Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

Uutinen

Uusi Sonos-sovellus suututti käyttäjät

Langattomien kaiuttimien kunkku Sonos julkisti hiljattain uuden sovelluksensa. Uudistus ei ole ollut käyttäjien mieleen.

/ 22.05.2024 - 10:22
Uusi Sonos-sovellus suututti käyttäjät

Uuden sovelluksen oli tarkoitus tehdä käyttäjäkokemuksesta parempi ja henkilökohtaisempi. Kehittelytyö perustui vuosien tutkimukseen ja käyttäjien palautteisiin. Sovelluksen julkaiseminen ei ehkä ole sujunut aivan suunnitelmien mukaan, sillä somessa ja Sonosin omilla keskustelupalstoilla on valitettu nyt reilun viikon ajan viivästyksistä, soiton pätkimisestä, puuttuvista toiminnoista ja yleisesti sekavasta käyttäjäkokemuksesta.

“Huonoin ikinä”

”Uusi sovellus on huonoimpia ikinä käyttämiäni sovelluksia” sanoo nimimerkki Webbdog Sonosin omalla keskustelupalstalla. Hän kertoo myyneensä highend-äänijärjestelmiä 30 vuotta: ”Sonos on mahtava, mutta minun on etsittävä jokin toinen merkki myytäväksi, jos tätä ei korjata!”

Monet käyttäjät ovat kertoneet, ettei sovellus löydä laitteita, kun taas toiset moittivat yksinkertaisten toimintojen muuttuneen tarpeettoman monimutkaisiksi, kuten taajuuskorjaimen säätö huoneittain tai kappaleiden lisääminen soittolistaan. Myös minä voin vahvistaa, että ongelmia on ollut. Sovellus ei ole yhtä intuitiivinen kuin ennen, hakutoiminto eri palveluiden välillä tökkii, ja käyttämäni herätystoiminto, jolla olen saanut lapset ehtimään päiväkotiin ja kouluun aamuisin, on nyt poistettu sovelluksesta kokonaan. Selainversiosta se vielä löytyy, mutta se ei oikein auta asiaa, jos herätystä haluaisi käyttää sängystä käsin. Minullekin on käynyt niin, ettei sovellus löydä laitteitani, eikä puhelimen uudelleen käynnistäminen ole auttanut vikaan. Ainoa toimivaksi havaitsemani ratkaisu on ollut poistaa koko sovellus ja asentaa se sitten uudelleen.

sonos-app 2024
Uudella sovelluksella musiikin toistamisen ja laitteiden ryhmittelyn pitäisi olla entistä helpompaa. Kuvakaappaus: iOS

“Todella turhauttavaa”

“En ole ikinä ennen kommentoinut mitään keskustelupalstalle, mutta tämän ketjun kohdalla teen poikkeuksen”, kirjoittaa gjsam-niminen nimimerkki. ”Olen niin turhautunut! Jos en olisi laittanut niin paljon rahaa kiinni Sonosin kaiuttimiin, olisin jo vaihtanut toiseen merkkiin.”

Osa käyttäjistä aprikoi, onko Sonos mahtanut beta-testata sovellustaan kunnolla ennen julkaisua. Ainakaan allekirjoittanutta toimittajaa ei beta-testaukseen kutsuttu, ja ennen julkaisua sovellusta kieltäydyttiin näyttämästä medialle. Jotkut keskustelupalstalla kommentoineet uhkaavat hankkiutuvansa eroon Sonos-järjestelmistään, mikäli vikoja ei korjata pikaisesti. ”Olen suositellut Sonosia monelle. Viimeisen parin päivän aikana olen kertonut kuudelle ihmiselle näistä ongelmista ja kehottanut olemaan ostamatta Sonosia”, kirjoittaa nimimerkki kmplatprod.

”Olen kauhuissani siitä, ettei tietokoneen iTunes-kirjastoon tallennettuja kappaleita voi enää soittaa Sonosin kaiuttimista”, kommentoi nimimerkki JJAJ2024, ja jatkaa: ”Olimme ajatelleet päivittää Sonos-kaiuttimemme ja Subin uudempiin. Nyt tutkimme muiden valmistajien valikoimia. Ikävää, että tämä on mennyt tähän.”

Lue myös: Uusi, parempi Sonos-sovellus

Sonos vastasi Redditissä

Sonos ei ole kommentoinut mitään omalla keskustelupalstallaan, mutta piti Redditissä Ask Me Anything -session. Se meni ilmeisen kivasti. Lisäksi käyttäjät ovat valittaneet pitkistä jonoista asiakaspalveluun ja kertoneet jääneensä ilman vastauksia.

Sonos: Korjaamme viat mahdollisimman pikaisesti

Otimme yhteyttä Sonosiin ennen tämän jutun julkaisua. PR-vastaava Sabrina Krim kertoi seuraavaa: ”Sovellus on rakennettu alusta lähtien uusiksi, jotta se vastaisi tulevaisuudenkin tarpeisiin vielä vuosien ajan. Julkaisuhetkellä 7.5.2024 keskityimme asiakkaidemme yleisimpiin pyyntöihin, kuten luotettavuuteen, suorituskykyyn ja musiikintoiston nopeampaan pääsyyn. Toukokuun 14. päivä päivitimme sovellukseen mahdollisuuden tehdä ja muokata hälytyksiä sekä paremman iOS VoiceOver -näytönlukijan, jonka avulla käyttäjien on helpompi navigoida sovelluksessa. Sovelluksen kehittäminen on vaatinut paljon työtä, ja teemme kaikkemme, jotta saisimme mahdollisimman pikaisesti kaikki uudet toiminnot kohdilleen ja käyttäjät tyytyväisiksi.”

Sabrina Krim kertoi, että kesän aikana päivityksiä on tulossa tiuhaan.

”Tulevien viikkojen aikana sovellukseen päivitetään seuraavat toiminnot sekä korjataan bugeja ja muita mahdollisesti suorituskykyyn liittyviä ongelmia:

  • Näytönlukijan lisäparannukset näkövammaisille: tulossa 21.5.
  • Lisää jonoon ja soita seuraava: kesäkuun alku
  • Uniajastin: kesäkuun puoliväli
  • Haku ja soitto paikallisista tiedostoista: kesäkuun puoliväli
  • Wifi-asetusten päivitys: kesäkuun puoliväli”

Krim mainitsi myös Redditin Ask Us Anything -session, jossa hän kertoi yrityksen ”vastanneen nopeasti kaikkiin esiin nousseisiin kysymyksiin”.

Lähde: community.sonos.com

Geir Gråbein Nordby
(s. 1978): Toimittaja. Gråbein päätyi LB-toimituksen jäseneksi lähetettyään vuonna 2001 työhakemuksen väärään osoitteeseen – hän halusi hakea samannimiseen studioon ääniteknikoksi mutta onkin nyt työskennellyt puolet elämästään tekniikkatoimittajana. Gråbeinin erityisalaa ovat etenkin hifi, kuulokkeet ja kotiteatteri, mutta toisinaan hän ottaa haltuunsa muitakin alueita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Käyttäjät raivoissaan uudesta Sonos-sovelluksesta

Sonosin ensimmäiset kuulokkeet pian kaupoissa?

Tämä on kaiutin

Sonos helpottaa arkea uuden sovelluksensa avulla

Uusi kotiteatterimallisto Sony Bravia Theatre

Edullinen Atmos-soundbar Denonilta

Ääni & Kuva
Scroll to Top