Tietokoneen käynnistämisellä on aina ympäristövaikutuksia. Useimmat kuluttajat ovat tästä onneksi tietoisia, ja uusien laitteiden ostamisessa vastuullisuus onkin nykyään tärkeä arvo. Omaa hiilijalanjälkeään on helppo pienentää sopivan näytön valitsemalla.
Mutta entäpä alan sertifikaatit, voiko niistä päätellä jotain? Ja voiko sertifioidun näytön laadusta, ominaisuuksista ja käytännöllisyydestä mennä takuuseen, vai onko sellainen tuote ”vain” vihreämpi?
Vastaukset näihin – ja moneen muihun – kysymyksiin selviävät lukemalla eteenpäin, kun MMD:n Nordic Display Specialist Frank Olsson opastaa sopivan näytön valinnassa. MMD on maailman johtavia näyttövalmistajia, jonka tuotantoon kuuluvat esimerkiksi Philips Monitors -merkin näytöt.

Laatu ja ympäristötietoisuus sopivat hyvin yhteen
Ei ole järkeä – saati ympäristöystävällistä – ostaa sinänsä vastuullisesti tuotettua näyttöä, johon kyllästyy nopeasti, kun se ei vastaakaan omiin laatuodotuksiin. Onneksi laadukkuus ja ympäristöystävällisyys voivat kuitenkin löytyä samasta tuotteesta.
”Vallalla on vielä jonkin verran vanhanaikaista käsitystä siitä, että ympäristöystävällinen tuote olisi laadultaan jotenkin heikompi. Näin ei enää ole, vaan yhä useammat valmistajat pyrkivät kehittämään tuotteita, jotka ovat laadukkaita, edustavat uusinta teknologiaa ja ovat silti mahdollisimman vihreitä”, Frank Olsson sanoo.
Tämä pätee myös MMD:hen, joka on kulkenut alan etujoukoissa ympäristöystävällisten tuotteiden kehittämisessä. Esimerkkejä laadun, huipputeknologian ja ekologisuuden yhdistelmistä ovat muiden muassa Philips 24B2G5301– ja Philips 27B2G5601-näytöt. Kummatkin mallit on optimoitu ilmaston ja ympäristön kannalta parhaalla tavalla – palatkaamme siihen pian – mutta ennen kaikkea ne ovat hyviä ja toimiva näyttöjä. 23,8-tuumaiselle ja 27-tuumaiselle ruudulle mahtuvat kaikki yksityiskohdat, ja sisäänrakennetut USB-C-telakat ja RJ45-portti turvallista verkkoyhteyttä varten tarjoavat helpon ja tietoturvallisen yhteyden ulkomaailmaan. MultiView-toiminnolla ruudun saa jaettua kahtia, ja SoftBlue-tekniikka suojaa silmiä sinisen valon haitoilta. Kummatkin näytöt tarjoavat vahvaa ja luotettavaa suorituskykyä – niin nyt kuin tulevaisuudessa.
Sertifikaatti todistaa vihreästä laadusta
Markkinoinnissa käytetään usein hienoja sanoja, jotka kuitenkin kumisevat tyhjyyttään. Siksi onkin hyvä, että IT-alalla käytetään sertifikaatteja varmistamaan valmistajan lupaukset.
Frank Olssonin mukaan alan kaksi tärkeintä sertifikaattia ovat TCO ja Energy Star.
”Molemmat asettavat tuotteelle korkeat laatuvaatimukset monelta kantilta tarkasteltuna”, hän kertoo.
Philips 24B2G5301:lle ja 27B2G5601:lle on myönnetty molemmat sertifikaatit. TCO annetaan vain tuotteille, jotka täyttävät pienen ympäristöjalanjäljen vaatimukset. TCO-sertifikaattia varten arvioidaan tuotteen virrankulutus, materiaalien käyttö ja tuotannon eettisyys sekä laitteen kestävyys, purettavuus ja kierrätettävyys.
Energy Star taas keskittyy pelkkään virrankulutukseen. Sen kriteerit ovat yksinkertaiset mutta tiukat. Sertifikaatti myönnetään vain tuotteille, jotka todistettavasti kuluttavat vähemmän energiaa kuin sertifioimattomat tuotteet.
Näkyy ympäristössä ja lompakossa
Tietokoneen näyttö on käytössä tuntikausia päivittäin. Frank Olssonin mukaan juuri siksi näytön virrankulutukseen kannattaakin kiinnittää huomiota.
”Pienempi kulutus on hyväksi sekä ekologisesti että ekonomisesti ajateltuna. Vähäisempi sähkönkäyttö tarkoittaa pienempää sähkölaskua, mikä taas vähentää sähköntuotannon päästöjä. Hyvällä Energy Star -arviolla varustetun näytön valinta on siis kaikin puolin win-win!” Frank Olsson iloitsee.
Eikä virrankulutusta pidä katsoa vain käytön osalta – myös standby-tila voi kuluttaa yllättävän paljon. Onkin hyvä tarkistaa, että näyttö menee virransäästötilaan silloin, kun sitä ei aktiivisesti käytä.
Philips 24B2G5301– ja 27B2G5601 on varustettu PowerSensor2-toiminnolla, joka säätää automaattisesti näytön kirkkautta sen mukaan, istuuko näytön edessä ihminen vai ei. LightSensor mukauttaa näytön kirkkauden huoneen valaistusolosuhteiden mukaan. Lisäksi se tekee näytön käytöstä miellyttävämpää, kun liian kirkas näyttö ei pääse rasittamaan silmiä turhaan.

Pitkä elinikä vähentää resurssien tarvetta
Jos näyttö kestää vain pari vuotta käyttöä, ei hienoilla ympäristöteoilla ole toisaalta kauheasti merkitystä.
”IT-alan merkittävimpiä ongelmia on laitteiden lyhyt elinikä. Uusien laitteiden valmistaminen ja vanhojen pois heittäminen tuhlaavat turhaan maailman resursseja”, Frank Olsson toteaa.
Uutta laitetta ostaessa onkin tärkeää esittää kaksi kysymystä: onko tuote tulevaisuusvarma, eli onko se teknisiltä ominaisuuksiltaan relevantti myös tulevina vuosina, ja kestääkö se päivittäistä käyttöä?
Philipsin 24B2G5301– ja 27B2G5601-näyttöjen kohdalla vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Nämä näytöt – kuten muutkin Philipsin saman hintaluokan näytöt – ovatkin saaneet täyden viiden vuoden takuun.
Pitkä takuuaika tuo mielenrauhaa ja säästää maailmaa elektroniikkajätteeltä, turhilta kuljetuksilta ja tarpeettomalta materiaalien tuhlaukselta. Taloudellisestikin on järkevää, ettei IT-osaston tarvitse ostaa uusia näyttöjä parin vuoden välein.



Alusta loppuun asti mietittyä
Tuotteen energiansäästö ja elinikä ovat tärkeitä, mutta Frank Olssonin mielestä vastuullisuus pitää viedä sitäkin pidemmälle.
”On ajateltava koko ketjua aina valmistuksesta tuotteen käytöstä poistamiseen”, Frank Olsson painottaa.
Philips 24B2G5301 ja 27B2G5601 on tehty 85-prosenttisesti kierrätysmuovista, eikä niissä ole käytetty ympäristölle haitallisia PVC-muovia tai bromattuja palonestoaineita.
Frank Olsson kehottaa huomioimaan myös näyttöjen pakkaustavan. Philips 24B2G5301 ja 27B2G5601 on pakattu täysin kierrätettäviin pakkauksiin, joiden kaikki kartonki ja paperi on peräisin FSC-sertifioiduista metsistä. Materiaalit tulevat siis metsistä, joita hoidetaan kestävästi luonnon monimuotoisuus huomioiden. FSC-metsissä huolehditaan myös uusien puiden istuttamisesta, mikä sitoo hiilidioksidia ja hyödyttää siten sekä ilmastoa että eläimiä ja kasveja.
”Pakkaus voi tuntua pieneltä asialta, mutta kun maailmassa rahdataan vuosittain miljoonia näyttöjä, on pakkausten yhteen laskettu hiilijalanjälki valtava. Samalla myös mahdollisuudet vähentää pakkausten päästöjä ovat suuret”, Frank Olsson toteaa.
