Følg oss på

Palkitsimme Vuoden parhaat elokuvat ja sarjat 2021-2022

Oliko koronavuosi kuolinisku elokuvateattereille?

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Sitten viime vuoden Vuoden parhaat -kavalkadimme olemme katsoneet yli 625 tuntia (!) elokuvia ja sarjoja vain, jotta osaisimme opastaa lukijoitamme suunnistamaan paremmin sarja- ja leffaviidakossa.

Elokuva-ala myllerryksessä

Koska elokuvateatterit olivat kiinni, ensi-iltoja lykättiin ja moni tuotanto jäi tauolle koronan vuoksi, olemme viime vuoden aikana lähinnä katsoneet vain suoratoistopalveluiden tarjontaa. Onneksi striimattavan viihteen laatu onkin parantunut huimasti viime vuosina.

Moni tuotantoyhtiö päätyi viime vuonna julkaisemaan elokuvansa samanaikaisesti sekä elokuvateattereissa (jos ne olivat auki) ja suoratoistopalveluissa – tai vain suoraan verkossa. Tilanne pakotti alaa miettimään myös jatkoa uudella tavalla, ja etenkin elokuvateattereiden on kehitettävä uusia toimintamalleja, joilla varmistetaan liiketoiminnan jatkuminen myös pandemian jälkeen.

Suoratoistossa valinnanvaraa

Meille kuluttajille tilanteessa on ollut paljon hyvää ja olemme saaneet katsottavaksi paljon uusia, loistavia sarjoja, kuten Tervetuloa Utmarkiin, Post Mortem – Kukaan ei kuole Skarnesissa, Equinox, Rakkaus ja anarkia, Threesome ja Kastanjamies.

Tavallisen kuukauden aikana 6-7 suurinta suoratoistopalvelua julkaisee noin 250-300 sarjaa tai elokuvaa, joihin voi kuulua uutuuksien lisäksi arkistojen helmiä ja vanhojen sarjojen uusia kausia. Ja striimaustilauksen hinta on hämmästyttävän halpa verrattuna elokuvalippuun tai Blu-rayn ostamiseen.

Kilpailu ensi-iltahuumasta

Tuotantoyhtiö Universal on ollut alalla etujoukoissa painostamassa elokuvateattereita hyväksymään lyhyemmät esitysjaksot. NBC Universal on ollut riidoissa amerikkalaisen, maailman suurimman elokuvateatteriketju AMC:n kanssa siitä lähtien, kun he huhtikuussa 2020 päättivätkin julkaista Trolls World Tour -elokuvan vain digitaalisesti ja sanoivat ”jatkavansa strategian kokeilua jatkossakin”. Johon AMC vastasi ilmoittamalla, etteivät näytä enää Universalin elokuvia teattereissaan.

Sitten NBC Universalin ja AMC:n tärkeät herrat istuivat rauhanpiipulliselle ja ilmoittivat yhdessä uudesta sopimuksestaan, jonka mukaan aika-ikkuna, jonka aikana elokuvaa näytetään ainoastaan teattereissa, on jatkossa huomattavasti entistä lyhyempi.

Daniel Craigin tähdittämää James Bond -elokuvaa No Time To Die puolestaan lykättiin ja lykättiin alkuperäisestä ensi-iltapäivästään huhtikuulta 2020 tähän lokakuuhun saakka, sillä sen merkitys elokuvateattereiden lipputuloille on ilmeisen suuri.

Game over?

Elokuvateattereille korona on ollut niin kova kolaus, että jotkut epäilevät alan toipuvan tästä enää koskaan. Positiivisen muutoksen aika on puolestaan tuonut Netflixin, HBO:n ja Disney+:n kaltaisille suoratoistopalveluille, kun ihmisillä on ollut aikaa tottua katsomaan leffoja kotisohvaltaan.

Disneyn toimitusjohtaja Bob Chapek totesikin samaa maaliskuussa järjestetyssä sijoittajatapahtumassa:

”Kuluttajat ovat kärsimättömämpiä kuin koskaan nyt, kun he ovat vuoden ajan tottuneet siihen ylellisyyteen, että uudet nimikkeet ovat saatavilla aika lailla milloin vain he haluavat. Joten en usko, että tästä on enää paluuta entisen kaltaiseen systeemiin.”

Teatterit taistelevatkin nyt hampaat irvessä pitääkseen kiinni ennen koronaa saavuttamastaan asemasta, mutta kun hammastahna on puristettu ulos tuubista, sitä on mahdoton tunkea sinne enää takaisin.

Teatterit tuskin kuolevat koronaan, mutta muutos on välttämätön. Kun koko perhe voi istua mukavasti kotisohvallaan katsomassa ensi-iltaelokuvaa ja säästää samalla useita kymppejä, on vaikea myydä lippuja enää entiseen tapaan.

Niinpä teattereiden pitääkin keksiä jotain uutta tarjottavaa – elämys, jollaista ei kotona saa. Huikea äänenlaatu, ruoka- ja juomatarjoilut, mahtavan mukavat tuolit ja kokemuksen jakaminen muiden kanssa ovat edelleen asioita, joista moni mielellään maksaa.

Kimmeltäviä viihdehelmiä

Koko vuoden elokuva- ja sarjatarjonnan tiivistäminen on aina yhtä kummallinen kokemus. Yllättävän moni ohjelma on jo ehtinyt unohtua, mutta helmet kimmeltävät unohduksen universumista muistuttaen joistakin vuoden huippuhetkistä.

Tänäkin vuonna on ollut lukuisia upeita hetkiä viihteen parissa: yllätyksiä, innovaatioita ja hienoa näyttelemistä. Mutta myös keskinkertaista tekemistä ja turvautumista vanhoihin kikkoihin.

Mutta yksi on varmaa: tekijät kameran edessä ja takana ovat saaneet valtavan laadunparannuksen suoratoistopalveluiden myötä. Siinä missä perinteiset tuotantoyhtiöt luottavat yhä enemmän uudelleenfilmatisointeihin ja supersankaritarinoihin, löytyy striimauspalveluista rohkeutta kokeilla uutta.

Julkaisemme jatkossa LB Ääni & Kuva -sivustolla enemmän juttuja suoratoistopalveluiden sarjauutuuksista, joten pysy kuulolla! Hyvää uutta sarja- ja leffavuotta!

Vuoden paras ohjaus


Lisa Linnertorp (Threesome, 1. kausi)
Katsottavissa
Viaplay
Julkaisupäivä: 29.8.2021
Ohjaaja: Lisa Linnertorp

Eräiden varsin kosteiden juhlien päätteeksi pariskunta Siri ja David päätyvät Sirin aloitteesta kolmen kimppaan ranskalaisen taideopiskelijan, Camillen (Alma Jodorowsky) kanssa. Parin suhde ottaa tapahtumasta käänteen huonompaan. Käsikirjoituksesta ja ohjauksesta on vastannut Lisa Linnertorp ja tuottajina ovat Helena Larand ja Sara Askelöf, mutta naisvoittoisesta tekijäkaartista huolimatta Threesome ei ole mikään Davidia demonisoiva ”naisasiaprojekti”. Tarinassa tarjoaa tasapainoisen ja epätavallisen autenttisen kuvauksen eri osapuolien sielunmaisemasta ja näyttää, miten kivuliaita ja monimutkaisia ihmissuhteet voivat olla.

Pariskunta liikkuu samanmielisten opiskelijoiden piireissä ja surffaa somessa ja deittisovelluksissa, ja tämä maailma kuvataan uskottavasti, hienovaraisesti ja osoittelematta. Samaa voi sanoa Erik Vallstenin intiimistä kuvauksesta, joka antaa vaikutelman siitä kuin katsoisi dokumenttia – tunnelma on melkein kiusallinen läheinen ja aito. Viaplayn Threesome on erinomainen osoitus siitä, miten pohjoismaiset elokuvat ja sarjat ovat nykyään valovuosia edellä amerikkalaisia uskottavien ja elämänmakuisten filmien teossa verrattuna jenkkien usein keinotekoisiin ja ylikiillotettuihin sarjoihin. Täydet 6 tähteä vuoden parhaimpiin sarjoihin kuuluvalle Threesomelle!

Läs recensionen här

Vuoden paras naisnäyttelijä


Anya Taylor-Joy (Musta kuningatar) Katsottavissa
Netflix
Julkaisupäivä: 23.10.2020
Ohjaaja: Scott Frank

Pikkuinen Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) elää epätasapainoisen äidin kanssa ilman isää, kunnes mielenterveyden järkkyminen johtaa äidin menehtymiseen. Yhdeksänvuotias Beth lähetetään orpokotiin Kentuckyn perämetsiin. Musta kuningatar on kiehtova tarina shakista mutta ennen kaikkea nuoren naisen kasvusta omaksi itsekseen ja kykyjensä hiomisesta täydelliseksi miesten hallitsemalla alalla.

Bethin henkilökohtainen matka ja hienostunut persoona ovat koko ajan keskiössä, ja Anya Taylor-Joyn poikkeuksellisen vahva työ Bethin hahmon luomisessa on sarjaa kannatteleva voima. Myös sivurooleissa nähdään upeita suorituksia, mutta Taylor-Joyn ilmeet, eleet ja puhe alleviivaavat täydellisesti Bethin kompleksista persoonaa.

Läs recensionen här

Vuoden paras miesnäyttelijä


John David Washington (Malcolm & Marie) Katsottavissa
Netflix
Julkaisupäivä: 5.2.2021
Ohjaaja: Sam Levinson

Aviopari Malcolm (John David Washington) ja Marie (Zendaya) palaavat Los Angelesista Malcolmin elokuvan ensi-illasta. Malcolm on onnensa kukkuloilla kaiken selkääntaputtelun jälkeen, mutta Marie vaikuttaa jotenkin vaisulta. Kuten usein avioriidoissa, homma eskaloituu nopeasti ikäväksi. Marie on katkera jäätyään vaille mainintaa kiitospuheessa, ja Malcolm vastaa syytöksiin omalla tavallaan. Välillä riitely valkokankaalla äityy niin alentavaksi, että haluaisi vain laittaa ohjelman pois päältä. Ohjaaja Sam Levinson on onnistunut tekemään vahvan teoksen yhdessä Washingtonin ja Zendayan näyttelijänsuoritusten kanssa. Toisinaan Washington yltyy ylinäyttelemään kadottaen jotain inhimillisesti tunnistettavaa ja aitoa hahmostaan, mutta pääosin työ on ensiluokkaista.

Läs recensionen här

Vuoden paras perhe-elokuva


Mulan, Ohjaaja: Niki Caro Katsottavissa
Disney+
Julkaisupäivä: 4.12.2020
Ohjaaja: Niki Caro

Mulan oli Disneyn suurimpia satsauksia elokuvavuonna 2020. Vanhojen piirroselokuvien näyteltyjen versioiden sarjassa Mulanin piti olla kruununjalokivi. Kiinalaisen soturittaren, Hua Mulanin legenda juontaa juurensa Wei-dynastian aikaan 500-luvulle. Legendan mukaan tytär astui isänsä saappaisiin, kun pohjoisesta hyökättiin heidän kimppuunsa. Kokonaisuutena näytelmäelokuva tarjoaa paremman katsauksen tapahtumiin ja tuo hahmoihin syvyyttä ja persoonaa. Uusi Mulan on tunteikkaampi ja realistisempi. Disneyn näkemys Mulanista on tietenkin vauhdikas ja täynnä hienoja toimintakohtauksia. Elokuvan visuaalisuus häikäisee jo ensikohtauksesta lähtien: jylhiä vuoria, aavoja tasankoja ja kaiken kaikkiaan upeaa luontoa. Maisemakuvaus on poikkeuksellisen kaunista, ja värit huikeita. Elokuva on onnistunut yhdistelmä perinteistä satua ja modernia toimintaa!

Läs recensionen här

Vuoden paras animaatioelokuva


Soul - Sielun syövereissä, Ohjaaja: Pete Docter Katsottavissa
Disney+
Julkaisupäivä: 25.12.2020
Ohjaaja: Pete Docter

Aina ensimmäisestä koko illan elokuvastaan, Toy Storysta (1995) saakka on Pixar onnistunut hämmästyttämään katsojia tietokoneanimaatioidensa teknisellä laadulla. Elokuvat eivät kuitenkaan ole pelkkää pintaa, vaan tarinoihin on panostettu yhtä lailla. Keski-ikäinen Joe Gardner (Jamie Foxx) suhtautuu musiikkiin intohimoisesti ja unelmoi soittamisesta itsekin. Saadessaan vihdoin tärkeän keikan, hän onnistuu hurmiossaan astumaan harhaan ja löytämään sielutehtaan.

Foxx on loistava roolissaan sympaattisena unelmoijana ja hiukan naiivina jazzin rakastajana. Hän on aiemmin astunut Ray Charlesi saappaisiin samannimisessä elämäkertaelokuvassa vuodelta 2004, ja Soul – Sielun syövereissä antaa hänelle mahdollisuuden tuoda esiin kovasti rakastamaansa musiikkia. Elokuvassa käydään syvällisiä ja ajatuksia herättäviä keskusteluja, jotka eivät missään vaiheessa kallistu ällömakean selfhelpin puolelle. Elokuva on täynnä tunnetta – se ei ole yhtä tunteisiin käyvä kuin Inside Out – mielen sopukoissa (2015), mutta melkein – ja ehdottomasti Disney/Pixarin parhaimpia elokuvia koskaan.

Läs recensionen här

Vuoden erikoismaininta


9/11 – One Day in America, Ohjaaja: Daniel Bogado Katsottavissa
National Geographic
Julkaisupäivä: 11.9.2021
Ohjaaja: Daniel Bogado

Yhteensä yli 6 000 loukkaantui ja 2 977 kuoli New Yorkin WTC-torneihin, Pentagoniin ja United 93 -lennolle tehdyissä hyökkäyksissä 9.11.2001. Tästä kauhun päivästä julkaistu melkein viisituntinen dokumentti katsoo tapahtumia uhrien silmin ja kertoo sekä fyysisestä kivusta että henkisistä arvista, jotka eivät koskaan umpeudu.

Järkyttävistä tapahtumista näytetään dokumentissa aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia. Toisinaan materiaali on niin rajua, että katsominen tekee pahaa – kun epätoivoissaan heittäytyneet ihmiset iskeytyvät jalkakäytävään 400 metrin pudotuksen jälkeen eivätkä palomiehetkään tiedä, miten reagoida, on näyssä jotakin suunnattoman kauheaa ja kauhean kunnioitettavaa samaan aikaan. 9/11 – One day in America on vahvimpia koskaan näkemiämme dokumentteja, ja myös merkittävä muistomerkki modernin historian kammottavimpiin kuuluvalle päivälle.

Läs recensionen här
Voittajat: Vuoden parhaat elokuvat ja sarjat 2021-2022
Vuoden paras elokuva 2021-2022
Yhdet vielä

Kippis elämän monimutkaisuudelle!

Thomas Vinterberg tarjoaa kiehtovan kuvan meidän pohjoismaalaisten monimutkaiseen alkoholisuhteeseen.

Norjalaispsykiatri Finn Skårderud lanseerasi parikymmentä vuotta sitten melko kiistanalaisen teoriansa siitä, että ihminen on syntyessään 0,5 promillea miinuksella. Niinpä lasillinen tai pari korjaisi ihmisen tasapainoiseen ”normaalitilaan”.

 

Tanskalainen elokuvaohjaaja Thomas Vinterberg innostui teoriasta niin, että kirjoitti aiheen ympärille kokonaisen elokuvakäsikirjoituksen, jonka lopputuloksena Yhdet vielä syntyi.

Martin (Mads Mikkelsen) on lukion historianopettaja, jonka yksityiselämä ja työ ovat kuivuneet ikävystyttäviksi. Martinin kollegan Nikolaj’n 40-vuotisjuhlissa neljä ystävystä – edellisten lisäksi myös opettajat Tommy ja Peter – päättää tutkia Skårderudin teoriaa ja tehdä kokeilustaan asiaankuuluvat muistiinpanot ja päätelmät.

Vinterbergin käsikirjoitus on mainio ja kuvaa osuvasti keski-ikäisiä miehiä, jotka heräävät siihen, että loistava tulevaisuus onkin jo takanapäin. Kotona odottavat nalkuttavat vaimo ja huutavat taaperot, raastava yksinäisyys tai kummalliseksi mennyt yhteiselo. Urapolulla ei ole näkyvissä enää nousua.

Sijoittamalla tarinan lukioympäristöön näemme, miten tärkeää alkoholi on yhteisöisämme jo alaikäisestä lähtien ja millaista painostusta alkoholin nauttimiseen on sosiaalisissa tilanteissa.

On vapauttavaa, miten Vinterberg näkee alkoholin väylänä ulos kriiseistä ja yksitoikkoisesta elämästä. Tapana, jolla meistä jäykistä pohjoismaalaisistakin saa vähän latinoa esiin.

Tästä huolimatta elokuva ei ole mikään ylistys juomiselle, vaan skandinaavien ongelmallinen suhtautuminen ”viisasten juomaan” näytetään rehellisesti.

Tarinan keskiössä on Martinin ja Anikan avioliitto, joka muistuttaa enemmän kauppaministeriön toimintaa kuin rakkaussuhdetta. Molemmat kaipaavat kumppaniaan sellaisena kuin tämä joskus oli, mutta ovat tyytyneet tilanteeseen. Tämän väsähtäneet yrityksen puutteen kuvauksessa elokuva on vahvimmillaan.

Mikkelsen näyttelee uskottavasti yksinäistä miestä, joka kaipaa kiivaasti iloa monotoniseen elämäänsä. Hän esittää epäilyksen, kaipuun, ilon ja vapautuksen tunnekirjon Oscarin arvoisesti.

Yhdet vielä on vahva elokuva, josta moni tunnistaa itsensä. Se näyttää tapamme käyttää alkoholia kaunistelematta mutta myös moralisoimatta. Elokuvan rohkea loppu on itsessään paradoksi ja jättää katsojan ajattelemaan omaa juomistaan tai juomattomuuttaan.

Vuoden paras tv-sarja 2021-2022
Tervetuloa Utmarkiin, 1. kausi

Coenin veljekset kohtaavat Twin Peaksin Pohjois-Norjassa

Tervetuloa Utmarkiin on kummallisimpia koskaan tehtyjä pohjoismaisia sarjoja, mutta absurdissa hauskuudessaan ja liikuttavuudessaan myös kaikkien aikojen parhaimpia!

Ohjaaja Dagur Kári ja käsikirjoittaja Kim F. Aakeson ovat luoneet Tervetuloa Utmarkiin -sarjallaan ihmeellisimmän, hauskimman, liikuttavimman ja ehdottomasti parhaan paikallisesti tuotetun HBO Nordic -sarjan koskaan.

Ensimmäisen jakson puolivälissä usko on tosin jo koetuksella: ollaanko tässä nyt tosissaan näiden liioiteltujen norjalaisten kylähullukarikatyyrien kanssa? Toisen jakson jälkeen päästään jo selville vesille, joten kannattaa jaksaa sinne asti!

Tapahtumat sijoittuvat pieneen pohjoisnorjalaiseen kylään, jossa ihmiset elävät porojen, lampaiden, viinan ja parituksen varassa.

Hyväntahtoinen ja viinaan menevä lammasfarmari Finn (Tobias Santelmann, Exit) ja poroja paimentava saamelainen Bilzi (Stig Henrik Hoff) ovat riitoineen tarinan keskiössä. Bilzin koira on jo vuosia verottanut Finnin lammaskantaa, eikä välejä varsinaisesti paranna se, että Bilzi itse puuhastelee Finnin kauniin Siri-vaimon kanssa.

Tanskalainen Kim F. Aakeson on tehnyt erinomaisen käsikirjoituksen, joka tasapainottelee mehukkaan ironian, aitojen ihmissuhdekiemuroiden ja henkilökohtaisen tragedian välimaastossa. Aakeson on jo aiemmin osoittanut ymmärtävänsä pohjoisen ihmisten sielunmaisemaa Molandin elokuvissa En ganske snill mann ja Lumiauramies (Kraftidioten).

Kummalliset hahmoraukat on kuvattu sellaisella rakkaudella, että he tuntuvat aidoilta ja tempaavat mukaan tarinaan. Koko sarjan läpi onnistutaan tarkentamaan poikkeuksellisen terävästi ihmisten heikkouksiin, haluihin ja motiiveihin.

Kaikki hahmot kipuilevat yksityiselämässään enemmän tai vähemmän, mistä revitäänkin huumoria ihan kunnolla. Etenkin silloin, kun he kerta toisensa jälkeen päätyvät tekemään vääriä valintoja.

Parhaansa yrittävät piruparat yrittävät suoriutua arjesta ja elämästä loukattuine ylpeyksineen, mikä on usein surullista ja myös sysimustan huumorin sävyttämää – ja samaistuttavaa. Kyläläisten kyky pahentaa jo ennestään vaikeaa elämäänsä tuo mieleen Coenin veljesten parhaat elokuvat, etenkin Fargon (1996).

Ennakkoluuloja viljellään niin suomalaisia (tyhmiä viinan salakuljettajia), saamelaisia, homoja, poliiseja, kristittyjä, etelän asukkeja ja maalaisia kohtaan. Mitään tai ketään ei säästellä, ja hyvä niin.

Tervetuloa Utmarkiin lienee luokiteltu komediaksi, mutta käytännössä se on ihan puhdasta draamaa.

Eriskummallisiin hahmoihin, riemastuttavaan dialogiin ja sarjan originelliin ja usein absurdiin huumoriin rakastuu väkisinkin.

Vis kommentarer

Lisää

Keskustelu

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue myös

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

Asiakaspalvelu

Yhteystiedot

Ääni & Kuva / Publish AS mail@lbaanijakuva.fi

© 2021 Publish AS – LB Ääni ja Kuva noudattaa journalistien eettisiä ohjeita. Lukijana olet oikeutettu käyttämään lbaanijakuva.fi-sivuston sisältöjä henkilökohtaisiin ja ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Voit ladata, linkata ja tulostaa sisältöä lbaanijakuva.fi-sivustolta henkilökohtaisiin ja ei-kaupallisiin tarkoituksiin, kunhan mainitset lähteen ja kunnioitat mahdollisia tekijänoikeuksia. Sisältöjä, mukaan lukien (mutta ei näihin rajoittuen) ikonit ja palkinnot, ei saa käyttää muussa tarkoituksessa kuin mihin on erikseen annettu oikeus. Huom! Maksumuurin ulkopuoliset sisällöt ovat kyseessä olevan valmistajan/maahantuojan tarjoamia.