Radiant Acoustics on tanskalaisessa kaiutinskenessä aika tuore tulokas. Olimme ensimmäisenä mediana testaamassa merkin ensimmäistä mallia Clarity 6.2:a syksyllä 2024. Nyt valmistajalta on tullut hieman pienempi ja edullisempi kaiutinversio.
Radiant Acoustics Clarity 4.2 on superkompakti jalustakaiutin 4-tuumaisella basso-keskirekisterielementillä. Kaksi sivuille sijoitettua passiivisäteilijää auttavat bassontoistossa ja mahdollistavat matalan 40 hertsin leikkuutaajuuden. Elementit ovat Purifin Ushindi-sarjaa, minkä tunnistaa vuorijonoa muistuttavasta kiinnitystavasta. Muotoilu vähentää säröilyä ja mahdollistaa samalla suuremman liikkumatilan kalvolle.
Diskantti taas on AMT-elementti superkevyellä kalvolla. Äänen levittäytymisen hallitsemiseksi elementti on sijoitettu suuntaimeen, ja se on varustettu myös ääntä hajottavalla linssillä. Radiant Acoustics opastaa sijoittamaan kaiuttimet niin, että diskanttielementit olisivat korvan korkeudella. Pystysuunnassa ääni heijastuu nimittäin vähemmän – mikä toisaalta voi olla etukin, sillä lattian ja katon kautta heijasteleminen jää silloin vähemmälle.

AMT-diskantti on Dalin valmistama ja Radiant Acousticsille kustomoitu. Eikä ihme: Radiant Acousticsin perustaja Peter Lyngdorf omistaa sekä Dalin että Purifin (ja myös Hifi Klubbenin), joten hän on voinut valjastaa koko organisaationsa apuun.
Clarity 4.2 on saatavana mattamustan ja mattavalkoisen lisäksi pähkinäpuuviilulla. Ylimääräisiä koristeita ei ole esimerkiksi kankaisten etuosien muodossa. Takana oleviin kahteen kullattuun terminaaliin menevät vain banaaniliittimet.

Vaatii tehokkaan vahvistimen
Olisi vähättelyä sanoa, ettei Radiant Acoustics 4.2 ole tehokas kaiutinmalli. Herkkyys on 78 dB, mikä tekee siitä kaikkien aikojen raskastehoisimman kaiuttimen, jonka olemme testanneet!
Impedanssi on 4 ohmia. Vaikka Radiant Acoustics painotti isomman 6.2-mallinsa kohdalla, että herkkyys (82 dB) oli määritelty 2,0 volttiin, mikä vastaa 1 wattia 4 ohmilla, on tällä kertaa volttimääräksi valittu 2,83, mikä vastaa 1 wattia 8 ohmia. Jos samaa metodia käyttää herkkyyden määrittämiseen kuin 6.2-mallilla, olisi herkkyys todella matala 75 dB.
Tehokkaaseen lattiakaiutinpariin verrattuna tarvitaan siis 10–100 kertaa enemmän tehoa tietyn painetason saavuttamiseksi. Joku hintahan siitä pitää maksaa, että saa näin syvää bassoa näin pienestä kaapista ja pienistä elementeistä.
Käytin Radiant Acousticsin parina NAD C 298 -vahvistinta. Sen ulostuloteho on 2 x 340 wattia 4 ohmilla. Se on melkein kaksi kertaa enemmän suositeltuun tehomäärään nähden, mutta käytännössä kaiuttimet saa helpommin rikki liian pienellä kuin liian tehokkaalla vahvistimella. Kaikki watit tulivat sitä paitsi tarpeeseen. Volyymia piti säätää tavallista korkeammalle ennen kuin kaiuttimet heräsivät eloon. Sattumoisin myös vahvistimessa on käytetty Purifin Eigentakt-moduulia, joten siinä mielessä laitteet kuuluvat samaan perheeseen.

Radiant Acoustics Clarity 4.2:n äänenlaatu
On kaiuttimia, jotka soittavat musiikkia, ja on kaiuttimia, jotka avaavat ikkunan levytykseen. Radiant Acoustics Clarity 4.2 kuuluu ehdottomasti jälkimmäiseen kategoriaan. Kalliimman 6.2-mallin tapaan (ja useimpien muidenkin Lyngdorf-perheen kaiuttimien) kaiuttimesta puuttuu tyystin persoonallisuus.
Tämä on tarkoitettu mitä suurimmaksi kohteliaisuudeksi. Sen sijaan, että kaiutin hukuttaisi soinnin miellyttävään lämpöön, se astuu sivuun ja päästää lähdemateriaalin pääosaan. Jos levytys on huono, tällainen lähestymistapa voi tuntua rajulta, mutta toisaalta kokemus on mitä upein, kun musiikki on hyvin tehtyä.
Yksityiskohtien määrä on kirurgisella tasolla. Tässä hintaluokassa on harvoin erottanut I’m Confessin’ -kappaleen äänimaisemaa näin syvältä tasolta. Taustahäly ja jazzklubin tilantuntu tulevat selkeämmin esiin kuin instrumentit itsessään. Philips Glassin Koyaanisqatsi-teoksesta voi eritellä jokaisen kuorolaulajan erikseen, sen sijaan, että vastassa olisi pelkkä äänimuuri. Äänentoistossa ei ole mitään turhaa.

Käytän Disturbedin Sound of Silence -coveria usein kaiuttimen stressitestinä. Kappale saa monet kaiuttimet (ja vahvistimet) hapuilemaan, kun pitäisi samanaikaisesti hallita sekä orkesterin crescendo että akustiset kitarat. Isompi Clarity 6.2 suoriutui testistä vaivatta. Pienempi Clarity 4.2 ei toista kappaletta ruman kuuloisesti, mutta sillä on vaikeuksia saada yksittäisiä sointuja kuulumaan orkesterin pauhun seasta.
Radiant Acoustics Clarity 4.2 erikoisuus on erityisen syvä basso. Kaiutin jaksaa enintään 200 watin jatkuvaa kuormitusta, joten sen äänenpaine riittää vain 100 desibeliin. Se on toki paljon kahdeksanlitraiseen kaappiin piilotetulta 4-tuumaiselta bassoelementiltä.
Tärkeintä kuitenkin on, että basso toistuu puhtaasti ja vivahteikkaasti, vaikka sen kutsuminen fyysiseksi onkin liioittelua.
Kilpailijat
Harvassapa ovat pienet passiiviset jalustakaiuttimet, joiden bassontoisto olisi tätä luokkaa. Tulee mieleen vain Buchardtin debyytti, S200-malli. Vaikka se oli aikanaan mullistava, ei sen sointi ole yhtä puhdasta kuin Clarity 4.2 -mallilla.
Dali Rubikore 2 maksaa saman verran kuin Clarity 4.2, ja se toistaa konsertteja upean harmonisesti, mutta sen sointi ei ole yhtä syvää tai värittymätöntä. Jos valinta osuu kuitenkin Daliin, Peter Lyngdorf on molempien merkkien omistajana varmaankin joka tapauksessa tyytyväinen.
Myös Linn 119 on hyvä minikaiutin, joka soi neutraalisti mutta hivenen lämpöisemmin.

Yhteenveto
Radiant Acoustics Clarity 4.2 erottuu joukosta hienolla äänellään ja designillaan. Peter Lyngdorf varmastikin on sitä mieltä, että kompromissitkin ovat vain parasta laatua. Kaiutin on joka tapauksessa varsinainen insinöörien taidonnäyte.
Kun näin 78 dB:n herkkyyden, ajattelin, ettei tämä voi mitenkään toimia. Poikkeuksellisesta vähätehoisuudestaan huolimatta pikkukaiuttimet onnistuvat täyttämään tavallisen olohuoneen kohtuullisella äänenvoimakkuudella. Radiant Acousticsin mukaan Clarity 4.2 on suunniteltu pieniin koteihin, missä kaiuttimet varmastikin ovat parempi ratkaisu kuin lattiakaiuttimet, jotka saattaisivat hukuttaa olohuoneen bassomyllytykseensä. Kaiuttimet vaativat todella tehokkaan vahvistimen ja niiden volyymi on rajoittunut, mitkä ovat mallin suurimmat miinukset.
Clarity 4.2 on nimensä mukaisesti harvinaisen puhdas- ja kirkasääninen kaiutin, jota ei säröily vaivaa. Jos siis kaipaa kaiuttimiltaan lämmintä ja hehkuvaa musikaalisuutta, ei tämä ole sopiva vaihtoehto.



