Jos vuonna 1981 Huizhoussa eläneet asukkaat näkisivät kylänsä nyt, he eivät uskoisi silmiään. Niihin aikoihin Huizhou oli nimittäin hiukan nuupahtanut maalaiskylä, jossa asui puolisen miljoonaa asukasta. Nyt väkeä on kymmenen kertaa enemmän ja kukoistavaksi metropoliksi kasvanutta kaupunkia täplittävät pilvenpiirtäjät, huippunykyaikaiset teollisuusrakennukset sekä vehreät puistot.
Ja juuri täällä sijaitsee myös TCL:n pääkonttori. Kaupunki ja elektroniikkajätti ovat nimittäin kasvaneet käsi kädessä. TCL on tarjonnut työmahdollisuuksia ja kaupunki taas mahdollisuuden hyvään elämään vihreässä ympäristössä. Yrityksen alati eteenpäin katsova asenne, laaja tuotevalikoima ja designajattelu ovat houkutelleet ammattitaitoisia tekijöitä, jotka vastaavat nykyään monenlaisten tuotteiden valmistamisesta lämpöpumpuista highend-televisioihin.

Luovaa elämää
Kukaan tuskin olisi osannut odottaa tällaista maailmanvalloitusta, kun nuori insinööri Li Dongsheng avasi tehtaansa vuonna 1981. Hän halusi valmistaa kasettinauhoja Kiinan markkinoille. Siihen aikaan kasetti oli uutuus, joka osoittautui niin suosituksi, että yritys alkoi pian valmistaa myös puhelimia – siis niitä vanhan ajan lankamalleja, jotka piti tökätä pistorasiaan. Puhelimet antoivat lopulta myös nimen yritykselle: Telecom Corporation Limited muuttui myöhemmin kätevään lyhennemuotoon TCL. Kun lankapuhelimet ja kasetit menivät muodista, keksittiin lyhenteelle myös uusi merkitys. Nykyään TCL viittaa sanoihin The Creative Life – luovaa elämää.
Nimi kuvaa osuvasti kuluttajia, jotka haluavat nauttia parhaiden elektroniikkatuotteiden tarjoamista mahdollisuuksista. TCL:llä onkin kokonainen oma kehitysosastonsa sen tutkimiseen, mikä kaikki on mahdollista ja miten pitkälle kodintekniikan rajoja voikaan venyttää.
Tänä päivänä merkki kuuluu maailman suurimpiin kodinkonevalmistajiin, eikä se suinkaan ole sattumaa. Kasvu ei myöskään ole tapahtunut yhdessä yössä, vaikka siltä se voisi Pohjoismaista käsin katsoen näyttääkin. Meikäläisillä markkinoilla TCL on nimittäin valloittanut futuristisilla malleillaan edullisten televisioiden markkinat ennätysajassa. Mutta tämän valloituksen taustalla on vuosien innovaatioiden vyöry.

Maailmalle ja äkkiä
Kunnianhimoinen Li Dongsheng oli aina nopea hoksaamaan uusia mahdollisuuksia. Kun Kiinaan alkoi muodostua viihdettä kaipaava keskiluokka, TCL alkoi valmistaa televisioita – ja silloin menestystarina vasta lähtikin kiitoon. Yritys avasi oman liikkeen vuonna 1991, ja vaikka Kiinan väkiluku onkin maailman suurimpia yli miljardilla asukkaallaan, olivat kotimaan markkinat TCL:lle liian pienet. Ensimmäiseksi TCL päätti laajentaa Vietnamiin, jonne avattiin myyntikanavat vuonna 1999. Pian toimintaa vietiin muihinkin maihin, ja jo 2005 firma oli maailman suurin väritelevisioiden tuottajia.
Sellaiseen asemaan ei pääse ilman bisnesvainua, innovaatiokykyä ja katsetta tulevaan.
TCL:llä huomattiin, että länsimaiden markkinoille päästäkseen kannatti hyödyntää kumppaneita ja paikallisten brändien osaomistusta. Yritys onnistui taidokkaasti ja nopeasti luomaan kunnon sopimuksia, mikä ei aina ollut helppoa. Kävi ilmi, että TCL:llä oli resepti kombinaatioon, jollaista harvalla on: tuotanto oli hiottu huippuunsa, jotta yritys pystyi valmistamaan edullisia tuotteita laadusta tinkimättä. Esimerkiksi televisioissa lähes kaikki osat ovat talon omaa tuotantoa aina superlitteistä kehyksistä rautaan ja ohjelmistoihin.

Suunta Pohjoismaihin
Tuotanto itsessään on innovaation ilmentymä, mutta meitä kuluttajaelektroniikan ystäviä kiinnostavat ehkä enemmän itse tuotteet, jotka ovat TCL:n keksimiä tai parantamia. Vuonna 1993 TCL esitteli ensimmäisen 28-tuumaisen television Kiinassa. 2019 yritys toi markkinoille MiniLED-tekniikan, joka tuo elokuvateatteritasoisen kuvan kotitelevisioihin. Tänään kehitystyön keskiössä ovat tekoäly ja tehokkaat näytöt.
Selvää on sekin, että TCL on hyvä löytämään uusia markkina-alueita. Pohjoismaissa yritys keskittyy tarjoamaan sitä, mistä me olemme erityisen kiinnostuneita: coolia uutta tekniikkaa, josta nauttia pitkinä talvi-iltoina mutta kuitenkin hintaan, jossa ei joudu maksamaan ylimääräistä turhasta. Pohjoismaisessa maussa korostuu myös designtietoisuus, ja siinä TCL onnistuu erinomaisesti. Merkin kaikki tuotteet nimittäin noudattavat samaa muotoilufilosofiaa, jolloin kotiin saa luotua yhtenäisen ilmeen myös kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan osalta.
Tuotevalikoimaa Pohjoismaissa ollaan juuri kasvattamassa: tulossa on mullistavilla rummuilla varustettuja pesukoneita, uudenlaisia äänimaailmoja avaavia soundbareja ja vihreämpää ja mukavampaa lämmitystä tarjoavia lämpöpumppuja. Vaikka vauhti tuntuukin ehkä kovalta, TCL ei koskaan ei päästä tuotteita käsistään ennen kuin ne on testattu huolellisesti valmistajan omassa laboratoriossa.

Katse tulevaisuuteen
TCL:llä on kyky haistella markkinaa ja ihmisten uudenlaisia tarpeita. Viime vuosina TCL on menestynyt meilläkin televisioillaan niin perinteisten mallien kuin jättimäisten MiniLED-ruutujenkin muodossa. Pian kauppoihin saadaan myös merkin jääkaapit, kuivausrummut ja muut kodin älykkäät laitteet. Koska kun TCL laajentaa uudelle markkina-alueelle, se toimii nopeasti.
Li Dongsheng on edelleen TCL:n johdossa. Yhdessä 75 000 työntekijänsä kanssa hänellä on yhä silmää kuluttajien piileville toiveille, jotka voivat toteutua vain uuden tekniikan tarjoamien mahdollisuuksien myötä.

