Kaupallinen yhteistyö: Dreame uuden aikakauden äärellä

Dreame uuden aikakauden äärellä

Miten arkea voisi helpottaa ilman meluisaa, häiritsevää tai monimutkaista teknologiaa? Dreame pyrkii tekemään kodeista älykkäämpiä ratkaisuilla, jotka toimivat taustalla pitäen etualan rauhallisena.

- Julkaistu 17.10.2025 - 10:45
Dreame uuden aikakauden äärellä

Valtavan nopeasti kasvavilla älykotimarkkinoilla juuri mikään muu brändi ei ole herättänyt yhtä paljon huomiota kuin Dreame. Yhtenäisestä muotoilustaan ja kehittyneestä teknologiastaan tunnettu yritys on koonnut uskollisen asiakasjoukon, joka odottaa enemmän kuin perusominaisuuksia. Ja juuri tämän vuoksi Dreame kääntää katseensa yksittäisistä tuotteista laajemmin älykoteihin, joissa kaikki toimii hyvin yhteen ja on helposti hallittavissa mobiililaitteella.

dsa

Koti joka työskentelee puolestasi

Vuosi 2025 aloittaa uuden luvun. Dreame lanseeraa yli 15 uutta tuotemallistoa, aina kehittynyttä robotiikkaa sisältävistä ilmastointilaitteista tekoälyä tukeviin jääkaappeihin. Tarkoituksena ei ole täyttää valikoimaa sekalaisilla uutuustuotteilla vaan ajatella uudelleen sitä, mitä kodinkoneiden kuuluisi olla: yksinkertainen, hiljainen ja kestävä osa kiireistä arkea.

Monien kilpailijoiden keskittyessä teknisiin tietoihin tai hyvältä kuulostavien mutta vähälle käytölle jäävien ominaisuuksien lisäämiseen, Dreame on valinnut eri tien. Dreame panostaa merkittävästi tuotekehitykseen, käyttäjien kuuntelemiseen sekä arkielämän pieniin mutta olennaisiin parannuksiin.

Yrityksen visiona on kokonainen ekosysteemi – eivät yksittäiset älylaitteet. Kuvittele olohuone, jota robotti-imuri pitää puhtaana ja samaan aikaan taustalla säädellään huoneilman laatua. Keittiössä älykkäät laitteet auttavat ruoanlaitossa ja pitävät tuoretuotteet pidempään raikkaina. Langattomat imurit ja ikkunanpesurobotit huolehtivat pikkuliasta, ja pihalla robottiruohonleikkuri kiertelee tarkasti puutarhassa GPS-yhteyden avulla. Kaikki tämä tapahtuu hiljaisesti ja luontevasti osana kokonaisvaltaista käyttäjäystävällistä ratkaisua.

Ratkaisu ei ainoastaan tee kodista entistä älykkäämpää, vaan se myös yksinkertaistaa arkea.

dsa

Ihmislähtöisiä innovaatioita

Miten yrityksen visio sitten toteutuu käytännössä? Dreame käyttää järjestelmällistä ja käyttäjälähtöistä lähestymistapaa. Laitteiden ominaisuuksista ei päätetä suljettujen ovien takana, vaan käyttäjät pääsevät äänestämään ideoita kehitystyön varhaisessa vaiheessa. Sisäisten tilastojen perusteella jopa 90 % uusista toiminnoista saa alkunsa tällä tavoin, eli tulevaisuuden tuotteilla on poikkeuksellisen vahvat lähtökohdat arjen tarpeissa.

Samaan aikaan yritys kehittää vahvoja ydinteknologioita, joita voidaan hyödyntää eri tuoteryhmissä. Dreamen digitaalinen moottori yltää jopa 200 000 kierrokseen minuutissa. Siitä on tullut keskeinen komponentti, jota käytetään monissa eri tuotteissa imureista aina hiustenkuivaimiin, keittiölaitteisiin ja jäähdytysratkaisuihin. Myös robottikäsivarsiteknologiaa, joka kehitettiin alun perin tarkkaan siivoukseen, on sittemmin mukautettu myös ilmastointilaitteisiin, pesukoneisiin ja ruoanlaitossa avustaviin keittiölaitteisiin sopivaksi.

dsa

Dreame ei yritä keksiä pyörää uudelleen eri tuotekategorioissa vaan rakentaa joustavia, monikäyttöisiä teknologioita. Tämä nopeuttaa kehitystyötä, yhtenäistää laatua ja mahdollistaa harkitun skaalattavuuden.

Dreamen työ näkyy erityisen hyvin tuotekategorioissa, joissa muut brändit ovat pitkään polkeneet paikoillaan. Esimerkiksi jääkaapit ovat vakiintunut kategoria, mutta siitäkään huolimatta monet mallit eivät pysty ratkaisemaan ruoan säilyvyyteen liittyviä perustarpeita. Sen sijaan älyjääkaappeihin lisätään näyttöjä ja ominaisuuksia, jotka vain tekevät niiden käytöstä monimutkaisempaa vastaamatta todellisiin tarpeisiin. Kun Dreame tiedusteli asiaa käyttäjiltä, esiin nousi kolme selvää toivetta: käyttäjät haluavat että ruoka pysyy hyvänä pidempään, hävikkiä tulee mahdollisimman vähän ja kaikki toimii luotettavasti – eivätkä he kaipaa turhaa kikkailua. Dreame onkin kehittänyt uuden tekoälyä tukevan jäähdytysjärjestelmän, joka vähentää veden ja ravintoaineiden katoamista perinteisiä jäähdytystapoja tehokkaammin.

Ydinmarkkinana Eurooppa

Uusien ja entistä parempien tuotteiden kehityksen myötä myös itse yritys kasvaa. Dreamen maailmanlaajuinen henkilöluku on kasvanut lyhyessä ajassa 8 000:sta 12 000:een, ja tähän sisältyy muun muassa kunnianhimoista kehitystyötä tekevä lähes 1 000 hengen Dreame Auto -tiimi. Brändi sai aluksi jalansijaa Euroopassa, joka on edelleen keskeinen alue merkittävien investointien ja rekrytointien kannalta.

Kahden viime vuoden aikana Dreame Technology on edelleen vahvistanut sitoutumistaan pitkän aikavälin kehitykseen strategisilla investoinneillaan. Yrityksen rinnalla sen perustaja ja toimitusjohtaja Yu Hao on tehnyt osakkeiden takaisinostoja n. 702 miljoonan dollarin edestä kasvattaen omistusosuuttaan 45 %:sta 70 %:iin.

Huima kehitys näkyy myös tuloksessa, ja yrityksen liikevaihto oli ohittanut koko vuoden 2024 tason jo vuoden 2025 alkupuoliskolla. Dreamen tuotteita myydään yli 100 maassa ja alueella ja yli 6 000 kivijalkamyymälässä eri puolilla maailmaa, mikä luo vahvan perustan suunnitelman seuraavaan vaiheeseen.

Yu Hao, Dreame-yhtiön toimitusjohtaja

Hiljaista innovointia, joka ulottuu pitkälle

Alalla, joka vuorottelee usein hypen ja hitaampien jaksojen välillä, Dreame kulkee omia polkujaan. Yritys ei tavoittele uudistuksia hinnalla millä hyvänsä, eikä sen strategiana ole puristaa kaikkea irti tietystä tuotteesta ennen suunnanmuutosta. Sen sijaan Dreame rakentaa kerros kerrokselta älykotiteknologian ekosysteemiä, joka on rauhallisempi ja älykkäämpi ja hyödyntää verkkoyhteyksiä paremmin.

Vision toteutus jatkuu edelleen. Jos tuoreesta kehityksestä voi jotain päätellä, Dreame ei ainoastaan kasva. Se nimittäin muuttaa samalla vaivihkaa sitä, mitä moderni älykotiteknologian brändi voi olla.

LB Ääni & Kuva Marketing

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ääni & Kuva
Scroll to Top