Zaptec Go -latausasema vie todella vähän tilaa seinältä. Se on saatavilla monessa värissä, joten on helppo valita julkisivunsa väritykseen parhaiten sopiva malli. Musta tosin sopii kaikkialle, ja sellaisen minäkin otin testiin.
Asennus on helppoa ja sujuu sähköasentajalta alle tunnissa. Sähköauton latausaseman saa asentaa vain ammattilainen, joten kannattaa tiedustella jälleenmyyjältä asennustakin.
Hinnaltaan Zaptec Go on markkinoiden edullisimpia, mutta asennuskulut ovat toki samaa luokkaa itse laitteen kanssa. Eli oikeasti latausasema maksaa tuplasti hintalapussa ilmoitettuun nähden. Olemme kuitenkin ilmoittaneet tässä hinnan ilman asennusta, sillä sähköasentajien veloitukset voivat vaihdella.
Latauskapasiteetti
Zaptec Gon latausteho on 22 kW, mikä tarkoittaa nopeaa ja tehokasta latausta. Samaan piiriin voi kytkeä useamman Zaptec Go -latausaseman, joten monen sähköauton lataaminen onnistuu samanaikaisesti.
Jotta pääsee nauttimaan 22 kW:n tehosta, on kotona oltava 32 A:n sähköliittymä ja 3-vaihevirta. Laturi tukee TN-, IT- ja TT-sähkönjakelujärjestelmiä. Oman sähköliittymän koko kannattaa tarkistaa, jotta saa parhaan hyödyn latausasemastaan. Kaikki autot eivät esimerkiksi tue IT-kolmivaihevirtaa. Silloin käytössä on vain yksi vaihe eli noin 7 kW:n teho. Suurin osa tämänhetkisistä sähköautoista lataa enimmillään 11 kW, joten harva pystyy hyödyntämään laturin 22 kilowatin tehoa. Autonvaihdon yhteydessä tosin todennäköisesti tulee vastaan uusi malli, joka pystyykin lataamaan nykyautoja nopeammin, joten on hyvä, että latausasemassa riittää kasvunvaraa.
Kaikki taloudet eivät edes kestä yli 22 kW:n kuormitusta. Omassa kodissani on 32 A:n TN-liittymä, joten sähköasentaja rajoitti Zaptec Gon 25 ampeeriin. Näin sähköauton lataus ei ylikuormita verkkoa, kun samanaikaisesti päällä ovat myös lämmitys ja kaikenlaiset kodinkoneet. Rajoitukset voi asettaa myös itse Zaptecin sovelluksesta.
Toiminnot
Zaptec Go on täynnä älykkäitä ominaisuuksia. Laturin voi esimerkiksi asettaa lataamaan vain RFID-tunnisteella, jolloin ulkopuoliset eivät pääse käyttämään latausasemaa.
Laitteessa on wifi, joten sitä voi ohjata puhelimen Zaptec-sovelluksella. Sovelluksesta voi käynnistää ja lopettaa latauksen, asettaa latausajat ja katsoa tietoja virrankulutuksesta. Sovelluksella saa päälle myös älykkään latauksen, jolloin laturi menee päälle vuorokauden halvimpina pörssisähkötunteina.
Latausasema ei kommunikoi auton tietokoneen kanssa, joten se ei tiedä, paljonko akun varaus on latauksen alkaessa. Älykäs lataaminen edellyttää siis, että arvioi itse, kuinka paljon ajaa päivässä tai viikossa tai kuinka usein autoaan lataakaan, ja syöttää tiedon sovellukseen. Sovellus laskee tiedon perusteella, milloin sähkö on halvinta ja akun saa silti ladattua täyteen. Ei siis tarvitse pelätä, että akku tyhjenisi nopeammin, jos käyttää älykästä latausta – ainoa riski on, että viimeiset ladatut kilowatit eivät välttämättä osu enää halvimman sähkön tunnille.
Pörssisähköläisiä linjoilla?
Jos kotona on pörssisähkö ja jokin älykotisovellus, joka ohjaa auton latausta halvimmille tunneille, kannattaa älysovellus laittaa Zaptecin mukaan pois päältä. Jos nimittäin sekä älykotisovellus että Zaptec Go yrittävät samanaikaisesti hallita latausasemaa, ei lataus välttämättä osukaan ajankohtaan, jolloin sähkön hinta on alimmillaan. On hyvä itse miettiä, kumman systeemin haluaa ohjaavan auton latausta.
Älykästä kuormanhallintaa Sensellä
Sain testiin pienen Sense-laitteen, joka vahtii kodin sähkönkulutusta reaaliaikaisesti ja estää siten latausasemaa käyttämästä enemmän virtaa kuin kodin sähköliittymä sallii. Jos omistaa kaksi autolaturia, joista toinen on eri merkkiä, suosittelen ehdottomasti Sense-lisälaitetta. Silloin kahta autoa voi hyvin ladata samaan aikaan, ja Sense pitää huolen siitä, ettei verkko ylikuormitu.
Kokemuksia Zaptec Go -latausasemasta
Ennen Zaptec Gon testiä olin käyttänyt Schneiderin älytöntä 11 kW:n laturia. Enimmäkseenhän laturi on vain laturi – jos se toimii, kaikki on hyvin. Sekä Schneider että Zaptec lataavat auton, joten sen suhteen ei ole hätää. Testin aikana kiinnyin kuitenkin kovasti Zaptecin sovellukseen. Etenkin ilahduin siitä, että latauskaapelin voi lukita niin, ettei sitä saa vietyä asemasta, kun se ei ole käytössä.
Zaptecin pieni latausasema istuu sievästi seinälle, toisin kuin Schneiderin kolho ja valkoinen laatikko. Zaptec saa talon näyttämään modernimmalta. Sen valorengas kertoo, milloin lataus on käynnissä (sininen valo), milloin akku on täynnä (valkoinen) tai jos lataamisessa on jokin ongelma (punainen). Kuuden talvisen testiviikon aikana, kun pakkasta oli usein 20 astetta, en kertaakaan kohdannut ongelmia laturin kanssa. Latasin sillä omaa Teslaani, vanhaa Leafiamme ja muitakin sähköautomalleja.
Yhteenveto: Zaptec Go
Zaptec Go on erinomainen valinta kompaktia, älykästä ja edullista sähköauton latausasemaa kaipaavalle. Se on helppo asentaa, toimii virheettömästi ja tarjoaa kaikki toivottavat toiminnot nopeaan ja tehokkaaseen lataukseen, kuten älykkään latauksen halvimman sähkön aikaan sekä jopa 22 kW:n lataustehon.
Ääni & Kuva kiteyttää
Wifi, sovellus ja jopa 22 kW:n latausteho. Erikseen ostettavan Sense-lisälaitteen kanssa Zaptec Go tasapainottaa koko kodin kuormitusta. Kohtuuhintainen ja kompakti. Ei toimi ihanteellisesti muiden sähkönkulutusta ohjaavien älykotisovellusten kanssa. Ei kommunikoi auton kanssa.
Hinta: 750 €
Faktat
- Kapasiteetti: 22 kW
- Vaiheet: 3
- Sähköauton lataustapa: Mode 2
- Sovellus: Zaptec (Android, iOS)
- Latureiden enimmäismäärä samassa verkossa: 3
- Mitat: 18 x 24,2 x 7,5 cm
- Paino: 13 kg
- Erityistä: Älykäs kuormanhallinta Sense-lisälaitteella
- Verkkosivusto: zaptec.com