Sonyn uusi kotiteatteriprojektori maksaa 7 000 euroa. Se lupaa 2 200 luumenin kirkkautta, aidon 4K-resoluution sekä aivan uuden XR-prosessorin, joka aikoo vihdoin korjata aiempia malleja vaivanneet HDR-ongelmat. Lunastetaanko lupaukset?

Tekniikka
Sony Bravia Projector 7, joka tunnetaan myös mallinumeronimellä VPL-XW5100ES, hyödyntää Sonyn SXRD-tekniikkaa ja aitoa 4K-paneeliresoluutiota (4096 x 2160 pikseliä). Kokonaisuus lupaa veitsenterävää kuvaa, kun optiikkakin on kallista (Advanced Crisp Focus). Sisimmät linssielementit ovat lasia ja uloimmat muovia. Sony uskoo tämän tekevän valosta tasaisempaa täyslasisiin linsseihin verrattuna. Edeltäjänsä tapaan Projector 7 :n valonlähde on sininen laser. 2 200 luumenin kirkkaus on aika paljon kotiteatteriprojektorille, jonka musta on tätä tasoa. Laserissa ei ole käytetty elohopeaa, ja sen eliniäksi luvataan noin 20 000 tuntia ilman huoltoa.
Uusi XR-prosessori
Ensimmäistä kertaa XR-prosessori hyödyntää dynaamista tone mappingia HDR-toistoon. Tämä XR Deep Black -niminen toiminto lupaa tehdä mustasta syvempää ja XR Clear Image taas skaalaa HD-materiaalista terävämpää 4K:ta.
95-prosenttinen DCI-P3-väriavaruus tarkoittaa ainakin paperilla upeaa värintoistoa. Sony on myös kalibroinut kuvan parametrit vastaamaan ammattipuolensa referenssimonitoreita.
Pelaajat arvostanevat projektorin kahta HDMI 2.1 -porttia, jotka mahdollistavat 4K-resoluution 120 hertsin virkistystaajuudella vain 12 millisekunnin viiveellä. Auto Low Latency Mode huolehtii siitä, että projektori vaihtaa automaattisesti pelitilaan, kun siihen kytkee pelikonsolin.

Äänetön
13 kiloa painava Sony Bravia Projector 7 on melko kompakti ollakseen aito 4K-projektori. 24 desibelin äänitason ansiosta kuulee nuppineulankin putoavan.
Toisin kuin JVC DLA-NZ500:ssa, Sonyn optiikka ei ole moottoriutua. Valinta säästää rahaa, mutta tekee asennuksesta työläämpää. Manuaalinen linssinsiirto onnistuu pystysuunnassa ±71 % ja vaakasuunnassa ±25 %.
Projektorissa ei ole linssimuistia, joka osaisi vaihtaa eri asetusten välillä lähteen mukaan. Sony on ratkaissut asian digitaalisesti: Aspect Ratio Scaling skaalaa 16:9-sisällön mahtumaan cinemascope-valkokankaalle. Kompromissina resoluutio pienenee.

Tarkkaa kuvaa
Testatakseni projektoria vein sen Oslon AV Shopiin, jossa on täysin pimennetty katseluhuone kahdella identtisellä valkokankaalla. AV Shopin Gorm Sørensen kalibroi kummankin projektorin.
Testimateriaali vaihteli 4K/60 Hz-laadun Gemini Manista Christopher Nolanin Oppenheimeriin. Sonyn pimeisiin huoneisiin suosittelemaa HDR Tone Mapping Mode 3 -asetusta käyttäen kontrasti on todella hyvä, mutta kuva aika tummanpuhuva. Niinpä vaihdoin Mode 2 -asetukselle, joka sai kuvaa kirkastettua – tosin kontrastin kustannuksella, sillä sen vahvuus heikkeni samalla hieman.
Ensimmäisen 20 minuutin ajan kuva vihertää hiukan, Sonylla hiukan enemmän kuin JVC:llä. Kuva ei ole kaamea, mutta kalibroidun kuvan vieressä eron huomaa. Kunhan projektori lämpenee, viherrys häviää.
Sonyn kirkkaus ja värintoisto pysyvät hyvin hallinnassa. Mustavalkoiset kohtaukset toistuvat tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Pienetkin vivahteet korostuvat poikkeuksellisen painokkaasti. Gemini Manin vauhdikkaat kohtaukset tuntuvat realistisilta, samoin kuin Will Smithin ihohuokoset.
Sony Bravia Projector 8 (VPL-XW6100ES)

Kovaa kilpailua
JVC:n projektoriin verrattuna kuva on yllättävän samanlainen valoisissa kohtauksissa. Tummissa kohtauksissa Sony sen sijaan ei ole yhtä sysimusta kuin JVC. Kuva on hieman latteampi, kun taas JVC:n kuvassa on enemmän syvyyttä ja kolmiulotteisuutta. Vaikka Sonyn kontrasti on erittäin hyvä, kun mittaa laserin ollessa sammutettuna ja täydellä kirkkaudella, tarvitsee vain sytyttää yksi pikseli muutoin mustalla ruudulla, niin kontrasti laskee huomattavasti. Tämä on vaivannut Sonyn projektoreita jo hyvän aikaa, mutta on silti sanottava, että kontrasti näyttää todella hyvältä – ei vain yhtä hyvältä kuin JVC:llä.
Hehkuvia liekkejä sisältävässä kohtauksessa projektoreiden erot tulevat selkeimmin esiin. JVC:llä liekkien punaisen hehkun näkee selvästi, ja niitä ympäröi täysi mustuus. Sonylla musta on harmaata. Tämä ei tarkoita, että Sony olisi huono – kuvanlaatu on silti poikkeuksellisen hyvää. Paperilla Sonyn kirkkaus on hieman parempaa ja hämärässä vaan ei pilkkopimeässä olohuoneessa mustan eroa tuskin huomaa. Jos käytössä kuitenkin on täysin pimennetty kotiteatterihuone, JVC:n ylivoimainen kontrasti näkyy selkeästi.

Yhteenveto
Sony Bravia Projector 7 on vaikuttava kotiteatteriprojektori, joka on korjannut edeltäjää piinanneen HDR-vaivan. Kirkkaus on vahvaa, ja kuva on terävä ja yksityiskohtainen. Valon jakautuminen on poikkeuksellisen tasaista. Myös kontrasti on erinomaista, mutta se ei ole aivan yhtä hyvää kuin JVC DLA-NZ500 -projektorilla.
Tällä hetkellä markkinoilla on kaksi aitoa alle 10 000 euroa maksavaa 4K-projektoria. Toinen niistä on Sony Bravia Projector 7. Kuvanlaatu ei jää kauaksi kaksi kertaa kalliimmasta Projector 8 -mallista, mutta Projector 7 -mallissa on tyydyttävä manuaaliseen optiikkaan. 120 hertsin virkistystaajuus 4K-resoluutiolla tekee pelaamisesta herkkua, ja kun kuvanlaatu on tätä luokkaa, on projektori ehdottomasti erinomainen vaihtoehto.
Myös tässä testissä
JVC DLA-NZ500
Ylivoimainen kontrasti
JVC DLA-NZ500 on maailman pienin aito 4K-projektori. Pienestä koostaan huolimatta sen musta ja kontrasti tekevät todella suuren vaikutuksen.


