Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

Uutinen

TCL tähtää Pohjoismaiden kodinkonemarkkinoille

Kiinalaisella TCL:llä on kovat tavoitteet Pohjoismaissa. Hefein tehdas työllistää 2 000 ihmistä, joiden tehtävä on rakentaa yrityksestä varteenotettava kilpailija eurooppalaiskaupoissa myytäville pesukoneille ja jääkaapeille. Vierailimme TCL:n kodinkonetehtaalla keski-Kiinassa.

/ 14.11.2025 - 07:17
TCL tähtää Pohjoismaiden kodinkonemarkkinoille

Olen matkustanut TCL:n tehtaalle Kiinan Hefeihin, joka on kahdeksan miljoonan asukkaan kaupunki keski-Kiinassa. Katson läpinäkyvää mallipesukonetta, jonka ledvalot vilkkuvat ja esittävät veden virtausta insinöörin osoitellessa erilaisia antureita ja kertoillessa AI-algoritmeista.

Ympärillämme on riveittäin prototyyppejä jääkaapeista, pesukoneista ja kuivausrummuista, joiden on tarkoitus muodostua houkutteleviksi tuotteiksi eurooppalaisille. TCL haluaa nimittäin seurata muita kiinalaisfirmoja, kuten Hisenseä, Haieria ja Mideaa, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan jalansijaansa Euroopan kodinkonemarkkinoilla. TCL tunnetaan jo meillä päin yleisesti televisioistaan, mutta merkin MDA-osasto (Major Domestic Appliances) on Pohjolassa yhä tuntematon.

Ja siihen TCL tahtoo muutoksen.

TCL:n Shan Lingxuan esittelee AI Super Drum. Kuva: Peter Gotschalk

ODM:stä omaan tuotantoon

TCL:n MDA-yritystoiminta alkoi jo vuonna 1998, mutta ensimmäiseen 15 vuoteen yritys ei valmistanut koneita itse. Sen sijaan TCL toimi ODM-valmistajana (Original Design Manufacturer) ja brändäsi muiden valmistamia tuotteita omiin nimiinsä. Vuonna 2014 TCL aloitti kuitenkin oman tuotannon, ja nyt Hefein tehdaskompleksi käsittää jo 1,5 miljoonaa neliömetriä. Tehtaan 2 000 työntekijää tekevät kaikkea tuotekehityksestä ja valmistuksesta laadunvalvontaan ja myyntiin. TCL on rekisteröinyt pesukoneisiin ja jääkaappeihin liittyen pari tuhatta patenttia ja pokannut kodinkoneistaan IF-, Red Dot- ja Good Design -muotoilupalkintoja.

Tehtaalla valmistetaan kodinkoneita myös muille brändeille, ja tänä päivänä Hefein tuotantolinjalta valmistuu joka päivä 15 000 laitetta – eli noin 5,5 miljoonaa tuotetta vuodessa. Kapasiteetti ylittää reilusti kaikissa Pohjoismaissa vuosittain myytävien kodinkoneiden määrän. Suurin osa tuotannosta on silti tarkoitettu vientiin. Kiinan kotimarkkinoilla kilpailu on nimittäin todella kovaa, joten keskittyminen etenkin Euroopan-vientiin on kannattavampaa.

”Euroopan markkina on meille todella tärkeä. Siellä myytävät tuotteet asettavat riman korkealle – ne näyttävät kehityksen suuntaa muulle maailmalle. Siksi keskitymme Eurooppaan”, kertoo TCL MDA:n varajohtaja Shan Lingxuan.

LB Ääni & Kuva matkasi Kiinan keskiosissa sijaitsevaan Hefeihin tutustuakseen tarkemmin TCL:ään, joka pyrkii laajentamaan tunnettuuttaan Pohjoismaiden kodinkonepuolella. Kuva: Peter Gotschalk

Seuraavana Pohjoismaat

Viimeisen viiden vuoden aikana TCL on keskittynyt Euroopan suurimpiin maihin, kuten Ranskaan, Puolaan ja Espanjaan. Tästä on saatu oppia eurooppalaiskuluttajien mieltymyksistä ja tavoista. Nyt on tullut aika valloittaa Pohjoismaat.

“Etenemme askel kerrallaan. Ensin panostimme suurimpiin markkina-alueisiin ymmärtääksemme paremmin eurooppalaisia ostajia. Nyt siirrymme muille alueille, kuten Pohjoismaihin”, Shan Lingxuan kertoo.

TCL on havainnut jo joitakin eroja Pohjoismaiden markkinoilla muihin verrattuna. Kylmempi ilmasto esimerkiksi nostaa kuivausrumpujen kysyntää, joten TCL tuo meillä päin kauppoihin pesukoneita yhdessä lämpöpumpuilla varustettujen kuivausrumpujen kanssa.

”Uskomme voivamme tarjota kuluttajille paremman käyttäjäkokemuksen edulliseen hintaan”, Shan Lingxuan sanoo.

Arkkitehtuuri on samaa, mutta estetiikka, käyttöliittymä ja jotkin ominaisuudet on räätälöity Pohjoismaihin, Shan Lingxuan kertoo tulevien kuukausien aikana lanseerattavista kodinkoneista. Kuva Peter Gotschalk

Pohjoismaihin tulevia kodinkoneita ei ole suunniteltu alusta asti tänne, vaan ne perustuvat TCL:n olemassa oleviin malleihin. Arkkitehtuuri on samaa, mutta pienet yksityiskohdat, kuten estetiikka, käyttöliittymä ja jotkin ominaisuudet, kuten kuivausohjelmat, on räätälöity Pohjoismaille erikseen”, Shan Lingxuan kertoo.

TCL:n Pohjoismaiden myyntijohtaja Mathias Ekmanin mukaan yritys tekee yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa tuotekehitysvaiheessa. ”Tuomme asiakkaamme tänne, sillä he ovat markkinansa asiantuntijoita. Kuuntelemme kuluttajien tarpeita ja toiveita.” Tällä hetkellä TCL käy jälleenmyyjien kanssa keskustelua siitä, mitä toimintoja ja designelementtejä kannattaisi korostaa ja valita. Pohdinnassa ovat esimerkiksi pesukoneiden ovien ja nappuloiden värit.

(Video: Peter Gotschalk)

AI Super Drum

TCL:n huippua edustaa AI Super Drum -niminen tekniikka, jossa hyödynnetään edistyksellistä anturiverkkoa ja pilvipohjaista optimointia. “Moni yritys sanoo käyttävänsä tekoälyä, mutta meidän AI Super Drumimme on ehtaa tekoälyä”, Shan Lingxuan selittä. TCL:n mukaan ero on järjestelmän toiminnoissa. Useimmat antureita hyödyntävät pesukoneet valitsevat valmiin ohjelman anturin tekemän havainnon pohjalta, mutta TCL:n järjestelmä luo joka kerran uniikin pesuohjelman.

TCL:n Hefein-tehdas tuottaa 15 000 tuotetta päivässä – eli noin 5,5 miljoonaa laitetta vuodessa. Video: Peter Gotschalk

Pesukoneessa on neljäntyyppisiä antureita: rummussa on 3D-anturi, virtausanturi mittaa veden määrän, paineanturi tunnistaa rumpuun jääneen veden määrän ja sameusanturi tunnistaa pyykin likaisuuden.

”Anturit kommunikoivat keskenään verkossa. Virtaus- ja paineanturit antavat koneen määrittää, minkä tyyppisiä tekstiilejä rummussa on. Sameusanturi kertoo, kuinka likaisia vaatteet ovat, ja onko pyykkiin jäänyt pesun jälkeen pesuainetta”, Shan Lingxuan esittelee.

Tämän datan perusteella järjestelmä luo seitsemän parametriä: pesulämpötilan, pesuajan, huuhtelukerrat, linkousnopeuden, pesuaineen määrän, kuivauslämpötilan ja pesutehon. Parametrit ladataan pilveen, jossa järjestelmä oppii optimoimaan tulevia pesuohjelmia. ”Mitä enemmän pesee, sitä fiksummaksi kone muuttuu”, Shan Lingxuan sanoo.

Kuulostaa lupaavalta. Mutta toimiiko se käytännössä? Meille ei esitellä koneen käyttöä vierailumme aikana. Sen sijaan näemme läpinäkyvän koneen, jonka ledvalot esittävät veden virtausta. TCL vakuuttaa, että tekniikka toimii, ja sen tuotekehitysosaston 500-päinen henkilökunta Shenzhenissä työskentelee pelkästään ohjelmistojen ja tiedonkäsittelyn parissa.

Kysymme, tuleeko AI Super Drum -tekniikka myös Pohjoismaissa myytäviin keskihintaisiin koneisiin, johon Mathias Ekman vastaa: ”Neuvottelemme parhaillamme asiakkaiden kanssa siitä, mitä ominaisuuksia koneisiin otetaan mukaan.”

Megaspace: enemmän tilaa ilman lisätilaa

Jääkaappipuolella TCL keskittyy Megaspace-sarjaan. Idea on, että jääkaapit tarjoavat tavallista suuremmat sisätilat ulkomittoja paisuttamatta.

”Haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden vaihtaa vanha jääkaappinsa uuteen samanmittaiseen, mutta isommalla tilavuudella”, kertoo ”Mr Andy”, joka vastaa TCL:n jääkaapeista. ”Tilavuus on kasvanut kahdessa vuodessa noin 20 prosenttia.” Salaisuus on aiempaa paremmissa eristeissä: laadukas vaahtokerros ja Vacuum Insulation Panels (VIP) parantavat jäähdytystä ja säästävät tilaa jääkaapin sisäpuolella.

Kuva: Peter Gotschalk

Lisäksi TCL on panostanut käyttäjäystävällisyyteen. Esimerkiksi uudessa yhdistelmäjääkaapissa on viinihylly, joka toimii myös tarjottimena. Ranskalaisilla ovilla varustetuissa malleissa on taitettavat hyllyt, jotka voi kääntää takaseinää vasten, kun tarvitaan tilaa isoille tarjoiluille. Pakastimien ovissa on säilytystilaa jääpalamuoteille ja pakastepizzalaatikoille.

TCL pyrii saamaan tuotteilleen parhaan energialuokituksen. Tänä vuonna malleja on vielä E-ja D-luokissa, mutta ensi vuonna TCL lanseeraa jääkaappeja A- ja myöhemmin jopa A-10 %-luokassa.

”Siihen on todella vaikea yltää. Mutta meillä on markkinaetu”, Andy kertoo.

Kuva: Peter Gotschalk

Tulevaisuuden jääkaappi: kamerat ja AI

Pesukoneiden tapaan TCL haluaa lisätä tekoälyä myös jääkaappeihin. Yritys kehittää wifi-yhteydellä varustettuja jääkaappeja, joiden toimintoihin kuuluvat esimerkiksi energiansäästö, melunvaimennus ja sähköpostitse tulevat mahdolliset vikailmoitukset. Tulevien sukupolvien malleissa voi olla ovessa näyttö, josta jääkaappia voi ohjata ja josta tarkistaa tuotteiden viimeiset käyttöpäivät.

TCL harkitsee myös kahdella kameralla varustettua järjestelmää – toinen olisi ovessa ja toinen kaapin sisällä – joka tunnistaisi automaattisesti ruokatarvikkeet ja pitäisi kirjaa siitä, mitä kaappiin menee sisään ja mitä sieltä poistuu. ”Idea on, että kamera ottaisi kuvan ruuasta, jolloin jääkaappi tietäisi, mitä sen sisällä on. Järjestelmä muistuttaisi käyttäjää sitten esimerkiksi siitä, mille hyllylle ja mihin lämpötilaan kurkku kannattaa laittaa”, Mr Andy kertoo.

Entä eurooppalaisten vaalima yksityisyydensuoja?

“Olemme hyvin tietoisia eurooppalaisesta tietosuojasta. Se on herkkä aihe, ja olemme hyvin varovaisia käyttäjädatan keräämisessä”, Mr Andy sanoo. Toiminto on yhä kehitysvaiheessa ja on epävarmaa, milloin – jos koskaan – se tulisi käyttöön eurooppalaisissa tuotteissa.

(Video: Peter Gotschalk)

Mahdollisuuksien taidetta

Laboratoriossa Shan Lingxuan esittelee TCL:n suurinta rumpua. Pesukoneen rumpu on halkaisijaltaan peräti 540 millimetriä, mikä on valmistajan mukaan maailman suurin. ”Isompi rumpu tarkoittaa parempaa pesutulosta ja suurempaa tilavuutta ulkomittoja kasvattamatta”, hän selittää. Rummussa on lisäksi kuusi Bionic Lifter -osaa, joiden tarkoitus on parantaa pyykin liikkumista rummussa ja huolehtia tasaisesta pesutuloksesta.

TCL:n laboratoriossa pesukoneet testataan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Kuva: Peter Gotschalk

Kiintoisaa onkin, riittääkö kaikki tämä vakuuttamaan pohjoismaiset kuluttajat, jotka ovat jo muodostaneet vakiintuneen suhteen Mielen, Boschin ja Electroluxin tapaisiin eurooppalaismerkkeihin ja myös korealaisvalmistajiin LG:hen ja Samsungiin. TCL aikoo kilpailla hinnoilla, kapasiteetilla ja teknisillä ominaisuuksilla, kuten tekoälyohjatuilla pesuohjelmilla. Kun TCL:n kodinkoneet saapuvat Pohjoismaiden markkinoille 2025 ja 2026, on mielenkiintoista nähdä, miten kiinalaiset kodinkoneet vastaavat valmistajan omiin lupauksiin, tai jäävätkö AI Super Drum ja Megaspace vain mainospuheeksi todellisen hyödyn sijaan. TCL:n kodinkoneita on jo alkanut näkyä joissakin kaupoissa, ja pian pääsette lukemaan myös ensimmäiset testimme TCL:n pyykinpesukoneista, kuivausrummuista ja jääkaapeista!

Valmistaja on maksanut LB Ääni & Kuvan matkakulut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

LB Ääni & Kuva valitsi vuoden parhaat tuotteet 2025-2026!

"Siivoaa tarkasti kuin ihminen"

Roborock laajentaa robottiruohonleikkureihin

Siivousrobotti pääsee itse toiseen kerrokseen

Tunnelmavalotykki

Hakkereilla pääsy 40 000 valvontakameraan

Lataa patterit USB-laturilla

Roborock Z70 siivoaa asukkaiden jäljet

Wittin pizzauunimallistoon keskikoon vaihtoehto

Kiinalainen Mova kehittää älykkäitä siivousrobotteja

Ooni: "Tämä on kaikkien aikojen paras tuotteemme"

Seuraa pesua ja kuivausta näytöltä

Ääni & Kuva
Scroll to Top