annonse
annonse

Springsteen on Broadway

Springsteen on Broadway: tunteikas tour de force!

Bruce Springsteenillä on meneillään tähän mennessä ainulaatuisin konserttisarjansa – kaikki esitykset ovat Broadwaylla. Ääni & Kuva kävi välipäivinä katsomassa esityksen.

”Springsteen on Broadway” tuo 68-vuotiaan Bruce Springsteenin pienimille lavoille, joilla hän on viimeisen 40 vuoden aikana esiintynyt. Maratonkonserteistaan jättistadioneilla tunnettu rokkitähti on nyt päättänyt tehdä jotakin aivan muuta ja yllättää yleisönsä. Tavallisesti 30 000-80 000 katsojaa vetävillä areenoilla esiintyvän artistin pääsee nyt näkemään intiimisti 960-paikkaisessa The Walter Kerr Theatressa. Lokakuussa alkanut Broadway-show pitää sisällään kaikkiaan 79 keikkaa, joista viimeinen on 30.6.2018.

Vanha trubaduuri ja ”Amerikan sielu” valmistautuu ensimmäiseen ”vakityöhönsä”. (Kuva: Patti Scialfa, Twitter)

 

Intiimi konserttikokemus

Viitenä iltana viikossa The Boss asettautuu yksin pianonsa ääreen huuliharpun ja kitara-arsenaalin odottaessa käden ulottuvilla, ja alkaa soittaa akustisia versioita kappalearkustaan. Laulujen välissä hän kertoilee Born to Run -omaelämäkerrastaan (2016) tuttuja anekdootteja vaiheikkaasta elämästään.

”Konsertti” ei oikeastaan ole kovin tarkka kuvaus illan kulusta, sillä kyseessä ei ole tyypillinen Springsteenin konsertti sellaisena, johon olemme häneltä tottuneet näkemään. Broadwaylla Springsteen vetää show’n. Show’n, joka on ohjattu, käsikirjoitettu ja jonka biisit on etukäteen valittu. Se on poikkeuksellista artistille, jolla on ollut tapana vaihtaa kolmasosa esityslistasta aina uuteen illasta toiseen. Noin puolet kahden tunnin esityksestä on musiikkia ja loput puhetta – ja siinä tarinankertoja-Springsteen pääsee oikeuksiinsa.

Lähimmäksi tällaista elämystä on voinut päästä Springsteenin kahdessa akustisessa Christic-konsertissa vuonna 1990.

Elämä ja elämykset

Bruce Springsteen vie matkalle elämänsä halki sekä henkilökohtaisella että ammatillisella tasolla. Ilta on yhtä lailla katsaus lähivuosikymmenten amerikkalaiseen historiaan, yhteiskuntaan kuin ihmissuhteisiinkin.

Broadwayn pienimpiin kuuluvan ja 1929 rakennetun The Walter Kerr Theatren sisätilat ovat kauniit. Kivenheiton päässä Times Squarelta sijaitsevassa teatterissa on intiimi ja ainutlaatuinen tunnelma.

The Walter Kerr Theatre, 30.12.2017. Kuva: Tor Aavatsmark

 

Näin Springsteen kertoi tiedotteessaan: ”In fact, with one or two exceptions, the 960 seats of the Walter Kerr Theatre is probably the smallest venue I’ve played in the last 40 years. My show is just me, the guitar, the piano and the words and music. Some of the show is spoken, some of it is sung. It loosely follows the arc of my life and my work. All of it together is in pursuit of my constant goal to provide an entertaining evening and to communicate something of value.”

Tarinankertoja Springsteen. Kuva: Rob DeMartin

 

Siitä se ajatus sitten lähti

Idea pienen mittakaavan konserttisarjaan syntyi yksityisestä läksiäiskonsertista, joka järjestettiin 12.1.2017 Barack Obamalle ja Valkoisen talon henkilökunnalle. Springsteen soitti Yhdysvaltojen 44. presidentille 15 kappalettaan, joiden aihepiirit käsittelivät amerikkalaisen unelman virhetulkintoja ja amerikkalaista todellisuutta.

Barack Obama ja Bruce Springsteen vuonna 2012. Kuva: huffingtonpost.com

 

Vuoden 2016 menestyksekkään The River Tour -kiertueen ja omaelämäkertansa julkaisun jälkeen Springsteen etsi uusia haasteita. Mutta miksi juuri Broadway (jos ei oteta lukuun vain 50 minuutin työmatkaa Springsteenin tilalta New Jerseyn Colts Neckistä)? Näin hän kertoi tiedotteessaan:

”I wanted to do some shows that were as personal and as intimate as possible. I chose Broadway for this project because it has the beautiful old theaters which seemed like the right setting for what I have in mind.”

The Walter Kerr Theatre. Kuva: Tor Aavatsmark

 

Yhden miehen show

Broadwayn intiimit konsertit ovatkin jotakin aivan muuta kuin E Street Bandin kanssa tehdyt tavalliset konsertit täyden orkesterin ja suuren kuoron säestämänä. Ei vain yleisön pienemmän koon vuoksi, vaan myös akustisten sooloversioiden vuoksi (joita on aiemmin nähty vain The Ghost of Tom Joad- ja Devils & Dust -kiertueilla). Suurin ero on silti siinä, että show on sama illasta toiseen.

Artistille, joka yleensä vaihtelee biisilistojaan illasta toiseen, tämä on todella uutta. Yksinkertaisesti rakennetun esityksen ohjaaja ja käsikirjoittaja on Bruce Springsteen itse – kyseessä on mitä kirjaimellisimmin yhden miehen show. Hän kuvasi New York Timesille esitystään näin: ”That’s me! I’m going to direct myself onstage and I wrote up the script on my own. It’s a pretty basic show. It’s going to feel like a garage workshop basically, and I’m going to play my songs and tell my stories. So it wasn’t something that called for a whole lot more than that.”

Pomo näyttää suuntaa. Kuva: Tor Aavatsmark

 

Taistelua pääsylipuista

Konserttisarjan 39 ensimmäistä esitystä myivät loppuun niin nopeasti, että esityksiä lisättiin vielä 40, eikä valtava kysyntä täyttynyt siltikään. EI ihme mieheltä, joka myi hämmästyttävät 305 000 lippua pelkkiin New Yorkin/New Jerseyn (Continental Airlines Arena) konsertteihin heinä- ja elokuussa 1999. Joulun alla Springsteen venytti Broadway-esitystään vielä kesäkuun loppuun, ja nekin liput oli myyty muutamassa minuutissa.

Sen jälkeen hinnat nousivat mustassa pörssissä, ja StubHubissa hinnat liikkuvat 2 000 ja 40 000 euron välillä.

Jos luottokortilla riittää limiittiä, voi lippuja löytää vielä mustasta pörssistä. 40 000 eurolla pääsee vielä eturiviin! Kuva: StubHub

 

Vieruskaverimme Walter Kerrissä kertoo käyttäneensä ”parin kuukauden palkan” mustan pörssin lippuihin päästäkseen vaimonsa kanssa paikalle. Hän on varsin innokas amerikkalainen, joka kuvittelee ilmeisesti olevansa Madison Square Gardenissa, sillä hän huutaa ”Broooooooooooce” jokaisen kappaleen välissä. Mukava veikko.

Springsteen_on_Broadway_27_27411-683x505 Springsteen_on_Broadway_1b-1_27389-427x505
<
>
"Springsteen on Broadway" Kuva: brucespringsteen.net

 

Growin’ up

Esitys perustuu omaelämäkertaan: seuraamme Springsteenin nousua tähteyteen kronologisessa järjestyksessä: läpi käydään niin nuoruus New Jerseyn pienessä Freeholdin teollisuuskaupungissa ja keikat ympäri Garden Statea, levytyssopimus Columbian kanssa, elämä tähtenä, lasten syntymät, parisuhteet ja kaiken aikaa kipinöivä palo laulunkirjoittamiseen ja esiintymiseen. Punaisena lankana kulkee hankala isäsuhde ja elämän myötä- ja vastoinkäymiset.

Iltaa eivät leimaa kuuluisimmat hitit, vaan Springsteen on huolella valinnut laulut tukemaan elämänsä käännekotia. Tämän takia Broadway-konsertti toimii niin hyvin: laulut ja Springsteenin kertomukset nivoutuvat luontevaksi kokonaisuudeksi ja syventävät puheita.

Tarinankertoja

Monissa maratonkonserteissaan Springsteen on usein kertonut (pitkiä) tarinoita kappaleistaan. Yksi kuuluisimmista on The River 1975-1985 -livelevyn introna kuultava stoori siitä, kuinka hän vältti Vietnamin sodan.

Broadway-illassa Springsteenin tarinalliset kyvyt pääsevät todella esiin: hän osaa tehdä omista kokemuksistaan universaaleja. Hänen nerokkuutensa piileekin juuri taidossa saada hänen oma elämänsä amerikkalaisen pikkukaupungin kasvattina resonoimaan meissä kaikissa tunnistettavana. New Jerseyn lempipoika Springsteen on onnistunut viemään tittelin Ol’ Blue Eyesina muistetulta Frank Sinatralta tarjoamalla faneilleen näiden oman elämän soundtrackin.

Hän tarjoaa hauskoja mutta myös hulluja hetkiä elämänsä varrelta – kuten stoorin siitä, kuinka hän 7-vuotiaana joutui änkyttäen menemään isänsä vakiopubiin ilmoittamaan, että äiti käskee tämän kotiin.

Bruce ja Douglas Springsteen. Kuva: brucespringsteen.net

 

Springsteenin kertomat tarinat vaihtelevat hulvattomista syvän henkilökohtaisiin. Julistettuaan rakkautensa Amerikkaa, sen ihmisiä ja kulttuuria kohtaan hän muuttuu lähes hartaaksi esittäessään The Promised Land -klassikkonsa. Kun hän astelee lavan reunalle ja laulaa suoraan yleisölle ilman mikrofonia, tuntuu kuin hän laulaisi meille omassa olohuoneessamme. Iho nousee kananlihalle, ja tuntuu kuin ”Amerikan sielu” halaisi hellästi sydäntäni.

Adam Raised a Cain

Alkoholisoitumisestaan ja maanisdepressiivisyydestään huolimatta isä oli juuri se henkilö, jota Springsteen yritti kopioida ja johon tehdä vaikutuksen. Springsteen meni lavalle isänsä työvaatteissa, lauloi tehdastyöläisen kovasta elämästä ja räjähdysherkästä isä-poikasuhteesta. Jos ei muuta, niin ainakin isä antoi paljon materiaalia studiossa työstettäväksi.

Springsteen luo liikuttavan intron My Father’s House -kappaleeseen – omien sanojensa mukaan se edustaa hänen lapsuutensa synkkää ja masentavaa puolta – ennen pääsyään valoisaan ja elämää uhkuvaan osaan, äitiinsä. Äitiä juhlistaa Springsteenin henkilökohtaisimpiin kuuluva kappale The Wish.

”Springsteen on Broadway” (Kuva: Rob DeMartin)

 

Uudelleen sovitetut kappaleet

Springsteenin isoimmista hiteistä mukaan on päässyt vain muutama, ja nekin on sovitettu lähes tunnistamattomiksi.

Hän pitää pitkän esittelyn väärinymmärretyimmälle kappaleelleen Born in the USA kertoen kohtaamisestaan Ron Kovicin kanssa (esikuva ”Born on the Fourth of July -elokuvan päähenkilölle), pitkäaikaisesta suhteestaan tähän Vietnamin sodan veteraaniin ja edelleen kokemastaan syyllisyydestään siitä, että joku toinen joutui uhrautumaan hänen puolestaan sodassa. Pomo laulaa tunnetuimman kappaleensa raa’an intensiivisesti ja lähes kokonaan ilman säestystä. Raju ja raastava versio painottaa kappaleen todellista protestiluonnetta.

Päivämäärä: 30.12.2017

Esiintyjä: Bruce Springsteen Genre: Rock

Paikka: Walter Kerr Theatre, New York, NY, USA

Yleisömäärä: 960

Kesto: 2:15

Ajankohtaista: Bruce Springsteen esiintyy 30.6.2018 asti ”Springsteen on Broadway” -konserttisarjassaan.

Verkkosivusto: brucespringsteen.net