annonse
annonse

Testissä: 9 pelikuuloketta

Koneen korvat

Löytyyköhän kuusen alta tänä vuonna pelikuulokkeet? Sukelsimme kuulokeviidakkoon selvittääksemme mikä tällä hetkellä on jei ja mikä ei.

Kuulokemarkkinat käyvät tähän aikaan vuodesta kuumina, ja sama koskee pelialaa. Niinpä on selvää, että pelikuulokkeet ovat erityisen mielenkiintoisia – niin valmistajan kuin kuluttajankin kannalta.

Pelikuulokkeiden pointti on mahdollistaa muukin kuin peliin uppoutumisen muita häiritsemättä – vaikka onkin toki mukavaa, etteivät ammuskelu ja räjähdykset säikäyttele perheenjäseniä aamuyöstä. Kunnon pelikuulokkeet kuitenkin pystyvät muuhunkin kuin tietokoneen kaiuttimet, ja siksi ne ovat pelaajalle välttämättömät.

Ensinnäkin kuulokkeissa ääni jää suljettuun tilaa, mikä luo täyden surroundtunnelman kaiutinajurin sellaista tukiessa.

Toinen oleellinen asia on mikrofoni, jonka ansiosta keskustelu muiden pelaajien kanssa onnistuu. Pelaaminen kun on usein tiimityötä. Tavallisten kuulokkeiden mikrofoni ei useinkaan riitä pelaajien pitkäaikaiseen käyttöön. Pelikuulokkeiden mikrofonit on usein varustettu vastamelulla ja muilla edistyksellisillä ominaisuuksilla.

Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä mainittakoon pelikuulokkeiden ”apuominaisuudet”, joiden ansiosta vaikkapa heikot signaalit vahvistuvat niin, että takaa hiipivän vihollisen ehtii huomata ajoissa.

Mitä tulee musiikinkuunteluun, on äänenlaatu usein hyvä. Perinteisesti pelikuulokkeiden soundia on ruuvattu viihteelliseksi eli bassoa on korostettu, jotta räjähdykset ja muut efektit saavat elokuvamaisen ulottuvuuden. Joissakin myös diskanttia on tuotu esiin, jolloin ympäristön äänet erottuvat selkeämmin. Tässä testissä havaitsimme kuitenkin trendin olevan, että ääntä on säädetty hifiystävällisemmäksi ja huomiota kiinnitetty vivahteisiin.

Ei yleisratkaisuja

Kun ostaa kuulokkeita on varmistettava, että ne toimivat omien laitteiden kanssa. Osa kuulokkeista toimii vain PC:llä tai Macillä, jotkut myös pelikonsolilla. Kyse on liitännöistä. USB-käyttöliittymällä varustetuissa langallisissa malleissa voi olla hienostuneita ominaisuuksia siihen liitetyllä ajureilla. Toisaalta ne toimivat yleensä huonosti pelikonsoleilla. Jos haluaa käyttää kuulokkeitaan eri laitteiden kanssa, kannattaa lukea speksit huolellisesti ja selvittää, minkä kanssa kuulokkeet toimivat.

Aitoa surroundia ei ole

Monissa testin kuulokkeissa on 7.1-surroundääni tai jopa Dolby Atmos -3D-ääni. Itsestään selvistä fyysisistä rajoitteista johtuen kyseessä on ohjelmistoperusteinen virtuaalinen surround, jossa kanavat luodaan kuulijan ympärille efektien faaseja muuttamalla. Vaikutelman todenmukaisuus riippuu ohjelmistosta ja raudasta, jotka kääntävät pelin tai elokuvan äänikanavat kuulokkeissa virtuaalisiksi.

Testistä

Testasimme kuulokkeita niiden luonnollisessa ympäristössä eli pelatessa. Kokeilimme kuulokkeita etenkin 3D-ampumispelien kanssa, jossa mahdolliset surroundefektit ovat tärkeitä. Testasimme kuulokkeita myös musiikin ja elokuvien kanssa – myös surroundilla. Tutkimme myös mikrofonin ja vastamelun toimintaa.