annonse
annonse

Testissä: 6 pelinäyttöä

Näyttö tosipelaajalle

Enää ei ole syytä käyttää vanhaa toimistonäyttöä pelaamiseen, sillä oikeita pelinäyttöjä saa jo melko edullisesti.

Vaikka pelinäyttöä ja tavallista toimistokäyttöön tarkoitettua näyttöä voisi olla vaikea erottaa ulkonäön perusteella, ovat ne erilaisia kuin yö ja päivä. Ensinnäkin pelinäyttö on nopea. Perusnäyttö päivittää kuvan 60 kertaa sekunnissa tai harvemmin, mutta pelaaminen vaatii tiheämpää päivitystahtia. 120 Hz:n päivitysnopeus on tänä päivänä minimi, ja mitä nopeampi, sen parempi. Tässä testissä näyttöjen nopeus vaihtelee 144 ja 240 Hz:n välillä. Toinen tärkeä nopeutta mittaava määre on vasteaika. Sitä mitataan millisekunneissa (ms) ja se kertoo, kuinka nopeasti pikseli vaihtaa harmaasta toiseen harmaaseen. Mitä pienempi vasteaika, sen epätodennäköisemmin kuva näyttää suttuiselta, kun sisällöt ruudulla vaihtuvat vauhdilla.

Nopeus korvaa kauneuden

Nopeus on pelaamisen A ja O, eivätkä vaatimukset värintoiston ja tarkkuuden suhteen ole yhtä korkeat. Pelinäytöissä on usein vaaleampi kuva ja vähemmän syvää mustaa, mikä on vain luonnollista. Se helpottaa pelaajaa bongaamaan varjoissa lymyävät viholliset.

Myöskään resoluutio ei ole yhtä merkityksellinen. Toimistonäyttöjen resoluutio voi olla WQHD (2160 x 1440) tai 4K (3840 x 2160), muta tämän testin näytöt tyytyvät Full-HD-laatuun (1920 x 1080). Nopeus menee siis tarkemman resoluutionkin ohi.

Paneeli

Testin näytöissä on TN- (Twisted Nematic) ja VA-paneeleita (Vertical Aligment). TN on edullisempi. Sen päivitysnopeus on korkea mutta katselukulma on harvoin kovin hyvä, joten sivulta katsottuna näyttö ei näytä niin hyvältä. VA-tyypissä kontrasti, värit ja mustan syvyys ovat hyvät. Valitettavasti VA-paneeli sopii huonommin pelaamiseen, sillä sen päivitysnopeus ei tahdo riittää, mikä aiheuttaa niin sanottua ghosting-efektiä.

Kirkkaus ja kontrasti

Valovoimaisuudella on suuri merkitys kuvanlaadun kannalta. Enemmän on taas parempi. Testin näytöissä erot eivät ole tosin kovin suuria, vaan tasot vaihtelevat 300 ja 400 nitin välillä.

Myös kontrastiin kannattaa kiinnittää huomiota. Useimmissa kontrasti on 1000:1, mutta joissakin se on suurempikin.

G-Sync ja FreeSync

Korkeilla nopeuksilla ruudulla oleva kuva ja näytönohjain saattavat toimia epäsuhtaisesti, mikä johtaa screen tearing -ilmiöön, jossa kuva näyttää hajoavan vaakasuuntaisiin osiin. Kaksi suurinta näytönohjainvalmistajaa, Nvidia ja AMD, ovat kehittäneet ratkaisuja, joissa kuva ja näytönohjain toimivat saumattomammin yhteen. Nvidian siru G-sync tuo näytölle lisää hintaa. AMD ratkaisu on ohjelmistopohjainen FreeSync. AMD:n näytönohjainta ei tietenkään voi käyttää Nvidian G-Syncin kanssa eikä toisin päin, vaan ratkaisut toimivat vain saman valmistajan näytönohjaimilla. Koska Nvidia hallitsee markkinoita, on AMD FreeSync vain harvojen käytössä.

Testistä

Tätä testiä varten olemme joutuneet pelaamaan päivätolkulla – kaikki tieteen nimissä, tietysti. Mutta milläpä pelinäyttöjä testaisi, ellei peleillä, joten haastoimme näytöt uusilla ja vanhoilla 3D-peleillä. Suuri painoarvo annettiin lyhyelle reagointiajalle. Arvioon vaikuttivat myös subjektiivinen mielipide kuvanlaadusta, hinta, laatu ja lisäominaisuudet.