16:9): 3,05–6,28 m

Verkkosivusto: sony.fi

Hinta: 5 000 €