Aika ikävää, ettei vanhoja PC-pelejä voi pelata PlayStationilla tai ettei pelin etenemistä saa tallennettua, jos pelaa Skyrimiä Nintendo Switchillä junassa ja haluaisi jatkaa samasta kohdasta taas kotona Xboxilla.
Kun valitsee peli-PC:n, Xboxin, PlayStationin tai Ninendon, lukitsee itsensä samalla tiettyyn ekosysteemiin, jossa on vain noudatettava valmistajan sääntöjä ja alistuttava sen rajoitteisiin.
Markkinoiden uusimpia tulokkaita ovat kannettavat peli-PC:t, kuten Lenovo Legion Go, Nintendo Switch 2, Steam Deck ja Asus ROG Ally X.
Ne pystyvät kaikkeen: niillä on helppo pelata tien päällä ja suorituskyky on huimasti parempaa kuin Nintendo Switchillä. Windows-alusta on optimoitu pelaamiseen ja ohjaimen käyttöön.
Xbox on Microsoftin omistama merkki, ja uusi Asus ROG Xbox Ally on ensimmäinen kunnon laite, jossa yhdistyvät Xboxin käyttäjäkokemus ja pelikatalogi PC:n suorituskykyyn ja käyttöjärjestelmään.
Jälleen kaksi versiota
Asus ROG Xbox Ally X:n nimi voisi yhtä hyvin olla ROG Ally X 2, koska suureksi osaksi uutuus muistuttaa viime vuonna testaamaamme alkuperäistä Asus ROG Ally X -konsolia. Ergonomia on tosin uusittu, sillä nyt käsikonsoli on inspiroitunut Xboxin ohjaimesta. Pelaaminen tuntuu paljon mukavammalta, vaikka laite onkin hiukan aiempaa painavampi.
Aiemman ROG Allyn tapaan tarjolla on nytkin kaksi versiota, joista suorituskykyisempi on nimeltään Ally X. Siinä on 1 teratavu tallennustilaa, 80 Wh:n akku, 24 gigatavun muisti ja AMD Ryzen AI Z2 Extreme -prosessori. Paljon halvemmassa ROG Xbox Ally -perusversiossa on vain 512 gigatavun tallennustila, 60 Wh:n akku ja vähemmän tehokas AMD Ryzen Z2 A -prosessori.
Käyttäjäkokemus
Xboxissa on nykyään erillinen nappi, josta pääsee Xboxin pelikirjastoon. Kun Xbox Allyn käynnistää, avautuu tavallisen Windowsin sijaan juuri tämä näkymä. Se säästää muistia, sillä tavallisia Windows-toimintoja ei pelatessa tarvita. Xbox-napilla saa myös nopeasti vaihdettua eri asetusten välillä, ja siitä pääsee esimerkiksi Steamiin (josta muuten löytyy myös suuri osa vain PlayStationille tehdyistä peleistä). ROG Xbox Ally -konsolilla voi siis pelata melkein mitä tahansa.
Vaikka Xboxin tiimi onkin saanut muokata Windowsin järjestelmää optimoidakseen käyttäjäkokemuksen Allylle sopivaksi, on ohjelmistopuolella silti pieniä haasteita. Esimerkiksi osa sovelluksista aukeaa todella hitaasti, tai kone ei automaattisesti vaihda oikeaan ohjelmaan, kun sen avaa. Käyttö ei ole toivottaman vaivalloista, mutta ei ihan täydellisen sujuvaakaan. Minusta Xbox Allyn käyttäminen on itse asiassa hieman hankalampaa kuin edellisen Ally X -mallin. Onneksi tämä ei kuitenkaan vaikuta itse pelaamiseen.
Suorituskyky
ROG Xbox Ally olisi hyvin voitu julkaista ilman muita muutoksia kuin Xbox-pelien integraatiota ja parempaa ergonomiaa. Hinta on edelleen kallis mutta ei ole noussut xboxittomaan Ally X -versioon verrattuna. Onneksi koneeseen on kuitenkin saatu lisättyä hevosvoimia! Niinkin paljon, että jouduin etsimään ihan uusimpia nimikkeitä testatakseni suorituskyvyn rajoja.
Visuaalisesti vaikuttava ja vauhdikas Far Cry 6 on edelleen pelottava vastus, ja grafiikka-asetusten ollessa puoliteholla (1080p-resoluutiolla ja 35W Turbo -maksimiteholla) pääsee usein 65 fps:n kuvanopeuteen, mikä on todella vaikuttavaa. Matalimmillaankin nopeus oli 50 fps.
Ultra-grafiikka-asetuksillakin nopeus tippui harvoin alle 45 fps:n, kun Xbox Ally oli kiinni laturissa. Jos pelaa Ultra-asetuksella pelkän akun varassa, suorituskyky tippuu noin 40 fps:ään.
Vuoden 2021 Forza Horizon 5 -rallipelissä pääsee 50–60 fps:ään, vaikka Ultra-asetus olisikin päällä.
Sen sijaan grafiikaltaan intensiivinen S.T.A.L.K.E.R. 2 vuodelta 2024 haastaa Xbox Ally X -käsikonsolia toden teolla. Täydellä 1080p-resoluutiolla, keskitehon grafiikka-asetuksilla ja 35W Turbo -tilassa kuva on uskomattoman kaunis, mutta nopeus vain noin 20–25 fps, mikä ei riitä imaisemaan pelaajaa mukaan toimintaan. 720p-resoluutiolla ja matalalla graafisella teholla estetiikka hieman kärsii, mutta vastineeksi pääsee kohtuulliseen 32–40 fps:n nopeuteen, joka ei enää vaivaa minua, joten pääsen keskittymään itse peliin.
Vaikuttaa siltä, että ROG Xbox Ally X:llä voi pelata mitä tahansa peliä, jos vain on valmis tekemään kompromisseja resoluution suhteen.
Jos virtapiuhan irrottaa kesken intensiivisen Far Cry 6 -pelin (keskiteholla ja 1080p-resoluutiolla), vie 30 minuutin pelisessio 21 prosenttia akusta, jolloin kokonaisakunkesto jää 2 tuntiin 22 minuuttiin. Se on 22 minuuttia pidempi kuin vanhalla Ally X -konsolilla. Ei lainkaan hullumpaa, varsinkin kun muistaa, että Ally X:ää ylistettiin akunkestostaan, joka on käsikonsoleiden pahin kompastuskivi.
Yhteenveto
Uusi Ally X on yhä enemmän ytimeltään Asus kuin Xbox, mutta Xbox-integraatio tuo koneen lähemmäksi aitoa rajoitteetonta konsolikokemusta. Hinta ei ole muuttunut, mutta suorituskyky ja akunkesto ovat parantuneet, mikä tekee ROG Xbox Ally X:stä mahtavan laitteen – etenkin, jos omasta pelikirjastosta löytyy paljon Xbox-pelejä. Käyttöjärjestelmäpuolella on yhä omat stiplunsa, joten konsolina laite ei toimi yhtä idioottivarmasti kuin perinteiset pelikonsolit, mutta se on pieni miinus loistavassa kokonaisuudessa. Kallis hinta karkottanee silti monet.












