TESTISSÄ: HEDD Audio HEDDphone

Vihdoin jotain ihan uutta

HEDDphone on todellakin uniikki tuote, joka valmistelee markkinaa uudenlaisille kuulokkeille. Et ole taatusti kuullut mitään tällaista!

Karakter
HEDD Audio HEDDphone
forfatter
Julkaistu 14.03.2021 - 13:15
Ääni & Kuva kiteyttää
Erittäin nopea transienttivaste. Täyteläinen ja miellyttävä basso ja erittäin ilmavat ylä-äänet.
Isot ja painavat kuulokkeet! Keskirekisteri voi kuulostaa hivenen laihalta.
Faktat
  • Tyyppi: Avoin, over-ear
  • Periaate: Air Motion Transformer (AMT)
  • Kokoontaittuva: Ei ole
  • Mikrofoni/kaukosäädin: Ei/ei
  • Johto: 6,3 mm (2 m)
  • Elementit: n. 50 x 60 mm
  • Impedanssi/herkkyys: 42 ohmia/87 dB
  • Taajuusalue: 10–40 000 Hz
  • Paino: 718 g (ilman johtoa)
  • Väri: Musta, alumiiniyksityiskohdilla
  • Verkkosivusto: hedd.audio

Onneksi kuulokemaailmassakin tapahtuu vielä uutta. HEDDphone on tästä oiva esimerkki, sillä et varmastikaan ole kuullut edes puhuttavan tällaisesta!

HEDDphone-AMT
Air Motion Transformer eli AMT on haitarikalvolla varustettu elementti, jollaista yleensä käytetään diskanttina kaiuttimissa. Se toimii kuulokkeissa myös täysrekisterielementtinä – kuten HEDDphonessa. Kuva: Geir Gråbein Nordby

Juuri kun luulit, että olet nähnyt kaikki erilaiset tavat valmistaa kuulokkeita, astuu saksalainen HEDD Audio näyttämölle, ottaa yhden parhaista tietämistämme kaiutintekniikoista ja laittaa sen giganttisiin kuulokkeisiin. Tuloksena on HEDDphone: isoimmat kuulokkeet, joita olen koskaan pitänyt päässäni. Ne ovat isot paitsi siinä mielessä, että ne tulevat paksusti korvien päälle, mutta myös siten, että ne painavat tuplasti tavallisia kuulokkeita enemmän: 718 g – ilman johtoa!

Erikoiset kaiutinelementit

Kyseessä on AMT-niminen tekniikka. Sellaista löytyy usein kalliista hifikaiuttimista, etenkin niiden diskanteista. AMT-elementeissä on ohuen ohut kalvo, joka on taiteltu haitarimaiseksi, jolloin saa enemmän kalvopintaa pienemmällä alalla. Haitarimuotoilun ansiosta kalvo on jäykempi ja vähemmän taipuvainen rikkoutumaan edes korkeilla taajuuksilla. Samalla isompi kalvopinta-ala tuottaa paremmin matalia taajuuksia. AMT-diskantti pystyy siis mahdollisesti soittamaan korkeammalta kuin perinteinen kupolidiskantti, ja samalla myös matalammalta – jolloin jakotaajuuden voi asettaa korvan herkkyystaajuutta alemmaksi (2–3 kHz).

AMT-elementtien huono puoli on, että pitkät liikkeet eivät sillä onnistu, joten se soveltuu huonommin kaiuttimen bassoelementiksi. Mutta sitäkin paremmin diskantiksi.

HEDDphone Graabein
Gråbeinilla ei ole pieni pää, vaan HEDDphone on vain niin suuri… Kuva: Geir Gråbein Nordby

AMT kuulokkeissa

Kuulokkeissa tilanne sen sijaan on täysin eri. Korvakäytävä on niin lähellä kalvoa, ettei sen tarvitse liikkua juuri lainkaan, edes bassorekisterissä, saavuttaakseen riittävän äänenvoimakkuuden. Niinpä kuulokkeissa AMT toimii vallan mainiosti täysrekisterielementtinä.

Tavallinen 1-tuumainen AMT-elementti käsittä itse asiassa yhtä paljon kalvopinta-alaa kuin 8-tuumainen kartiokalvo (bassoelementti). Kun elementti ei joudu liian koville, voi yksi ainoa elementti tuottaa koko kuultavan rekisterin lähes häiriöttä. Ja koska kalvo vaatii vähemmän liikettä kuin tavallisten kuulokkeiden elementit, on transienttivaste paljon nopeampi koko taajuusalueen osalta.

Tämä on siis – pähkinänkuoressa – ainakin ajatus AMT:n kuulokekäytön taustalla.

HEDDphone headband
718-grammaiset HEDDphone-kuulokkeet ovat tuplasti painavammat kuin normaalit. Mukava panta tasapainottaa painoa. Kuva: Geir Gråbein Nordby

Avoin rakenne

Jotta kuuloke-elementti toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, on kalvon vapaata liikkumista rajoittavaa yli- tai alipainetta vältettävä. Siksi parhaat kuulokemallit ovat rakenteeltaan avoimia, eivät suljettuja. Ääni on merkittävästi parempi, mutta haittapuolena on toki se, että muutkin kuulevat kuuntelemasi musiikin. Vastaavasti itse kuulet ympäristön äänet lähes yhtä hyvin kuin jos kuulokkeita ei olisi lainkaan.

Onkin selvää, etteivät avoimet kuulokkeet sovi kaikkiin tilanteisiin. Äänenlaatu on kuitenkin niin paljon parempi, että minusta kaikille musiikkiharrastajilla kannattaisi olla yhdet hyvät avoimet kuulokkeet.

HEDDphone
HEDDphone soi todella hyvin, mutta ei ole kaikkein helppokäyttöisin. Kuva: HEDD Audio

Matala herkkyys

HEDDphone on ensimmäinen AMT-elementeillä varustettu kuulokemalli, jota testaan. Heti käy selväksi, että kuulokkeet vaativat kunnollisen kuulokevahvistimen. Unohda puhelin ja tietokoneen kuulokeliitäntä – ja integroidun vahvistimenkin voi jättää rauhaa. Nyt vaaditaan raskaampaa kalustoa, sillä kuulokkeiden herkkyys on vain 87 dB 1 mW:lla. Tavallisesti herkkyys asettuu reiluun 90 tai jopa yli sataan desibeliin, eli nämä kuulokkeet tarvitsevat melkein kymmenen kertaa tehokkaamman vahvistimen kuin yleensä.

HEDDphone käytössä

Itse tykkään käyttää vaihdellen kahta vahvistinta: Auralic Taurus hyvän DA-muuntimen kanssa (yleensä Hegel HD30:n kanssa, mutta pidän paljon myös pienestä ja edullisesta Drop/Grace Standard DAC Balanced -mallista) ja Sennheiser HDV 820, jossa on sisäänrakennettu DAC (ESS 9018). Sennheiser toimii erinomaisesti kuulokkeiden kanssa, jotka eivät tarvitse paljoa virtaa, mutta menettää dynamiikkaa ja tarkkuutta, jos sitä rasittaa liikaa.

HEDDphone(2)

Kuva: HEDD AudioKun soittaa yksinkertaista musiikkia matalalla tai kohtalaisella volyymilla, osoittautuu HEDDphone äärimmäisen pystyväksi kuulokemalliksi, joka toistaa upeasti etenkin ilmavan kuulaan lauluäänen omaavia artisteja, kuten Laura Marlingia. Tilantuntu on laajempi kuin mihin olen kuulokkeissa tottunut, ja ylä-äänissä on niin monta ilmavuuden tasoa, että elämys on todella uniikki.

HEDDphone kuitenkin vaatii paljon vahvistimelta. Tavallisen äänenvoimakkuuden saa vasta, kun HDV 820:n volyymisäädin on väännetty kello yhteen. Viihdyttävämpi efekti saavutetaan vääntämällä nuppi kello kolmeen. Se on reilusti enemmän kuin normaalisti, eikä Billie Eilishin Therefore I Am silti sykähdytä – basso on liian laimea, diskantissa ei riitä vauhtia ja kokonaisuus on turhan lattea ja eloton.

HEDDphone sideKuva: HEDD Audio

Tilanne vaatii Taurusta

Onneksi kaikki loksahtaa paikoilleen, kun kuulokkeet pääsevät Tauruksen makuun. Se vääntää 4,5 wattia 32 ohmilla, mikä ei ole niin kaukana HEDDphonen 42 ohmista. Virtaerot todella huomaa: basso muuttuu tiukemmaksi ja koko äänimaisema täyttyy eläväisellä hehkulla.  Bilemusiikki, joka Sennheiserilla tuntui väljähtäneeltä oluelta, onkin nyt kuin vasta avattu samppanja. Vihdoin saan kunnon bileet käyntiin oman pääni sisällä!

HEDDphone vie homman ihan uudelle tasolle, kun laittaa soimaan Taylor Swiftin ja Bon Iverin Exile-kappaleen. Justin Vernonin raspikurkku toistuu kirkkaana, ja oikein tuntuu, miten mikrofonin iso kalvo värähtelee korvakäytävää kohden. Samalla Taylor Swiftin ääni on läpinäkyvä kuin aaveella. Ja pianon matalimmat äänet melkein porautuvat kalloon.

Bruce Springsteen vuodattaa murheensa uusimman Letter To You -levyn One Minute You’re Here -balladilla. HEDDphone toistaa uskollisesti joka kähinän ja tuo esiin laulun herkkyyden. Voisin kuunnella musiikkia näillä kuulokkeilla tuntikausia – ja kuuntelenkin. Tunnit toimistolla hujahtavat huomaamatta nämä päässäni. Musiikin tyylilajin suhteen kuulokkeet eivät nirsoile: rock soi uskottavasti, herkemmät laulut toistuvat tunteellisesti ja täyteläisesti, ja mahtavat orkesterisovitukset saavat runsaasti tilaa soida.

HEDDphone vs hd800s EQ
EQ mitattuna REW-ohjelmistoa ja miniDSP EARS -mikrofonia käyttäen. Kompensoitu sen osalta, minkä miniDSP näyttää lineaarisena. HEDDphone (sininen) ja Sennheiser HD 800S (ruskea). Taajuusvaste on melko samanlainen, Sennheiser on homogeenisempi, kun taas HEDDphone on epätasaisempi 400 Hz:issä ja siitä ylöspäin. HEDDphone on toisaalta bassorekisteriltään ja aivan diskantin yläpäästä laajempi.

Ohuutta keskirekisterissä

HEDDphonen äänenlaatu on todella hyvä, soittipa sillä mitä tahansa. Haluaisin kuitenkin tuoda esille, että ne eivät sovi kaikilla. Jos jättää huomioimatta ilmeisimmän, eli kuulokkeiden koon ja painon, sekä vaatimukset erittäin tehokkaalle vahvistimelle, jää jäljelle ääni. Enkä voi korostaa tarpeeksi, miten hieno se on.

On silti pari asiaa, joista kannattaa olla tietoinen. Tämän luokan referenssikuulokemallimme, Sennheiser HD 800S, on keskirekisteriltään lämpimämpi ja toistaa laulun keskirekisterissä isommin. HD 800S tuntuu homogeenisemmältä. HEDDphone tekee pieniä poksahduksia, kun suurikalvoinen mikrofoni on liian lähellä laulajaa. Vähän kuin jossain olisi ylimääräinen subwoofer. Se ei johdu vain siitä, että HEDDphonen matalimmissa bassoissa on enemmän energiaa, vaan pidän HD 800S:n homogeenisyyttä parempana.

HEDDphone distortion Sennheiser HD 800S distortion
<
>
HEDDphone on erotteleva ja vivahteikas, eikä kuuntelu väsytä tuntienkaan jälkeen. Yli 1 kHz:n esiintyy kohinaa, ja ehk siitä syystä Sennheiser HD 800S näyttäytyy keskireskiteriltään lämpimämpänä, vaikkei taajuuskäyrä niin erilaiselta näytäkään. Mitattu REW-ohjelmistoa ja EARS-mikrofonia käyttäen.

400 Hz:n ja 2 kHz:n välillä eli päärekisterissä toistaa HEDDphone epätasaisemmin kuin HD 800S. Tilanne ei ole yhtä paha kuin HD 820:ssä, joka on Sennheiserin epäonnistunut yritys tehdä suljetut highend-kuulokkeet. Eikä asiaa edes huomaa ennen kuin kuuntelee jotakin muuta, sillä kuultavia yksityiskohtia on paljon ja äänikuvassa on niin paljon tilaa ja ilmaa. Mutta kun vaihtaa HD 800S:ään, musiikki toistuu tasaisemmin ja luonnollisemmin – mutta ilman HEDDphonen maagista transienttitoistetta.

Toinen teknisesti erottuva kuulokemalli on HiFiMAN HE-1000se, joka toimii magnetostaattisesti, eli kalvot liikkuvat magneettien avulla. Supernopeat transientit ja tasaisempi taajuusvaste ovat sen etuja HEDDphoneen nähden, mutta niiden diskantti ei toistu yhtä painottomasti. Lähes 4 000 euron hintaisena HE-1000se kertoo näin ollen jotakin HEDDphonen ylärekisterin laadusta.

HEDDphone (1)Kuva: HEDD Audio

Johtopäätökset

HEDD Audion HEDDphone on jännittävä esitys kalliista kaiuttimista yleensä löytyvien AMT-elementtien käytöstä kuulokkeissa. Tämä kokeilun perusteella voi sanoa, että AMT toimii hyvin täysrekisterielementtinä kuulokekäytössä, siitä pitävät huolen äärimmäisen nopea transienttivaste ja ilmavuus, joka tuntuu jatkuvan kerros kerrokselta ylemmäs. Ylemmissä rekistereissä yksityiskohtia paljastuu koko ajan lisää!

Basso on matala ja upea, mutta väärän vahvistimen kanssa se saattaa kadota. Yleisesti ottaen HEDDphone on vähemmän homogeeninen kuin mitä olisin toivonut – äänitasapaino ei niinkään ole erityisen viileä tai lämmin, mutta paikka paikoin jotakin tuntuu puuttuvan, kun vertaa Sennheiserin valmistamaan referenssimalliimme HD 800S:ään. Silti kokonaisvaikutelma on niin hyvä, että suosittelen edes kokeilemaan näitä erikoisia kuulokkeita. Pitää vain muistaa, että ne tarvitsevat todella tehokkaan vahvistimen.

Mainos

Päivän tarjoukset

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(s. 1978): Toimittaja. Gråbein päätyi LB-toimituksen jäseneksi lähetettyään vuonna 2001 työhakemuksen väärään osoitteeseen – hän halusi hakea samannimiseen studioon ääniteknikoksi mutta onkin nyt työskennellyt puolet elämästään tekniikkatoimittajana. Gråbeinin erityisalaa ovat etenkin hifi, kuulokkeet ja kotiteatteri, mutta toisinaan hän ottaa haltuunsa muitakin alueita.