TESTISSÄ: Nikon Z9

Paras ammattilaiskamera

Nikon Z9 on paras koskaan testaamamme ammattilaiskamera – ja se kertoo kamerasta paljon!

Karakter
Nikon Z9
forfatter
Julkaistu 17.02.2022 - 10:56
Ääni & Kuva kiteyttää
Korkea resoluutio yhdistettynä salamannopeaan kuvanopeuteen ja isoon bufferimuistiin. Äärimmäisen hyvä kuvanlaatu useimmissa valaistusolosuhteissa. 8K/30p- ja 4K/120-video, 10-bittinen Apple ProRes RAW -videokoodekki. Huikean tarkka automaattitarkennus ja paljon kustomointimahdollisuuksia. Rakenteeltaan vankka kamera, joka tuntuu täydellisen ergonomiselta.
Etsimen resoluutio on melko maltillinen ja valaistuja nappeja on vähän – siinä kaikki miinukset.
Faktat
  • Tyyppi: 46 Mp:n täyskennoinen järjestelmäkamera
  • Objektiivi: Nikon Z
  • Näyttö: 2,1 Mp:n LCD, 8 cm
  • Etsin: 3,69 Mp:n OLED 0,8x suurennuksella
  • Sarjakuvaus: 30/20 kuvaa/s (JPEG/RAW)
  • Video: 8K/30p, 4K/120p, MOV, H.265, 10-bittinen N-Log, HLG
  • Liitännät: Mikrofoni-, kuuloke- ja kauko-ohjainliitännät, USB-C, HDMI
  • Akunkesto: 740 kuvaa
  • Langaton käyttö: 2,4–5 GHz WiFi, Bluetooth
  • Mitat/paino: 149 x 150 x 91 mm/1340 g
  • Tallennus: 2 x CFexpress B/XQD
  • Ominaisuudet: Elektroninen suljin, automaattitarkennus 493 tarkennuspisteellä, 5-akselinen ja 6-portainen kuvanvakain, 14-bittiset RAW-tiedostot, taittuva kosketusnäyttö, säänkestävä rakenne, 10-bittinen 4:2:2 ProRes Raw -video, GPS, Glonass
  • Verkkosivusto: nikon.fi

Kaikkein kalleimmissa ammattilaiskameroissa on usein käytetty kaikkein parasta teknologiaa, jolla saadaan kaikkein parasta suorituskykyä. Kamerat suunnitellaan nopeiksi ja kestäviksi, sillä niiden on siedettävä kovaa käyttöä vuosien ajan. Lisäksi kuvanlaadun on tietysti oltava virheetöntä.

Kun Nikon julkaisee ensimmäisen ammattilaiskameransa peilittömässä Z-mallistossa, on siis oltava tarkkana. Malliston kamerat ovat olleet huippuja kerta toisensa jälkeen, enkä odota Z9:ltä yhtään sen vähempää. Ja kuten kävi ilmi, kyseessä onkin luokkansa paras ammattilaiskamera tällä hetkellä, ja seuraavaksi kerron, miksi.

Kamera on suunnattu kuvaajille, jotka työkseen kuvaavat urheilua, maisemia ja eläimiä. Oltiinpa sitten arktisilla alueilla, viidakossa, jalkapallokentällä tai kilparadalla, on kameran selviydyttävä kaikista olosuhteista moitteetta.

Eikä Nikon ole ensimmäistä kertaa ammattilaiskuvaajia palvelemassa. Japanilaisvalmistaja on osannut hommansa jo vuodesta 1959, jolloin Nikon F lanseerattiin. Z9 on kuitenkin ehdottomasti siistein ja hienoin kamera, jonka Nikon on koskaan tehnyt. Katsokaa nyt näitä speksejä:

Nikon Z9

  • Uusi pinottu 45,7 Mp:n CMOS-täyskenno elektronisella sulkimella
  • Sarjakuvaus 30 kuvaa sekunnissa 20-bittisillä raakatiedostoilla
  • 120 11 Mp:n JPEG-kuvaa/s sarjassa
  • 8K/30p 10-bittinen N-Log, HLG
  • 4K/60p 10-bittinen Apple ProRes 422 HQ N-Log
  • Uusi Expeed 7 -prosessori
  • Uusi tarkennusalgoritmi syväoppivalla tekoälyllä
  • Kaksi korttipaikkaa, CFexpress B/XQD
  • Etsimessä pienempi viive
  • 4-akselinen kosketusnäyttö
  • Valaistut napit
  • Sisäänrakennettu kuvanvakain
  • Kattavasti säänkestävä
  • 12-bittinen N-RAW ja ProRes RAW ovat tulossa ohjelmistopäivityksen myötä
Nikon Z9 front
Nikon Z9. Kuva: Lasse Svendsen

Uusi kenno

45,7 megapikselin kenno, 8K-video, 30 kuvaa sekunnissa tai 20 raakatiedostoa sekunnissa sarjakuvauksella mahdollistava elektroninen suljin tekevät Nikon Z9:stä kameran, joka sopii kaikkeen kuviteltavissa olevaan kuvaamiseen. Z9-kameran tekniset tiedot ovat todella hämmästyttävät verrattuna vaikkapa Nikon D6 -malliin tai Canon EOS R3 -kameraan.

Vain Sony a1 yltää 30 kuvan sarjakuvaukseen lähes 46 Mp:n laadulla. Z9 mahdollistaa lisäksi nopeamman sarjakuvauksen, 120 kuvaa/s, jos laadun tiputtaa 11 megapikselin JPEG-tiedostoihin.

Uutuudessa on Nikon Z7- ja Z7 II -malleista tuttu ”pinottu” kenno. Se tarkoittaa rakennetta, jossa elektroniikka on asennettu suoraan kennoon, jotta kamerasta saadaan mahdollisimman nopea. Rakenne sujuvoittaa myös videokuvaamista.

Nikon 24 120 4
Nikon 24 120 4. Kuva: Lasse Svendsen

Kamerassa ei ole mekaanista suljinta lainkaan, vaan tämän hetken nopeimmin dataa siirtävä elektroninen suljin, joka peilittömistä järjestelmäkameroista löytyy: suljinaika on 1/32 000 s ja salamatäsmäys 1/250 s.

Kennon eteen liukuva etuverho puolestaan toimii vain kennon pintaa suojaavana rakenteena, joka avautuu ja sulkeutuu vain kameran käynnistyessä ja sammuessa. Etuverhon asetuksille löytyy oma valikkonsa.

Vihdoinkin 3D-seuranta

Z9:ssä on 493 tarkennuspistettä ja automaattinen kohteentunnistus – kamera erottaa toisistaan esimerkiksi kissan ja koiran – mutta tarkennettavan kohteen voi valita toki myös itse. Valikosta voi säätää tarkennuksen ominaisuuksia haluamaansa tapaan: esimerkiksi tunnistuksen herkkyyttä voi säätää erikseen kullekin objektiiville, tai tunnistuksen voi laittaa myös kokonaan pois päältä.

Nikon Z9 bak venstre
Nikon Z9 takaa. Kuva: Lasse Svendsen

Suuri OLED-etsin on entistä kirkkaampi mutta resoluutio ei kasvanut kuin 3,7 megapikseliin. Sarjakuvauksessa ei kuitenkaan onneksi tapahdu blackouteja – ja kuvaus voi muuten kestää todella pitkään: jos nopeus on 20 kuvaa sekunnissa, voi enimmillään ottaa 1 000 pakattua raakatiedostoa putkeen.

Nikonin 3D-seuranta on parasta luokkaa. Kamera sai lukittua tarkennuksen jopa lintuihin, jotka kuitenkin tunnetusti vaihtavat lentosuuntaa yllättäen, vaikka ne lehahtivat toisten lintujen taakse ja ilmaantuivat taas toisesta paikasta esiin – todella vaikuttavaa!

Seurannan ansiosta kuvaaja voi olla varma, että useimmat kuvat on tarkennettu veitsenterävästi juuri oikein. Mikä onkaan ärsyttävämpää kuin työskennellä koko päivä ja huomata jälkikäteen, että muuten loistava otos pitääkin hylätä epäselvän tarkennuksen takia!

Nikon Z9 toppside
Nikon Z9 ylhäältä. Kuva: Lasse Svendsen

Nikon Z9: käyttö

Kuten useimmissa ammattilaiskameroissa, jotka on tehty raskaille telefoto-objektiiveille, on Z9:ssäkin pystykahva. Neljään suuntaan kääntyvä kosketusnäyttö taipuu oikealle jopa 90 astetta. Takapuolella on valaistut napit, ohjelmoitavia nappeja ja jos kameraa pitää vaaka-asennossa, löytyy vasemman peukalon alta tarkennustavan valinta.

Kameran runko on pienempi ja hiukan kevyempi kuin Nikon D6 -mallissa. Silti ote kamerasta ei ole huonompi eikä tila tunnu ahtaalta. Kameraa on mukava käyttää jopa käsineet kädessä, mutta joillekin kuvaajille osa säätimistä voi tuntua olevan liian lähellä takaosan näyttöä. Sarjakuvauksen ja ajastimen mahdollistavan säätimen lukitusnappi on hyvin pieni ja sitä on hankala paikallistaa käsineet kädessä.

Muuten kamera on ergonominen nautinto, joka tasapainottuu mukavasti valitsemani objektiivin, Nikkor Z 100-400mm f4.5-5.6:n kanssa. Siinä, kuten uudessa Nikkor Z 24-120mm f4:ssä, on sisäänrakennettu kuvanvakain, joka yhdessä kameran kuvanvakaimen kanssa mahdollistaa kuusiportaisen vakauksen.

Nikon Z9 ports
Nikon Z9:n liitännät. Kuva: Lasse Svendsen

Kamera ladataan USB-C-liitännän kautta, ja yhdellä latauksella Nikon ilmoittaa akunkestoksi 740 kuvaa. Se vaikuttaa olevan varovainen arvio: kun olin tallentanut melkein tuhat kuva- ja videotiedostoa, oli akun kapasiteetti laskenut vasta 63 prosenttiin.

Mikrofoniliitäntä mahdollistaa 24-bittisen äänensiirron, ja lisäksi liitännät löytyvät kuulokkeille ja langalliselle kauko-ohjaimelle. Kuvat voi siirtää FTP-palvelimelle käyttäen Wi-Fiä tai ethernetiä ja siirtäen kuvat joko PC:n tai mobiililaitteen kautta.

Z7 II -mallin tapaan kamerassa on kaksi korttipaikkaa, joihin menee joko CFexpress Type B- tai XQD-kortti. CFexpress on hieman nopeampi ja sopii paremmin 8K-videoille.

Nikon Z9 lagring
Nikon Z9:n tallennuspaikat. Kuva: Lasse Svendsen

Video-ominaisuudet

Tämän päivän ammattilaiskamerassa on tietysti myös videokuvausmahdollisuudet, ja on sanottava, että Z9-mallilla Nikon on kyllä ylittänyt itsensä. Millään muulla Nikonin kameralla ei ole näin oivallisia video-ominaisuuksia!

Kuten Sony a1 ja Canon EOS R5 (mutta ei EOS R3), voi Z9 tallentaa 8K/30p-videota 10-bittisellä N-Log-koodekilla, näyttö on HLG-tuettu.

8K-kuvauksen lisäksi toki myös 4K onnistuu – jopa 120 fps:n kuvanopeudella – jolloin voi Nikon mukaan kuvata reilu kaksi tuntia putkeen. Tallenteet voi katsoa HDMI:n kautta ulkoiselta näytöltä entistä pienemmällä viiveellä, tai lähettää erilliseen soittimeen.

8K-videosta voi tallentaa 33 megapikselin JPEG-kuvia.

Nikon on jo kertonut, että kuvassa on ohjelmistopäivitys, jonka jälkeen kameralla voi tallentaa 8K/60p -videota 12-bittisellä N-RAW-formaatilla ja Apple ProRes RAW HQ -koodekilla, mutta tarkkaa tietoa päivityksen aikataulusta ei – keväällä 2022 se on kuitenkin tarkoitus julkaista.

Nikon Z9 skjerm
Nikon Z9:n näyttö. Kuva: Lasse Svendsen

Kuvanlaatu

Ominaisuuksista ja teknisistä hienouksista riittäisi juttua vaikka kuinka, mutta kameran laadusta kertoo kuitenkin sen tarjoama kuvanlaatu. 46 megapikselin ansiosta Z9 ei rajoitu vain urheilu- ja toimintakuvaukseen, kuten 21 megapikselin D6 mieluiten tekee. Korkean resoluution ja hienon dynamiikan ansiosta Z9 sopii loistavasti myös häiden, maisemien, henkilökuvien ja muodin kuvaamiseen. Ja videoiden.

Nikon 24 120 3 Nikon 24 120 2 Nikon 24 120 1
<
>
Nikon 24 120mm. Kuva: Lasse Svendsen

Ja siinä kamera todella pääsee loistamaan. Eivätkä kyseessä ole vain 8K-videon värintoisto, dynamiikat ja terävyys. Elektroninen suljin on usein liian hidas poistamaan turhaa informaatiota, joka johtaa helposti rolling shutter -efektiin eli pysty- ja vaakalinjojen kaareutumiseen kuvan liikkuessa.

Sitä tapahtuu toi tässäkin, mutta huomattavasti vähemmän kuin mitä olen kokenut muiden kameroiden kohdalla. Efektiä on niin hillitysti, että väittäisin sitä olevan häviävän vähän. 8K/25p-video (jota kuvasin eniten) näyttää aivan upealta Sonyn suuressa 8K-televisiossa: videon yksityiskohdat tulevat todella hyvin esiin silloinkin, kun valoa on niin vähän, että kohinan riski kasvaa.

Nikon 100 400 2 Nikon 100 400 3 Nikon 100 400 1
<
>
Nikon 100 400 2. Kuva: Lasse Svendsen

Mutta kohinastakaan ei tarvitse välittää! Terävyys ja dynamiikat ovat samaa luokkaa kuin Z7 II -mallilla, mutta vaikuttaa siltä, että Nikon on onnistunut poistamaan kohinaa entistäkin enemmän. ISO 12800 ei ole tälle kameralle ongelma eikä mikään, ja ISO 25600 aiheuttaa niin hienojakoista kohinaa, ettei se suuremmin vaikuta värintoistoon tai yksityiskohtien erottumiseen.  Z9-kameralla ISO-lukua voi säätää 32:een ja 102 400:aan 64:stä ja 256 000:sta.

Valkotasapaino on aina ollut Nikonin vahvuuksia, ja niin tälläkin kertaa. Z9 suoriutuu hankalista kohteista paremmin kuin useimmat testaamani kamerat, ja se käsittelee sekavaloa paremmin kuin D6. Esimerkiksi halogeenivalojen ja loisteputkien kanssa monilla kameroilla on vaikea saada valkotasapainoa kohdilleen.

Raakatiedostoissa suurta ongelmaa ei ole, ja valittavissa on 14-bittinen häviötön RAW tai kahdella pakkaustasolla valittava RAW, joka kutistaa tiedoston koon kolmannekseen.

Nikon 100 400 4
Nikon 100 400 4. Kuva: Lasse Svendsen

Kilpailijat

Nikon D6 kilpailee Z9:n kanssa siinä mielessä, että moni kuvaaja valitsee mieluiten peilillisen kameran. Peilittömien puolella taas Sony a1, Canon EOS R3 ja R5 kuuluvat nopeimpien joukkoon, mutta mielestäni a1 tai R5 eivät yllä kokonaisuuksina Z9:n tasolle. D6 ja EOS R3 puolestaan eivät tarjoa läheskään samaa resoluutiota samalla kuvanopeudella kuin Z9. Z9 on siis paras ammattilaiskamera luokassaan, mutta Canon EOS R3 voi vielä tarjota kovan vastuksen.

Yhteenveto: Nikon Z9

Nikon Z9 on luonnollista jatkumoa Nikonin ammattilaiskameroille: analogiselle F-F6-mallistolle ja digitaalisille peilillisille D1-D6-malleille. Z9 ei kuitenkaan ole vain yksi muiden joukossa, vaan pitkästä aikaa ammattilaiskamera, jonka Nikon on rakentanut aivan alusta asti uudelleen. Vankkarakenteinen ja laadukas kamera sopiikin kaikkein vaativimmille kuvaajille, sillä se tarjoaa kaiken, mitä voi haluta: Z7 II -mallista tutun erinomaisen terävyyden ja värintoiston, nopean suorituskyvyn ja 8K-videokuvauksen. Ei toki ole tavatonta, että näin kalliin hintaluokan ammattilaiskamerassa on mahtavat ominaisuudet – mutta Nikon Z9 on todennäköisesti tämän hetken paras.

Nikon 100 400 5
Nikon 100 400 5. Kuva: Lasse Svendsen

Mainos

Päivän tarjoukset

forfatter

Lasse Svendsen

Päätoimittaja. Lasse on työskennellyt LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 1999 ja ehtinyt urallaan kirjoittaa valokuvauksesta ja kameroista, hifistä sekä autoista erilaisiin norjalaisiin aikakauslehtiin. Intohimo alaan syttyi 1980 Garrard-levysoittimien, Tandberg-vahvistimen ja Jamo-kaiutinparin myötä. Lasse kirjoittaa LB Ääni & Kuvaan etenkin kameroista, hifistä, tietokoneista ja autoista.