Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

Palkitsimme

Vuoden parhaat elokuvat ja sarjat 2021-2022

Kirottu korona on myllännyt maailmaa jo puolentoista vuoden ajan, millä on ollut valtava vaikutus myös elokuva- ja viihdealaan.

/ 08.10.2021 - 16:00
Vuoden parhaat elokuvat ja sarjat 2021-2022

Sitten viime vuoden Vuoden parhaat -kavalkadimme olemme katsoneet yli 625 tuntia (!) elokuvia ja sarjoja vain, jotta osaisimme opastaa lukijoitamme suunnistamaan paremmin sarja- ja leffaviidakossa.

Elokuva-ala myllerryksessä

Koska elokuvateatterit olivat kiinni, ensi-iltoja lykättiin ja moni tuotanto jäi tauolle koronan vuoksi, olemme viime vuoden aikana lähinnä katsoneet vain suoratoistopalveluiden tarjontaa. Onneksi striimattavan viihteen laatu onkin parantunut huimasti viime vuosina.

Moni tuotantoyhtiö päätyi viime vuonna julkaisemaan elokuvansa samanaikaisesti sekä elokuvateattereissa (jos ne olivat auki) ja suoratoistopalveluissa – tai vain suoraan verkossa. Tilanne pakotti alaa miettimään myös jatkoa uudella tavalla, ja etenkin elokuvateattereiden on kehitettävä uusia toimintamalleja, joilla varmistetaan liiketoiminnan jatkuminen myös pandemian jälkeen.

Suoratoistossa valinnanvaraa

Meille kuluttajille tilanteessa on ollut paljon hyvää ja olemme saaneet katsottavaksi paljon uusia, loistavia sarjoja, kuten Tervetuloa Utmarkiin, Post Mortem – Kukaan ei kuole Skarnesissa, Equinox, Rakkaus ja anarkia, Threesome ja Kastanjamies.

Tavallisen kuukauden aikana 6-7 suurinta suoratoistopalvelua julkaisee noin 250-300 sarjaa tai elokuvaa, joihin voi kuulua uutuuksien lisäksi arkistojen helmiä ja vanhojen sarjojen uusia kausia. Ja striimaustilauksen hinta on hämmästyttävän halpa verrattuna elokuvalippuun tai Blu-rayn ostamiseen.

Kilpailu ensi-iltahuumasta

Tuotantoyhtiö Universal on ollut alalla etujoukoissa painostamassa elokuvateattereita hyväksymään lyhyemmät esitysjaksot. NBC Universal on ollut riidoissa amerikkalaisen, maailman suurimman elokuvateatteriketju AMC:n kanssa siitä lähtien, kun he huhtikuussa 2020 päättivätkin julkaista Trolls World Tour -elokuvan vain digitaalisesti ja sanoivat ”jatkavansa strategian kokeilua jatkossakin”. Johon AMC vastasi ilmoittamalla, etteivät näytä enää Universalin elokuvia teattereissaan.

Sitten NBC Universalin ja AMC:n tärkeät herrat istuivat rauhanpiipulliselle ja ilmoittivat yhdessä uudesta sopimuksestaan, jonka mukaan aika-ikkuna, jonka aikana elokuvaa näytetään ainoastaan teattereissa, on jatkossa huomattavasti entistä lyhyempi.

Daniel Craigin tähdittämää James Bond -elokuvaa No Time To Die puolestaan lykättiin ja lykättiin alkuperäisestä ensi-iltapäivästään huhtikuulta 2020 tähän lokakuuhun saakka, sillä sen merkitys elokuvateattereiden lipputuloille on ilmeisen suuri.

Game over?

Elokuvateattereille korona on ollut niin kova kolaus, että jotkut epäilevät alan toipuvan tästä enää koskaan. Positiivisen muutoksen aika on puolestaan tuonut Netflixin, HBO:n ja Disney+:n kaltaisille suoratoistopalveluille, kun ihmisillä on ollut aikaa tottua katsomaan leffoja kotisohvaltaan.

Disneyn toimitusjohtaja Bob Chapek totesikin samaa maaliskuussa järjestetyssä sijoittajatapahtumassa:

”Kuluttajat ovat kärsimättömämpiä kuin koskaan nyt, kun he ovat vuoden ajan tottuneet siihen ylellisyyteen, että uudet nimikkeet ovat saatavilla aika lailla milloin vain he haluavat. Joten en usko, että tästä on enää paluuta entisen kaltaiseen systeemiin.”

Teatterit taistelevatkin nyt hampaat irvessä pitääkseen kiinni ennen koronaa saavuttamastaan asemasta, mutta kun hammastahna on puristettu ulos tuubista, sitä on mahdoton tunkea sinne enää takaisin.

Teatterit tuskin kuolevat koronaan, mutta muutos on välttämätön. Kun koko perhe voi istua mukavasti kotisohvallaan katsomassa ensi-iltaelokuvaa ja säästää samalla useita kymppejä, on vaikea myydä lippuja enää entiseen tapaan.

Niinpä teattereiden pitääkin keksiä jotain uutta tarjottavaa – elämys, jollaista ei kotona saa. Huikea äänenlaatu, ruoka- ja juomatarjoilut, mahtavan mukavat tuolit ja kokemuksen jakaminen muiden kanssa ovat edelleen asioita, joista moni mielellään maksaa.

Kimmeltäviä viihdehelmiä

Koko vuoden elokuva- ja sarjatarjonnan tiivistäminen on aina yhtä kummallinen kokemus. Yllättävän moni ohjelma on jo ehtinyt unohtua, mutta helmet kimmeltävät unohduksen universumista muistuttaen joistakin vuoden huippuhetkistä.

Tänäkin vuonna on ollut lukuisia upeita hetkiä viihteen parissa: yllätyksiä, innovaatioita ja hienoa näyttelemistä. Mutta myös keskinkertaista tekemistä ja turvautumista vanhoihin kikkoihin.

Mutta yksi on varmaa: tekijät kameran edessä ja takana ovat saaneet valtavan laadunparannuksen suoratoistopalveluiden myötä. Siinä missä perinteiset tuotantoyhtiöt luottavat yhä enemmän uudelleenfilmatisointeihin ja supersankaritarinoihin, löytyy striimauspalveluista rohkeutta kokeilla uutta.

Julkaisemme jatkossa LB Ääni & Kuva -sivustolla enemmän juttuja suoratoistopalveluiden sarjauutuuksista, joten pysy kuulolla! Hyvää uutta sarja- ja leffavuotta!

Voittaja Vuoden parhaat elokuvat ja sarjat 2021-2022

Vuoden paras elokuva 2021-2022

Yhdet vielä

Kippis elämän monimutkaisuudelle!

Thomas Vinterberg tarjoaa kiehtovan kuvan meidän pohjoismaalaisten monimutkaiseen alkoholisuhteeseen.

Norjalaispsykiatri Finn Skårderud lanseerasi parikymmentä vuotta sitten melko kiistanalaisen teoriansa siitä, että ihminen on syntyessään 0,5 promillea miinuksella. Niinpä lasillinen tai pari korjaisi ihmisen tasapainoiseen ”normaalitilaan”.

 

Tanskalainen elokuvaohjaaja Thomas Vinterberg innostui teoriasta niin, että kirjoitti aiheen ympärille kokonaisen elokuvakäsikirjoituksen, jonka lopputuloksena Yhdet vielä syntyi.

Martin (Mads Mikkelsen) on lukion historianopettaja, jonka yksityiselämä ja työ ovat kuivuneet ikävystyttäviksi. Martinin kollegan Nikolaj’n 40-vuotisjuhlissa neljä ystävystä – edellisten lisäksi myös opettajat Tommy ja Peter – päättää tutkia Skårderudin teoriaa ja tehdä kokeilustaan asiaankuuluvat muistiinpanot ja päätelmät.

Vinterbergin käsikirjoitus on mainio ja kuvaa osuvasti keski-ikäisiä miehiä, jotka heräävät siihen, että loistava tulevaisuus onkin jo takanapäin. Kotona odottavat nalkuttavat vaimo ja huutavat taaperot, raastava yksinäisyys tai kummalliseksi mennyt yhteiselo. Urapolulla ei ole näkyvissä enää nousua.

Sijoittamalla tarinan lukioympäristöön näemme, miten tärkeää alkoholi on yhteisöisämme jo alaikäisestä lähtien ja millaista painostusta alkoholin nauttimiseen on sosiaalisissa tilanteissa.

On vapauttavaa, miten Vinterberg näkee alkoholin väylänä ulos kriiseistä ja yksitoikkoisesta elämästä. Tapana, jolla meistä jäykistä pohjoismaalaisistakin saa vähän latinoa esiin.

Tästä huolimatta elokuva ei ole mikään ylistys juomiselle, vaan skandinaavien ongelmallinen suhtautuminen ”viisasten juomaan” näytetään rehellisesti.

Tarinan keskiössä on Martinin ja Anikan avioliitto, joka muistuttaa enemmän kauppaministeriön toimintaa kuin rakkaussuhdetta. Molemmat kaipaavat kumppaniaan sellaisena kuin tämä joskus oli, mutta ovat tyytyneet tilanteeseen. Tämän väsähtäneet yrityksen puutteen kuvauksessa elokuva on vahvimmillaan.

Mikkelsen näyttelee uskottavasti yksinäistä miestä, joka kaipaa kiivaasti iloa monotoniseen elämäänsä. Hän esittää epäilyksen, kaipuun, ilon ja vapautuksen tunnekirjon Oscarin arvoisesti.

Yhdet vielä on vahva elokuva, josta moni tunnistaa itsensä. Se näyttää tapamme käyttää alkoholia kaunistelematta mutta myös moralisoimatta. Elokuvan rohkea loppu on itsessään paradoksi ja jättää katsojan ajattelemaan omaa juomistaan tai juomattomuuttaan.

Vuoden paras tv-sarja 2021-2022

Tervetuloa Utmarkiin, 1. kausi

Coenin veljekset kohtaavat Twin Peaksin Pohjois-Norjassa

Tervetuloa Utmarkiin on kummallisimpia koskaan tehtyjä pohjoismaisia sarjoja, mutta absurdissa hauskuudessaan ja liikuttavuudessaan myös kaikkien aikojen parhaimpia!

Ohjaaja Dagur Kári ja käsikirjoittaja Kim F. Aakeson ovat luoneet Tervetuloa Utmarkiin -sarjallaan ihmeellisimmän, hauskimman, liikuttavimman ja ehdottomasti parhaan paikallisesti tuotetun HBO Nordic -sarjan koskaan.

Ensimmäisen jakson puolivälissä usko on tosin jo koetuksella: ollaanko tässä nyt tosissaan näiden liioiteltujen norjalaisten kylähullukarikatyyrien kanssa? Toisen jakson jälkeen päästään jo selville vesille, joten kannattaa jaksaa sinne asti!

https://youtu.be/fN_lNf_Mrlg

Tapahtumat sijoittuvat pieneen pohjoisnorjalaiseen kylään, jossa ihmiset elävät porojen, lampaiden, viinan ja parituksen varassa.

Hyväntahtoinen ja viinaan menevä lammasfarmari Finn (Tobias Santelmann, Exit) ja poroja paimentava saamelainen Bilzi (Stig Henrik Hoff) ovat riitoineen tarinan keskiössä. Bilzin koira on jo vuosia verottanut Finnin lammaskantaa, eikä välejä varsinaisesti paranna se, että Bilzi itse puuhastelee Finnin kauniin Siri-vaimon kanssa.

Tanskalainen Kim F. Aakeson on tehnyt erinomaisen käsikirjoituksen, joka tasapainottelee mehukkaan ironian, aitojen ihmissuhdekiemuroiden ja henkilökohtaisen tragedian välimaastossa. Aakeson on jo aiemmin osoittanut ymmärtävänsä pohjoisen ihmisten sielunmaisemaa Molandin elokuvissa En ganske snill mann ja Lumiauramies (Kraftidioten).

Kummalliset hahmoraukat on kuvattu sellaisella rakkaudella, että he tuntuvat aidoilta ja tempaavat mukaan tarinaan. Koko sarjan läpi onnistutaan tarkentamaan poikkeuksellisen terävästi ihmisten heikkouksiin, haluihin ja motiiveihin.

Kaikki hahmot kipuilevat yksityiselämässään enemmän tai vähemmän, mistä revitäänkin huumoria ihan kunnolla. Etenkin silloin, kun he kerta toisensa jälkeen päätyvät tekemään vääriä valintoja.

Parhaansa yrittävät piruparat yrittävät suoriutua arjesta ja elämästä loukattuine ylpeyksineen, mikä on usein surullista ja myös sysimustan huumorin sävyttämää – ja samaistuttavaa. Kyläläisten kyky pahentaa jo ennestään vaikeaa elämäänsä tuo mieleen Coenin veljesten parhaat elokuvat, etenkin Fargon (1996).

Ennakkoluuloja viljellään niin suomalaisia (tyhmiä viinan salakuljettajia), saamelaisia, homoja, poliiseja, kristittyjä, etelän asukkeja ja maalaisia kohtaan. Mitään tai ketään ei säästellä, ja hyvä niin.

Tervetuloa Utmarkiin lienee luokiteltu komediaksi, mutta käytännössä se on ihan puhdasta draamaa.

Eriskummallisiin hahmoihin, riemastuttavaan dialogiin ja sarjan originelliin ja usein absurdiin huumoriin rakastuu väkisinkin.

Hanki vapaa lukuoikeus kaikkiin artikkeleihin.

Ääni & Kuva
Scroll to Top